• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3268 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۵ خرداد

25 هزار پوند براي نويسنده‌اي كه 44 بار رد شد

رماني كه داستان آن در روزگار امپراتوري چين مي‌گذرد، 44 بار از سوي ناشران رد شد و جايزه 25 هزار پوندي «والتر اسكات»، برترين جايزه رمان تاريخي، را از آن خود كرد؛ «ده هزار چيز» اثر «جان اسپرلينگ» داستان زندگي «ونگ منگ» يكي از چهار استاد بزرگ نقاشي قرن چهاردهم ميلادي است. نگارش اين رمان 15 سال طول كشيد و ناشران از انتشار اين كتاب سرباز مي‌زدند تا اينكه «داك‌وورث» سال گذشته « ده هزار چيز» را به چاپ رساند.
داوران اين كتاب را مسحوركننده خواندند و آن را توصيفي ظريف از امپراتوري چين قديم كه حس مدرن بودن را به خواننده منتقل مي‌كند، دانستند و اضافه كردند: ‌«داستان ده هزار چيز لذت‌بخش و لطيف است. حين خواندن رمان اسپرلينگ احساس مي‌كنيد به نقاشي‌هايي كه ونگ منگ خلق كرده، نگاه مي‌كنيد.»جان اسپرلينگ جايزه خود را در «فستيوال بوردرز بوك» در «ملروز» دريافت كرد. اسپرلينگ يكي از هفت نويسنده‌اي بود كه به فهرست نهايي نامزدان ششمين دوره اين جايزه راه يافته بود و توانست نويسندگاني همچون «مارتين آميس»، «آدام فولدز» و «هلن دانمور» را شكست دهد. «عليستر مفات»، رييس داوران، گفت: «از جسارت مارتين آميس در تمركزش بر هزل، تا مخلوطي پست‌مدرن از دادگاه قرن هفدهم و مراجعين كنوني در سيسيل، هند، تركيه و فرانسه، خواننده هزاران زندگي را تجربه مي‌كند. در نهايت روشن شدن دوره جذاب و كمتر شناخته‌شده‌تر از چين توجه ما را به خود جلب كرد. اين كتاب شايسته اعتبار بي‌حدوحصري است و اميدواريم جايزه والتر اسكات اين اعتبار را به او داده باشد.»
جان اسپرلينگ، مجري سابق راديو بي‌بي‌سي از سال 1966 به نويسندگي رو آورد. از سال 76 تا 88 منتقد هنري «نيو استيتسمن» بود. او تا به‌حال 30 نمايشنامه و چهار رمان نوشته است. بعد از اينكه اسپرلينگ به فهرست نهايي راه يافت، گفت: «خيلي خوشحالم كه يكي از نامزدهاي نهايي هستم، بيشتر به اين خاطر كه به والتر اسكات هم علاقه‌مندم و تمام داستان‌هايش را خواندم و در كتابخانه‌ام چند جلد از كتاب‌هاي او را دارم. خودم را يك رمان‌نويس تاريخي نمي‌دانم، چون همه ما در تاريخي ادامه‌دار زندگي مي‌كنيم و باور دارم كه فقط با راهنمايي تاريخ مي‌توانيم به دركي بهتر از خودمان برسيم.»
جايزه والتر اسكات براي رمان تاريخي جايزه ادبي بريتانيايي است كه در سال 2010 بنيان نهاده شد و با جايزه نقدي 25 هزار پوندي يكي از بزرگ‌ترين جوايز ادبي انگلستان است. از قوانين جايزه والتر اسكات اين است كه زمان داستان‌ها حداقل 60 سال پيش باشد، به انگليسي نوشته‌شده باشد و سال قبل از شركت در اين جايزه منتشر شده باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون