• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3268 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۵ خرداد

فرش قرمز اصولگرايان براي ترواي احمدي‌نژاد

ديدار «يكتا» با بزرگان قوم و برگزاري نخستين همايش

گروه احزاب| هنوز يك هفته از اعلام موجوديت جبهه‌اي متشكل از ياران ديروز و امروز احمدي‌نژاد نگذشته كه اصولگرايان فرش قرمز را پهن كرده‌اند و نه تنها با آغوش باز آنها را در جمع خود مي‌پذيرند كه معتقدند يكتايي‌ها مي‌توانند فرآيند وحدت اصولگرايان را هم تسهيل كنند. در جريان تازه تاسيس يكتا مسعود زريبافان كه اين روزها در ظاهر منتقد احمدي‌نژاد است حضور دارد كامران دانشجو هم هست. مصطفي محمدنجار نقش‌آفريني مي‌كند اما محمد عباسي هم حضور دارد. تلفيق ساكتين دربرابر حلقه احمدي‌نژاد و مدافعان او اين روزها جريان تازه‌واردي را مهمان اصولگرايان كرده است. آنها هم كه از يك سو تشتت بي‌سابقه رنج‌شان مي‌دهد و از يك سو گرفتار منيت‌هاي دروني هستند چاره‌اي جز پذيرش اين جريان ندارند. جرياني كه در آن انتقاد و مخالفت با دولت يازدهم در كنار مسووليت در دولت نهم و دهم فصل مشترك همه اعضاست. اين جريان در عين اينكه مي‌تواند اسب ترواي احمدي‌نژاد در دل اصولگرايان باشد اين پتانسيل را هم دارد كه روي ديگر سكه تندروي در سياست را رونمايي كند. تندروهايي كه نه مانند همفكران‌شان در جبهه پايداري ادبيات توهين آميز دارند و نه مانند اصولگرايان سنتي محتاط هستند. اين جريان مي‌تواند خبر از ظهور تندروهاي كلاسيك در جريان محافظه‌كار ايران بدهد. آغاز عصر يكتا اگر پايان اثرگذاري پايداري‌ها نباشد دست كم گستره عملياتي آنها را محدود مي‌كند. آنها سخنراني به هم نمي‌زنند بلكه خود در دانشگاه حضور مي‌يابند و حرف‌شان را قرص و محكم مي‌زنند. نام‌شان پاي انحراف‌هاي ادعايي اصولگرايان هست و نيست. نه عليه احمدي‌نژاد حرف مي‌زنند و نه او را منجي كشور معرفي مي‌كنند. برخي‌شان تا روز آخر دولت دهم وزير بوده‌اند برخي هم از ميانه‌هاي راه مسيرشان را جدا كرده‌اند. اين همان جرياني است كه با ورود به كانون اصولگرايي مي‌تواند در انتخابات مجلس به راحتي از تيغ رد صلاحيت‌هاي احتمالي شوراي نگهبان با بهانه انحرافي عبور كند. برخي اعضاي يكتا همچنان در جلسات احمدي‌نژاد رفت و آمد دارند و مرتضي تمدن، استاندار سابق تهران را به عنوان رابط سياسي با احمدي‌نژاد پذيرفته‌اند.
جرياني كه بلافاصله پس از ظهور رسانه‌اي و بدون اخذ مجوز رسمي مي‌تواند ديدارهايي با ريش‌سفيدان اصولگرا تنظيم كند و راي مثبت آنان را به حساب خود واريز كند حتما برنامه‌هاي جدي براي انتخابات خواهد داشت.
روز گذشته سيد محمد حسيني، وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي كه اين روزها مرد استراتژي رسانه‌اي اصولگرايان شده از ديدار اعضاي جبهه ياران كارآمدي و تحول ايران اسلامي با آيات مصباح، موحدي‌كرماني، يزدي، نوري‌همداني و حسيني‌بوشهري خبر داد.
او همچنين وعده داد كه اولين بيانيه جبهه يكتا امروز در نخستين همايش اين جبهه كه با سخنراني آيت‌الله موحدي‌كرماني برگزار مي‌شود، اعلام خواهد شد.
در تمام هفته‌ها و ماه‌هايي كه اصولگرايان سردرگم به دنبال جمع كردن احزاب و شخصيت‌هايشان حول يك محور بودند اعضاي يكتا مرامنامه و اساسنامه مي‌نوشتند و ساختار سياسي تدوين مي‌كردند. اين را حسيني اينگونه توضيح مي‌دهد: پيش‌نويس اساسنامه‌ و ساختار تشكيلات جبهه يكتا تهيه شده و پس از اظهارنظر اعضا نهايي خواهد شد لذا تقسيم كار و مسووليت‌ها در آينده مشخص مي‌شود.
سيد محمد حسيني مي‌داند كه اعلام نزديكي به احمدي‌نژاد هزينه‌هاي سنگيني را به دوش جريان نوپاي يكتا خواهد گذاشت پس مي‌گويد: اين مجموعه فرد‌محور نيست و تصميمات جمعي، مبناي اتخاذ مواضع خواهد بود، البته افراد تشكيل‌دهنده جبهه يكتا سوابق اجرايي مشخصي دارند ولي قطعا اين جبهه «دولت ساخته» نيست.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد در پاسخ به اين سوال كه در جريان شكل‌گيري جبهه يكتا با كداميك از شخصيت‌ها و بزرگان همفكري و تبادل نظر داشته‌ايد، خبر از يك كار تشكيلاتي حساب شده مي‌دهد: ما با آيت‌الله موحدي‌كرماني، آيت‌الله مصباح‌يزدي، آيت‌الله نوري‌همداني، آيت‌الله يزدي و آيت‌الله حسيني‌بوشهري در رابطه با شكل‌گيري جبهه يكتا صحبت كرده و از نقطه‌نظرات و رهنمود‌هاي اين بزرگواران استفاده كرده ايم كه دوشنبه در اولين همايش جبهه، گزارش مبسوطي از اين ديدارها ارايه مي‌شود.  حسيني همچنين با بيان اينكه ما همچنين با گروه‌هاي سياسي و احزاب و تشكل‌هاي اصولگرا هم صحبت‌هايي داشته‌ايم و جبهه يكتا را با نگاه اصولگرايي شكل داده‌ايم، نشان مي‌دهد كه يك پاي آنها در زمين گروه‌هاي فعلي اصولگراست، گفت: شكل‌گيري جبهه يكتا ظرفيت جديدي در خدمت نيروهاي ارزشي و انقلابي است و در مقاطع مختلف مي‌تواند تاثيرگذار و تقويت‌كننده گفتمان امام و رهبري باشد. افراد عضو اين مجموعه، مديران ارشد دولت‌هاي نهم و دهم و افرادي دلسوز و شناخته‌شده هستند كه در اين برهه زماني احساس تعهد كردند تا با انسجام بيشتر و با تكيه بر عقل و خِرد جمعي ايفاي نقش كنند و به پيشرفت كشور، عزت و سربلندي ايران اسلامي كمك كنند، اما براي حضور افراد در اين مجموعه محدوديتي وجود ندارد و همه افرادي كه با انديشه امام(ره) و رهبري همراهي دارند، مي‌توانند عضو اين جبهه فراگير شوند.  اين اما تنها تحول اين روزهاي اصولگرايان درباره يكتا نيست. غلامعلي حدادعادل، رييس فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي درباره يكتا معتقد است آنها مي‌توانند براي وحدت اصولگرايان كارآمد باشند و مي‌گويد: بنده مي‌دانم كه برخي مديران دولت قبل تصميم گرفته‌اند توانايي‌ها و تجارب خود را در خدمت انقلاب قرار دهند.
دبيري اين جبهه تا تشكيل جلسه و مشخص شدن شوراي مركزي برعهده حميدرضا حاجي‌بابايي، وزير آموزش و پرورش دولت دهم خواهد بود. دبير اين تشكيلات فردي است كه همچنان احمدي‌نژادي شناخته مي‌شود و فعلا با چراغ خاموش تاييد صلاحيت را انتظار مي‌كشد.
فريدون عباسي‌دواني رييس سازمان انرژي اتمي دولت دهم، محمدمهدي زاهدي وزير علوم و تحقيقات دولت نهم، حميدرضا حاجي‌بابايي وزير آموزش و پرورش دولت دهم، كامران دانشجو وزير علوم و تحقيقات دولت دهم، سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت دهم، محمد حسن طريقت‌منفرد وزير بهداشت دولت دهم، مسعود زريبافان رييس بنياد شهيد دولت دهم، محمد عباسي وزير ورزش و جوانان دولت دهم، مصطفي محمدنجار وزير دفاع دولت نهم و وزير كشور دولت دهم، لطف‌الله فروزنده معاون پارلماني دولت دهم، عليرضا علي‌احمدي وزير آموزش و پرورش دولت نهم، ابراهيم عزيزي معاون توسعه و برنامه‌ريزي دولت نهم و اسدالله عباسي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي دولت دهم اعضاي اصلي جبهه يكتا را تشكيل مي‌دهند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون