• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3262 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد

رييس سازمان سنجش از كاهش تعداد داوطلبان كنكور 94 خبر داد

شاخ غول كنكور شكست

تعداد داوطلبان گروه رياضي حدود 70 هزار نفر بيشتر از ظرفيت است

 

اعتماد| هيبت غول كنكور كه سايه‌اش روي سال‌هاي دبيرستان و پيش‌دانشگاهي متولدان دهه 60 سنگيني مي‌كرد و خودش را گاهي در قالب كتاب‌هاي زرد و آبي كانون فرهنگي آموزش نشان مي‌داد و گاهي در رخت آزمون‌هاي آزمايشي سازمان سنجش، رفته‌رفته دارد آب مي‌رود. با گذر از كوه جمعيتي متولدان دهه 60، حالا جا آنقدر باز شده كه امسال انتظار مي‌رود بخشي از صندلي‌هاي دانشگاه كه روزگاري پشت كنكوري‌ها برايش سر و دست مي‌شكستند، خالي بمانند.
رييس سازمان سنجش از كاهش تعداد داوطلبان كنكور سراسري سال ۹۴ خبر داد و گفت: تعداد داوطلبان امسال ۸۷۷ هزار و ۸۳۵ نفر است كه نسبت به سال گذشته ۱۵۳ هزار نفر كاهش داشته است. ابراهيم خدايي با اشاره به اينكه    82/58 درصد داوطلبان امسال زن و 18/41 درصد داوطلبان مرد هستند، آمار ثبت نام‌كنندگان و جنسيت داوطلبان در هر رشته را اعلام كرد: «در گروه علوم رياضي و فني 181 هزار و 299 نفر ثبت نام كردند كه 77/36 درصد زن و 23/63  درصد مرد هستند، گروه علوم تجربي 497 هزار و 745 نفر شركت كردند كه 97/64 درصد زن و 03/35 درصد مرد هستند، در گروه علوم انساني 181 هزار و 719 نفر شركت كردند كه 70/62 درصد زن و 30/37 درصد مرد هستند. » به گفته خدايي رشته‌هاي رياضي امسال قرار است ميزبان صندلي‌هاي خالي باشند، ظرفيت در گروه رياضي 252 هزار نفر است ولي 181 هزار داوطلب در اين گروه ثبت‌نام كردند يعني تعداد داوطلبان حدود 70 هزار نفر از ظرفيت بيشتر است.
علاوه بر خالي ماندن بخشي از صندلي‌ها به نظر مي‌رسد كه كاهش تعداد متقاضيان شركت در كنكور روي فرم و اجراي اين آزمون هم بي‌تاثير نبوده است. امسال به دليل كم بودن تعداد داوطلبان، مراسم سه‌روزه كنكور در دو روز برگزار مي‌شود؛ مراسمي كه به دليل مصادف شدن تير با ماه مبارك رمضان به خردادماه نقل مكان كرده است: «به دليل كاهش تعداد داوطلبان آزمون‌ها در دو روز تجميع شد و در صبح ۲۱ خرداد آزمون گروه علوم رياضي و فني و گروه علوم انساني و در بعدازظهر ۲۱ خرداد آزمون گروه هنر و در صبح ۲۲ خرداد آزمون گروه علوم تجربي و در بعدازظهر ۲۲ خرداد آزمون گروه زبان‌هاي خارجي برگزار خواهد شد.»
چهل و پنجمين دوره كنكور سراسري با كاهش 150 هزار نفري تعداد داوطلبان برگزار مي‌شود. بنا بر اعلام سازمان سنجش با وجود كاهش تعداد داوطلبان، ظرفيت پذيرش در رشته‌ها تغييري نسبت به سال‌هاي پيش نكرده است. خروجي 400 هزار نفري آموزش و پرورش به اضافه حدود 200 هزار نفر خروجي فني و حرفه‌اي عدد متقاضيان تازه امسال را به 600 هزار نفر رسانده اما خدايي معتقد است كه «ظرفيت‌هاي آموزش عالي بيشتر از اين تعداد است.»
 امسال كاهش جمعيت با صندلي‌هاي خالي گروه رياضي و كاهش روزهاي برگزاري كنكور خود را بيش از سال‌هاي پيش به نمايش گذاشته است، هرچند هنوز هم تعداد كارت‌هاي توزيع‌شده به رقم قابل توجه يك ميليون و ۲۹ هزار و ۶۲۷ رسيد اما با در سراشيبي قرار گرفتن آمار متقاضيان شركت در اين آزمون سراسري انتظار مي‌رود تغييراتي اساسي‌تر در نحوه برگزاري آزمون در راه باشد. كنكوري كه در طول دهه پيش هرگاه صحبت از وضعيت آموزش و وضعيت روحي و اجتماعي جوانان مي‌شد، يكي از موارد هميشگي مورد اشاره كارشناسان امور تربيتي و آموزشي بود، حالا با كاهش جمعيت متقاضيان به نظر مي‌رسد در روندي طبيعي هر روز به عاملي كمرنگ‌تر در سبك زندگي نسل جوان تبديل مي‌شود. جدال مدام بر سر صندلي‌هايي كه در هر صورتي خالي خواهد ماند جدال چندان نفسگيري نيست.
٭  با احتساب داوطلبان گروه‌های دیگر که گروه هنر را هم برای آزمون انتخاب کردند تعداد داوطلبان این گروه 56 هزار و 250 نفر است. ٭ ٭  با توجه به ثبت‌نام داوطلبان گروه‌های دیگر در این گروه 112 هزار و 154 کارت در گروه زبان‌های خارجی توزیع می‌شود

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون