• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3268 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۵ خرداد

دلايل ايرانيزه شادماني بي‌سبب

شهرام شهيدي


حسن روحاني گفت: «ما ملتي شاد و سرزنده هستيم. مگر ما با شادي و نشاط مردم مخالفيم؟» ناخودآگاه ياد شعري از شاعر خوب اين سرزمين
- سيدعلي صالحي - افتادم كه مي‌گويد: «ملالي نيست جز گم شدن گاه به گاه خيالي دور / كه مردم به آن شادماني بي‌سبب مي‌گويند.»
براي درك اين شادماني‌هاي بي‌سبب، پژوهشكده تاريكخانه اقدام به كشف دلايل مهم شادي بي‌سبب مردم كرد. نتيجه اين تحقيق نشان مي‌دهد ايراني‌ها به سه دليل عمده از موهبت شادي برخوردارند:
1-‌ چاقي بر اثر چه حاصل مي‌شود؟ پرخوري. و پرخوري نشان چيست؟ سرمايه‌داري. و طبق آمار از هر 10 نفر ايراني هفت نفر از چاقي يا اضافه‌وزن رنج مي‌برند. جان كلام پولدارها چاق مي‌شوند و بي‌پول‌ها لاغر. با اين حساب از هر 10 نفر ايراني هفت نفر سرمايه‌دار هستند و احتمالا سه نفر ديگر هم وضعي عادي دارند و جزو طبقه متوسط قرار مي‌گيرند.
2-‌ آزادي فراتر از مطلق. كدام كشور را سراغ داريد كه مردم آن كشور و شهروندانش فارغ از درجه يك و دو بودن‌شان بتوانند آزادانه به كليه حاكمان و پادشاهان و سياستمداران پيشين و تاريخي‌شان يا اصلا سياستمداران در قيد حيات از قدرت كناررفته‌شان اينچنين بتازند؟ شما مي‌توانيد به راحتي حداقل سه هزار سال تاريخ اين سرزمين را به سخره بگيريد؛ قابليتي كه در هيچ كشور دنيا به شما اعطا نمي‌شود. اين آزادي دستاورد كمي نيست. همچنين شما در اين كشور مي‌توانيد با درج هر خبر درست يا كذبي از ورزشكاران، روزنامه منتشر كنيد. مي‌توانيد يك تلفن همراه بخريد و يك ماشين و اينها بشود دفتر كارتان و ماليات ندهيد. مي‌توانيد بيانيه بدهيد تكذيبيه بدهيد و مي‌توانيد خيلي كارهاي ديگر بكنيد كه چون خانواده اين جا نشسته از بيان آن معذورم.
3-‌ شما از معدود انسان‌هايي در طول تاريخ هستيد كه مي‌توانيد بدون اعتياد يا مشكل خاصي تلويزيون خود را خاموش كنيد و به زندگي‌تان برسيد. در دنيا كمتر پيش مي‌آيد كسي بتواند از برنامه‌هاي جذاب تلويزيون دل بكند اما با اينكه برنامه‌هاي صدا و سيماي ايران بسيار دلنشين است شما از شانس به راحتي دل كندن از آن برخورداريد و اين يكي از مهم‌ترين رازهاي سلامت روان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون