• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3264 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد

سينماگران انگليس، سينماهاي زنجيره‌اي بفتا‌ را متهم مي‌كنند

شريك جرم خاموش در شكنجه فلسطيني‌ها

 

  بهار سرلك/ بيش از 40 هنرمند و فيلمساز بيانيه‌اي براي روزنامه گاردين نوشتند و در آن سينماها را متهم به «شريك جرم خاموش» رژيم صهيونيستي در شكنجه و آزار مردم فلسطيني دانستند. «كن لوچ»، «مايك لي» و «پيتر كوزمينسكي» از سينماهاي زنجيره‌اي «كورزون و اوديئون» و «بفتا» لغو نمايش فيلم‌هاي جشنواره اسراييلي را خواستار شدند.
جشنواره فيلم و تلويزيون اسراييلي «سرت» كه در لندن برگزار مي‌شود، روز پنجشنبه طي مراسمي در سالن بفتا با فيلم «هيل استارت» افتتاح خواهد شد. پس از آن نمايش ديگر فيلم‌هاي اين جشنواره در شعبه‌هاي سينماهاي كوزون و اوديئون نمايش داده مي‌شود. بيش از 40 هنرمند و فيلمساز در بيانيه‌اي كه براي روزنامه گاردين نوشتند ابراز ناراحتي و نااميدي كردند كه به اين جشنواره خانه امني داده شده است.
در اين بيانيه نوشته شده: «دولت اسراييل اين جشنواره را تبليغ مي‌كند و حامي مالي آن است. سينماها با ميزباني از فيلم‌هاي اسراييلي، از درخواست جامعه مدني فلسطين براي تحريم اسراييل كه در سال 2004 مطرح شد، چشم‌پوشي كرده‌اند. طبق درخواست فلسطين، تا زماني كه اسراييل براساس قوانين بين‌المللي عمل نكند و به تبعيض، مهاجرت اجباري فلسطيني‌ها و اشغال سرزمين آنها پايان ندهد اين تحريم ادامه خواهد داشت.»در اين بيانيه آمده كه دولت اسراييل از طريق سفارتش در لندن يكي از حاميان اين جشنواره است، بنابراين رابطه مستقيمي بين سينماها، نمايش‌ فيلم‌ها و ضابطه‌هاي دولت اسراييل وجود دارد: «سينماها با استفاده از پول دولت اسراييلي، شريك جرم خاموش خشونت اسراييل به مردم بي‌گناه فلسطين هستند. اين نوع همكاري و مشاركت قابل قبول نيست. اين همكاري خشونت و سركوب مردم فلسطين توسط دولت اسراييل را، حتي اگر غيرعمد باشد، عادي جلوه مي‌دهد.»
اين بيانيه تاكيد مي‌كند كه درخواست لغو نمايش آثار فيلمساز مشخصي را ندارد بلكه درخواست رد همكاري با دولت اسراييل و حمايت مالي اين دولت را دارد. اين نكته توسط كن لوچ تصريح شده است و او براي گاردين نوشته: «كمپين بايكوت موضعي در مقابل فيلمسازان ندارد، در واقع كمپين بايكوت درخواست تحريم رويدادي را دارد كه دولت اسراييل آن را تبليغ مي‌كند و روي آن سرمايه‌گذاري كرده است.»
كن لوچ تاكيد مي‌كند كه اين كمپين قصد سانسور هنر را ندارد و مي‌افزايد: «من آخرين انساني خواهم بود كه بخواهد صدا و عقيده شخصي را سانسور كند.»«ميريام مارگوليس» بازيگر، هنرمندان «كارن ميرزا»، «براد باتلر» و «تانيا ال‌خوري» اين بيانيه را امضا كرده‌اند.
مسوولان و دستاندركاران اين جشنواره در پاسخ به اين بيانيه اعلام كردند: «اين جشنواره نمايشگاهي از آثار سينمايي اسراييل است كه شامل عرب‌هاي اسراييلي و فلسطيني مي‌شود.»سال گذشته كن لوچ در حمايت از تحريم فرهنگي رژيم صهيونيستي گفته بود: «براي پيشبرد كاري كه سازمان ملل و اوباما نقشي در آن نپذيرفتند، تنها كاري كه مي‌توانيم انجام دهيم تا رژيم صهيونيستي سياستش را تغيير دهد، تحريم فرهنگي اين دولت است.»
تابستان 2014 رژيم صهيونيستي50 روز متوالي نوار غزه را زير موشك‌هاي خود گرفت. براساس گزارش سازمان ملل 2000 نفر از شهروندان و غيرنظاميان غزه و 72 نفر از سربازان اسراييلي كشته شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون