• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5148 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۳ بهمن

خبر جهان

نارضايتي 60 درصدي امريكايي‌ها از بايدن
در ادامه سقوط محبوبيت رييس‌جمهور امريكا، بر اساس نظرسنجي جديد شبكه «سي‌ان‌ان» كه روز پنجشنبه منتشر شد، حدود ۶۰ درصد امريكايي‌ها از عملكرد بايدن رضايت ندارند. 58 درصد از امريكايي‌ها گفتند كه عملكرد بايدن را تاييد نمي‌كنند، در حالي كه تنها ۴۱ درصد آن را تاييد كردند. همين نظرسنجي در ماه دسامبر نشان داد كه ۴۹ درصد از امريكايي‌ها عملكرد وي را تاييد مي‌كردند و ۵۱ درصد نظر مخالفي داشتند. به گزارش وبگاه خبري «هيل» امريكا، در نظرسنجي جديد، تنها ۳۶ درصد از مستقل‌ها و ۹ درصد از جمهوري‌خواهان كاري را كه بايدن انجام مي‌دهد، تاييد كردند. 83 درصد از دموكرات‌ها همچنان عملكرد بايدن را تاييد مي‌كنند كه نسبت به تابستان گذشته كه ۹۴ درصد بود، كاهش قابل توجهي داشته است. زماني كه از مخالفان بايدن خواسته شد تا يك مورد را كه در دوران تصدي او تاييد مي‌كنند، نام ببرند، ۵۶ درصد نتوانستند پاسخي بدهند. اين نظرسنجي جديدترين مورد از يك رشته نظرسنجي است كه نشان مي‌دهد محبوبيت بايدن به ‌شدت كاهش يافته است. دولت امريكا در مورد تورم، مديريت همه‌گيري كرونا، سياست خارجي و موارد ديگر مورد انتقاد طيف‌هاي سياسي قرار گرفته است. نتايج نظرسنجي‌ها باعث شده دموكرات‌ها زنگ خطر را در مورد انتخابات ميان‌دوره‌اي نوامبر به صدا درآورند و هشدار دهند كه چنين محبوبيت پاييني مي‌تواند به شكست در مقابل جمهوري‌خواهان در هر دو مجلس كنگره و تسلط آنها بر مجلس نمايندگان و سنا منجر شود. نظرسنجي سي‌ان‌ان از ۱۰ ژانويه تا ۶ فوريه (۲۰ دي تا ۱۷ بهمن) با شركت ۱۵۲۷ بزرگسال امريكايي به صورت ديجيتالي يا تلفني انجام شد و حاشيه خطاي آن ۳.۳ درصد بود. پيش‌تر، نظرسنجي انجام شده توسط روزنامه «اينوِسترز بيزنس ديلي» نشان داد ميزان مقبوليت دولت بايدن در حال حاضر ۴۴.۴ درصد است و نسبت به ماه گذشته نزديك به ۵ درصد كاهش يافته است. به نوشته «نيوزويك»، ميزان مقبوليت دولت بايدن از تاريخ ۳۰ آگوست سال گذشته ميلادي و درست يك روز پس از خروج نيروهاي امريكايي از افغانستان روند نزولي پيدا كرده تا به امروز همچنان در حال سقوط است. شاخص‌ها حاكي از اين است كه در آينده نزديك خبري از افزايش رضايت امريكايي‌ها از عملكرد بايدن نخواهد بود.


امضاي 11 سند همكاري رهاورد سفر «توكايف» به روسيه
قاسم جومارت توكايف، رييس‌جمهور قزاقستان كه در چارچوب يك سفر كاري به روسيه سفر كرده با «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدار مسائل مربوط به آموزش مورد توجه ويژه روساي جمهور قزاقستان و فدراسيون روسيه قرار گرفت و با توجه به تقاضا جهت آموزش پرسنل مهندسي با مهارت بالا بين دو طرف توافقاتي در خصوص گسترش شبكه نمايندگي‌هاي دانشگاه‌هاي روسيه در قزاقستان و آموزش متخصصان قزاق در چارچوب برنامه «بالاشك» در روسيه صورت گرفت. در پايان مذاكرات تعدادي از اسناد در زمينه آموزش، حمل و نقل ريلي، ديجيتالي‌سازي، اكتشاف فضايي و آموزش متخصصان در زمينه انرژي هسته‌اي به امضا رسيد. طرفين طي اين مذاكرات چشم‌انداز توسعه يك مشاركت استراتژيك چند وجهي بين دو كشور را مورد بحث و بررسي قرار دادند. طي ملاقات توكايف با «ميخايل ميشوستين» نخست وزير روسيه مسائل مربوط به اجراي عملي توافقات به دست آمده در نتيجه مذاكرات سران دو كشور بررسي شدند. رييس‌جمهور قزاقستان با اشاره به تمايل دولت جديد اين كشور براي حفظ روابط خوب، فعال و نزديك با مسكو گفت كه قصد دارد تماس‌ها بين نمايندگان روسيه با دولت جديد اين كشور را تشويق كند. وي همچنين گفت: بين دو كشور پروژه‌هاي مشترك جدي داراي ماهيت استراتژيك وجود دارند كه متمركز بر گسترش همكاري‌هاي توليدي، ايجاد اشتغال جديد، تقويت ظرفيت صنعتي و فناوري دو كشور مي‌باشند. به گفته توكايف، علاوه بر اين، قزاقستان در نظر دارد در چارچوب اتحاديه اقتصادي اوراسيا همكاري نزديك داشته باشد. ميشوستين به نوبه خود با بيان اينكه سفر توكايف به روسيه براي توسعه دوستي و همكاري بين دو كشور از اهميت ويژه برخوردار است، اطمينان داد كه مسكو براي اجراي توافقات به دست آمده در سطح عالي بين دو كشور تمام اقدامات لازم را انجام خواهد داد. بعد از ديدار با ميشوستين، رييس‌جمهور قزاقستان به تاتارستان سفر و در فرودگاه بين‌المللي شهر «قازان» مورد استقبال «رستم مينيخانف» رييس‌جمهور اين جمهوري قرار گرفت. توكايف در چارچوب اين سفر كاري قرار است از اماكن ديدني شهر قازان بازديد، با رييس‌جمهور تاتارستان ملاقات و همچنين با فعاليت بزرگ‌ترين شركت‌هاي اين جمهوري، از جمله «كاماز» و «تانيكو» ديدن ‌كند.


اردوغان: 
هفته آينده به امارات مي‌روم

«رجب طيب اردوغان»، رييس‌جمهور تركيه بعدازظهر روز جمعه، در اولين حضور علني خود پس از ابتلا به ويروس كرونا به سخنراني پرداخت. بنا بر گزارش شبكه تي‌آر‌تي، رجب طيب اردوغان همچنين به سفر قريب‌الوقوع خود به كشور امارات اشاره كرد و خبر داد كه دوشنبه هفته آينده به اين كشور سفر خواهد كرد. روابط تركيه و امارات به دليل مسائلي چون حمايت تركيه از قطر، پرونده ليبي، سوريه و يمن، اتهامات جاسوسي دوجانبه و امضاي توافق سازش امارات با رژيم صهيونيستي طي سال‌هاي گذشته شاهد تنش‌هاي روزافزون بوده است. با اين حال طي ماه‌هاي گذشته، روابط تركيه با عربستان سعودي و امارات عربي متحده رو به بهبودي نهاده است به ‌نحوي كه «محمد بن زايد» وليعهد ابوظبي در ماه نوامبر گذشته شخصا به آنكارا رفت و با رجب طيب اردوغان رييس‌جمهور تركيه ديدار كرد. اردوغان پيش‌تر اعلام كرده بود كه در ماه فوريه به امارات و عربستان سعودي سفر خواهد كرد كه اين بزرگ‌ترين گام در راستاي بهبود روابط اين كشورها محسوب مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون