• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3268 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۵ خرداد

خبرهاي باهنر از تلاش براي به ميدان آوردن شيخ اصولگرا

پاسخ ناطق به درخواست ما منفي است

 

هرچه به انتخابات مجلس نزديك‌تر مي‌شويم نقش مهره‌هاي سياسي نيز پررنگ‌تر مي‌شود. در جريان اصولگرايي كه اين روزها حتي در همايش وحدت هم مهره‌هاي‌شان از يكديگر انتقاد مي‌كنند اوضاع چندان مساعد نيست اما محمدرضا باهنر، مهره موثر اين جريان تلاش مي‌كند تا نشان دهد اختلافات آنقدرها هم عميق نيست. او روز گذشته در گفت‌وگويي با ايسكانيوز به تشريح آخرين وضعيت جريان متبوع خود پرداخت:
    اگر ائتلاف 10+20 در ميان اصولگرايان شكل گيرد ممكن است در تركيب اوليه ستاد مركزي باشد، مانند مدل‌هاي انتخابات گذشته 6+5 و 8+7 كه گروه‌هاي مختلف تصميم مي‌گيرند. اما ليستي كه بخواهند تنظيم كرده و بگويند 10+20 يعني چي نمي‌دانم. يعني يك مجموعه بگويد 20 نفر از ما شكل گيرد و 10 نفر از گروهي ديگر اين شدني نيست.
    در انتخابات رياست‌جمهوري چون يك نفر در معرض انتخاب است احزاب صفر و صدي هستند يا كانديداها راي مي‌آورند يا نمي‌آورند اين وحدت را سخت مي‌كند، اما در انتخابات مجلس اين‌گونه نيست و ناكامي براي اصولگرايان وجود نداشته است و در مجلس هفتم، هشتم و نهم با تركيب 6+5، 8+7 توانستيم برنده شويم و مجلس را هم برديم و اكنون مجلس نهم يك مجلس اصولگراست.
   فرمول اصولگرايان فرمول درستي است و اگر جريان‌هاي اصولگرايي بخواهند دور هم جمع شوند قاعدتا هركدام بايد يك نماينده تعيين كنند و يك مرجعيت مشخص كه جامعتين نيز اين نقش را ايفا مي‌كند بنشينند و روي ليست‌ها و آدم‌ها به تفاهم برسند.
   با تركيب مركزيت شوراي هماهنگي اصولگرايان 15 يا 11 نفره تشكيل مي‌شود كه ساماندهي كارها را انجام بدهند. جامعه روحانيت ميزبان اين موضوع است و در حال مذاكره با جريان‌هاي مختلف است.
   هر گروهي كه بخواهد ليست خود را ببندد اول به همه گروه‌ها مي‌گويد اسامي پيشنهادي را اعلام كند. مثلا 20 تا ليست 30 نفره به دست ما مي‌رسد كه در مجموع 300 اسم مطرح مي‌شود و براي كانديداتوري تهران اين 300 نفر طي دو سه ماه شروع به ريزش مي‌كند و در نهايت يك ليست 30 نفره مي‌ماند. كساني كه حذف مي‌شوند با خوشحالي حذف نشدند اگر 50 نماينده قرار بود معرفي شوند مطمئنا اسم خيلي از افراد از جمله آقاي دكتر غفوري‌فرد هم در آن ليست بود.
   در جلسات ممكن است اختلاف‌نظر وجود داشته باشد و در روز آخر، راي‌گيري، مخفيانه صورت مي‌گيرد. يعني 50 نفر ليست تهران در ستاد مركزي مورد راي‌گيري مخفيانه قرار مي‌گيرند تا 30 نفر نهايي مشخص شوند. تلاش‌مان بر اين است كه افرادي كه راي بالاتري دارند در ليست گنجانده شوند. البته با اصلاح‌طلبان ليست واحد نمي‌بنديم منظور رقيب دروني اصولگرايان است.
   ما در تهران سه حالت جغرافياي سياسي انتخابات را مي‌توانيم پيش‌بيني كنيم كه اصولا دوجناحي است. ليست سراسري اصولگرايي و ليست سراسري اصلاح‌طلبي قابل پيش‌بيني است و در سناريوي ديگر سه ليست اعم از اصولگرايان خالص، اصلاح‌طلبان خالص و اعتدالگرايان حضور خواهند داشت كه اگر اين اتفاق بيفتد كه فكر هم مي‌كنم اين‌گونه باشد، آن موقع ممكن است بعضي از اسامي در ليست‌ها هم پوشاني داشته باشند يعني برخي از اسامي در ليست اصولگراها باشد و در ليست اعتداليون هم مورد قبول واقع شود يا بر عكس در ليست اصلاح‌طلبان باشد و در ليست اعتداليون هم گنجانده شود. اما اسامي كه در ليست اصلاح‌طلبان بسته شود مطمئنا در ليست اصولگرايان جايي ندارد و تاكنون هيچ جمع‌بندي براي تعيين مصاديق صورت نگرفته است.
   اصولگرايان بزرگان خود را دارند و جايگاه آنها متزلزل نشده است. جامعتين به عنوان مرجع مشورتي و فكري سطح بالا مورد قبول ما است و اين به معناي تقليد نيست كه هرچه آنها گفتند بگوييم سمعا و طاعتا بلكه با مشورت و مذاكره مسائل را حل مي‌كنيم و در نهايت هم كاري انجام نمي‌دهيم كه آنها ناراضي باشند حالا اگر مي‌خواهند اسمش را پدرخواندگي كه تعيين تكليف كند، بگذارند بايد گفت كه چنين چيزي وجود نداشته است.
   ما آقاي ناطق نوري را به عنوان يك اصولگرا قبول داريم. خاستگاه آقاي ناطق نوري اصولگرايي است اما برخي درصدد القاي اين هستند كه او مي‌خواهد با اصلاح‌طلبان و اعتداليون كار كند؛ مشكلي كه با وي داريم اين است كه خود مي‌گويد احساس تكليف نمي‌كنم كه بخواهم به ميدان بيايم. اصولگرايان بارها از وي دعوت كردند كه به ميدان بازگردد و مانند گذشته بزرگ‌تري كند اما تاكيد دارد كه من احساس تكليف ندارم. اينكه خود كانديدا شود بارها شخصا از آقاي ناطق نوري سوال كردم گفتند نه جزو كانديداها نيستم و ميدانداري هم حاضر نيست داشته باشد.
   زماني كه آقاي احمدي‌نژاد رييس‌جمهور شد كانديداي ما نبود بلكه كانديداي مورد حمايت‌مان آقاي لاريجاني بود و من خود رييس ستاد آقاي لاريجاني در دور اول دولت احمدي‌نژاد بودم. آقاي احمدي‌نژاد وقتي رييس‌جمهور شد استنباطم اين بود كه اصولگراست و اعلام همراهي و كمك كرديم؛ اما اختلافات كارشناسي ما از روز اول شروع شد و حتي وقتي اولين لايحه بودجه به مجلس ارايه شد تذكر داديم كه دارد اشتباه مي‌كند و همين‌گونه به مرور زمان مسائل كارشناسي فاصله انداخت تا اينكه در اواخر دولت مشكل اعتقادي نظير خانه‌نشيني 11 روزه و مسائل ديگر پديد آمد. با هيچ كس عهد اخوت هميشگي نبستم بلكه براساس مواضع پيش مي‌روم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون