• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3264 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد

ويژه برنامه تداركاتي كامل مجلس براي دولت

رهاورد دوم: اعلام وصول استيضاح وزير آموزش و پرورش
اعلام وصول استيضاح وزير آموزش و آموزش اما دومين شوك مجلس به دولت بود. استيضاح علي اصغر فاني مدت‌ها بود كه در هيات رييسه مجلس خاك مي‌خورد اما انگار ديروز زماني بود براي بلند شدن خاك از روي آن. ديروز شرايط به گونه‌اي جلو رفت كه محمدرضا باهنر، نايب‌رييس مجلس كه رياست جلسه علني را بر عهده داشت اعلام كرد كه بنا به اصرار زياد امضاكنندگان استيضاح، اين استيضاح اعلام وصول مي‌شود. علي اصغر فاني از همان ماه‌هاي ابتدايي روي كار آمدنش با نظر منفي نمايندگان مجلس روبه رو شد. از عملكردش ناراضي نبودند و انتقاد پشت انتقاد از او مي‌شد.
 دو كارت زرد به او دادند و 64 امضا براي استيضاحش جمع كردند. ديروز بالاخره استيضاحش را اعلام وصول كردند تا فشار تازه‌اي باشد بر دولت. استيضاحي كه چهارشنبه هفته آينده در صحن علني مجلس برگزار مي‌شود و نقطه‌اي خواهد بود بر آينده يك سال باقي مانده عمر اين مجلس با دولت. همان‌طور كه استيضاح رضا فرجي دانا، وزير علوم پيشين مسير روابط مجلس و دولت و حتي صف‌بندي‌هاي داخلي مجلس را تحت شعاع قرار داد، حالا اين استيضاح هم مي‌شود نقطه مبدا براي بسياري از مناسبات.
نكته اصلي اينجاست چه علي اصغر فاني در جلسه روز چهارشنبه هفته آينده «وزير» بيرون بيايد و چه «غير وزير» اين استيضاح مي‌شود پاياني بر استيضاح‌هاي ديگري كه در راه است. سال آخر كار مجلس است و جز عده‌اي از نمايندگان مجلس كه اصرار بر توجيه اين دولت با «استيضاح» دارند ساير نمايندگان تمايل آنچناني به استفاده از چنين ابزارهاي نظارتي ندارند. علي اصغر فاني با هر رايي كه از مجلس در برابر اين استيضاح بگيرد مي‌تواند ساير مقامات دولت را از استرس استيضاح بيرون بياورد تا شايد علي جنتي و علي ربيعي در سال آخر كار مجلس از وزارت نيفتند.

رهاورد سوم: سوال عجيب 19 نماينده از ظريف
مگر مي‌شود جلسات علني مجلس بدون واكنشي به ظريف به پايان برسد. محمد جواد ظريف كه پاسخگويي به سوالات نمايندگان مجلس جزوكارهاي هميشگي‌اش شده است درست در روزهايي كه نمايندگان مجلس در حال سخنراني در همايش‌ها و تجمع‌هاي دلواپسي هستند براي چندمين بار به مجلس فراخوانده شده است. ديروز جلسه مجلس كه در حال پايان بود با اعلام وصول دو سوال جديد از سوي 19 نماينده كلكسيون نظارت‌هاي مجلس كامل شد. بنا بر آنچه از بلندگوي هيات رييسه مجلس اعلام شد پنج نفر از نمايندگان مجلس محمد جواد ظريف را به علت آنچه عقب‌نشيني‌هاي مكرر از حقوق هسته‌اي خوانده مي‌شد به مجلس فراخوانده‌اند. اين اما پايان سوالات از ظريف نبود. در ادامه 14 نفر ديگر از نمايندگان مجلس وزير خارجه را در ارتباط با علت عدم اطلاع‌رساني رسمي از جزييات مذاكرات هسته‌اي به مجلس فراخوانده‌اند. اين عدم اطلاع‌رساني رسمي اما در شرايطي صورت مي‌گيرد كه محمدجواد ظريف پس از هر دور از مذاكرات در جلسات غيرعلني مجلس به نمايندگان گزارش مي‌دهد.

راه دشوار دولت به سمت مجلس
هرچقدر هم كه بگويند يك سال بيشتر تا پايان كار اين مجلس باقي نمانده است اما دشواري‌هاي دولت در مصاف مجلس بسيار است. اينكه در يك جلسه علني هم سوال باشد و هم استيضاح و هم كارت زرد و تذكر بيش از اندازه عجيب است و به نظر آنقدرها عادي نمي‌رسد. با اين همه جلسه علني ديروز مجلس يك جلسه عادي نبود. هرچند كه شايد جذابيتش به پاي برخي جلسات اين مجلس كه يك سالي بيشتر تا پايان عمرش نمانده نرسد اما نشان مي‌دهد هرچه جلوتر مي‌رود تلاش‌ها براي نظارت بيشتر هم مي‌شود، راه براي دولتي‌ها هر روز دشوارتر مي‌شود هر چقدر هم كه راس مجلس يعني علي لاريجاني براي كاهش اين دشواري‌ها با علمي كه به مشكلات دولت دارد تلاش كند اما بازهم افاقه نمي‌كند. اگر يك روز خبر بازداشت معاون مردي مي‌آيد كه همين مجلس حمايت بي‌سابقه‌اي از آن كرده بود اما فردايش همه‌چيز تحت تاثير رفتارهاي مجلسي قرار مي‌گيرد كه اگر بخواهد همه ابزارهاي نظارتي‌اش را كه قانون اساسي براي مواقع لزوم برايش در نظر گرفته با هم رو مي‌كند تا فراموش شود آنچه كه دارد به ياد آورده مي‌شود. حلقه‌اي در مجلس است كه همه‌چيز را مديريت مي‌كند تا راه دشوارتر شود از آنچه بايد باشد و اصولگرايان سنتي هم در اين ميان كاري جز نظاره از دست‌شان برنمي‌آيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون