• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3262 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد

خبر كوتاه

پنج پيشنهاد موسويان براي پايان دادن به بحث پي‌ام دي

 حسين موسويان، عضو تيم مذاكره‌كننده در دوران اصلاحات در تازه‌ترين نوشتار خود براي المانيتور به بيان راهكارهايي براي حل گره به وجود آمده در خصوص بازرسي‌ها در سايه پايان دادن به بحث غربي‌ها در خصوص ابعاد نظامي احتمالي برنامه هسته‌اي ايران پرداخته است. موسويان در اين نوشتار با تاكيد بر اينكه هيچ كشوري اجازه بازرسي در هر زمان و از هر مكاني را نمي‌دهد پنج اصل را به دو طرف براي پايان دادن به بحث پي‌ام دي مطرح مي‌كند:
1- ماهيت موقتي بودن هرگونه دسترسي از اين سنخ. ايران نمي‌تواند اجازه داده اين درخواست‌ها تبديل به مطالبات دايمي شود.
2- يك سقف تعريف شده از هر‌گونه بازرسي. هيچ كشوري اجازه بازرسي‌ها «در هر زمان و از هر مكاني» را نمي‌دهد و ايران نيز چنين نخواهد كرد.
3- چنين دسترسي‌هايي نبايد اسرار نظامي ايران يا زندگي دانشمندان هسته‌اي ايران را به خطر بيندازد. اين نگراني‌ها با توجه به اينكه چندين دانشمند هسته‌اي ايران ترور شده‌اند و نيز انفجارهاي مشكوكي در برخي تاسيسات نظامي ايران روي داده مشروع است. ايران كاملا حق دارد كه نسبت به خروج هرگونه اطلاعات مرتبط با تاسيسات نظامي و دانشمندان هسته‌اي خود بدبين و مشكوك باشد چرا كه قرباني چنين تروريسمي شده است.
4- پس از پيروي ايران از اين درخواست‌هاي مشخص، پرونده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اين باره (پي‌ام دي) بايد يك بار براي هميشه مختومه شود.
5- گروه 1+5 بايد در مقابل هرگونه حسن نيت ايران در اين زمينه، با حسن نيت در رفع تحريم‌ها اقدام كند.

با توافق هسته‌اي افق جديدي در روابط ايران و اروپا گشوده خواهد شد

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان با انتقاد از سياست‌هاي برخي كشورهاي منطقه در مقابله با گروه‌هاي تروريستي گفت: متاسفانه برخي كشورهاي منطقه ما تصور مي‌كنند امنيت را مي‌توان با ناامني ديگران خريد. «المار بروك» رييس كميته روابط خارجي پارلمان اروپا كه در رأس هياتي متشكل از اعضاي پارلمان اروپا در تهران به سر مي‌برد، روز گذشته با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدار، ظريف با اشاره به روند مذاكرات هسته‌اي، رويكرد جمهوري اسلامي ايران به اين مذاكرات را سازنده و با حسن نيت توصيف و بر بي‌اثر بودن فشارها و تحريم‌ها عليه ملت ايران تاكيد كرد. ظريف ضمن تشريح چگونگي به وجود آمدن گروه‌هاي تروريستي در سوريه و عراق، اين سوال را مطرح كرد كه كدام كشورها از اين گروه‌هاي تروريستي حمايت كرده، تجهيزات وسيع نظامي در اختيار آنها قرار مي‌دهند، تسهيلات گسترده در اعزام نيروهاي داوطلب از اقصي نقاط جهان به سوريه و عراق فراهم مي‌آورند و نهايتا از نظر مالي آنها را تحت حمايت‌هاي كم‌نظير خود قرار مي‌دهند؟وي با اظهار تاسف از ادامه حمايت‌هاي مالي برخي كشورهاي منطقه از داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي اظهار داشت: اين در حالي است كه شعارهاي ضد تروريسم اين كشورها هميشه بلند است. ظريف با تبيين سياست جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با داعش گفت: بي‌ثباتي و ناامني در هر يك از كشورهاي منطقه تاثير مستقيم و غير مستقيم بر ثبات و امنيت ما مي‌گذارد، لذا با احساس مسووليت به درخواست برادران‌مان در مقابله با عامل بي‌ثباتي و ناامني پاسخ داديم. «المار بروك» رييس كميته روابط خارجي پارلمان اروپا نيز در اين ديدار تصريح كرد: اتحاديه اروپا و جمهوري اسلامي ايران در بسياري از موضوعات مهم منطقه‌اي مي‌توانند همكاري‌هاي خوبي با يكديگر داشته باشند. وي روند مذاكرات و توافق هسته‌اي را براي اتحاديه اروپا بسيار مهم ارزيابي و اظهار اميدواري كرد با دستيابي به توافق نهايي در موضوع هسته‌اي افق‌هاي جديدي براي همكاري ايران و اروپا در زمينه مسائل دوجانبه، تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي باز شود و مناسبات بين جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه اروپا گسترش يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون