• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3266 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۳ خرداد

سهام برابر جريان‌هاي سياسي در شوراي مركزي

اما آنچه كوهكن موجب آبروريزي مي‌دانست چه بود؟ شايد چند نمونه از بي‌نظمي‌ها و رفتارهاي غير مدني برخي اعضا براي فهم اين موضوع كه جامعه ايراني تا تحزب واقعي چه راه سختي در پيش دارد، كافي باشد. در يكي از موارد مصطفي كواكبيان، رييس موقت مجمع مشغول توضيح درباره پيشنهاد حزب مردمسالاري بود كه با اعتراض يكي از اعضا مواج شد. كواكبيان پس از آنكه از معترض خواست تا در جايگاه خود بنشيند و اجازه دهد روال عادي بررسي پيشنهاد طي شود، مورد توهين‌هاي مكرر او قرار گرفت. تا جايي كه معترض در پاسخ به كواكبيان با بيان جمله «تو صداتو ببر» سايرين را در بهت فرو برد. سر تكان دادن‌ها و تاسف خوردن‌هاي اعضا به حال وضعيت مجمع خانه احزاب به شكلي بود كه با هر كس هم كلام مي‌شديم، مي‌گفت: اينجا مثلا نخبگان سياسي كشور جمع شده‌اند! حتي نمي‌توانيم چند ساعت يك كار جمعي انجام دهيم. برخي نيز به طعنه مي‌گفتند احمدي‌نژاد يك چيزي مي‌دانست كه اين خانه احزاب را تعطيل كرد. يكي ديگر از اعضاي مجمع هم روز پنجشنبه تمام تلاش خود را براي بر هم زدن نظم جلسه به كار بست. او كه تقريبا با تمام تصميمات هيات رييسه مخالف بود در تمام مدت با داد و فرياد آنها را به ديكتاتوري متهم مي‌كرد و حرفش را هم مي‌زد. او كه در جلسه قبل از طرف اصولگرايان مورد حمايت قرار گرفت تا حق راي داشته باشد اين‌بار همان حمايت را هم نداشت تا در مقاطع مختلف با اعتراض همان اصولگرايان مواجه شود. درگيري و داد و فرياد و بي‌نظمي مهم‌ترين ويژگي‌هاي مجمع روز پنجشنبه بود اما در يكي از صحنه‌ها دو نماينده از دو حزب مختلف پس از مشاجره كارشان به درگيري فيزيكي كشيد كه با پادرمياني محسن كوهكن و يدالله طاهرنژاد ختم به خير شد. اما مهم‌ترين دستور كار روز پنجشنبه اعضا اين بود كه تعيين كنند اعضاي شوراي مركزي چگونه انتخاب شوند تا بيشترين اطمينان از سهم مساوي جريان‌هاي اصلاح‌طلب، اصولگرا و ميانه‌رو حاصل شود. با جمع‌بندي پيشنهادات احزاب هيات‌رييسه دو شيوه مختلف را به راي گذاشت. اعضا بين راي‌دهي به صورت فراكسيوني و مجمعي مخير شدند. در شيوه فراكسيوني بر اساس خود‌اظهاري كانديداهاي هر جريان مشخص مي‌شوند و با برگزاري انتخابات درون جرياني هفت عضو از هر جريان به مجمع معرفي مي‌شود.
 اما در شيوه مجمعي تمام اعضاي مجمع نسبت به انتخاب هر 21 نفر اقدام مي‌كردند. اين شيوه امكان مهندسي جريان رقيب را فراهم مي‌كرد و به همين دليل مورد قبول اصولگرايان نبود. اصلاح‌طلبان هم براي نشان دادن حسن‌نيت خود در مذاكره با اصولگرايان پذيرفتند كه روي پيشنهاد راي‌دهي فراكسيوني كه از جانب غفوري‌فرد مطرح شد كار كنند. با اينكه تصور مي‌شد به‌راحتي پيشنهاد راي دهي فراكسيوني راي بياورد اما با اختلاف تنها يك راي اين طرح تصويب شد. 66 نفر به پيشنهاد فراكسيوني راي دادند و 65 نفر به مجمع. اين ابتداي دور تازه‌اي از تنش‌ها در سالن 600 نفره وزارت كشور بود. به يك‌باره تعدادي از اعضا كه جريان سياسي روشني هم نداشتند هيات رييسه را به تقلب متهم كردند. با اينكه نماينده وزارت كشور در فرآيند شمارش آرا حضور داشت و آرا سه بار شمارش شده بود اما برخي اعضا همچنان مدعي تقلب بودند.
 با ابتكار هيات رييسه برخي افراد مورد اعتماد همه جريان‌ها بار ديگر نسبت به شمارش آرا اقدام كردند. اين‌بار از راي هر پيشنهاد يكي كم شد و نهايتا با 65 به 64 پيشنهاد راي‌دهي فراكسيوني مورد تصويب قرار گرفت. پس از اين مصوبه اعضا براي صرف ناهار و نماز سالن را ترك كردند تا پس از آن نسبت به انتخاب 21 عضو شوراي مركزي اقدام كنند. اما از 131 عضو حاضر در سالن تنها 53 نفر از ناهار و نماز برگشتند تا جلسه رسميت خود را از دست بدهد. با اين اتفاق برخي اعضاي حاضر ماموريت هيات رييسه موقت را پايان يافته عنوان كردند و در خواست داشتند هيات اجرايي يا هيات رييسه سني براي مجمع عادي رياست را به عهده گيرند اما در نهايت با تفاهم صورت‌گرفته قرار شد بعد از ماه رمضان مجمع عمومي عادي خانه احزاب براي انتخاب اعضاي شوراي مركزي آغاز به كار كند. ساعت حدود 15:30 دقيقه بعد‌از‌ظهر روز پنجشنبه جلسه مجمع عمومي فوق‌العاده خانه احزاب به پايان رسيد تا بي‌نظمي، درگيري و توهين نمادهاي گردهمايي احزاب ايراني باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون