• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3274 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير

توليد 7/6 درصد افزايش يافت


گروه اقتصادي –صنايع خودروسازي ركورد‌دار افزايش و صنايع توتون و تنباكو ركورد‌دار كاهش توليد در سال گذشته بودند. صنعت خودروسازي و وسايل نقليه صدرنشين رشد توليد در سال گذشته شد.  به گزارش «اعتماد»، بانك مركزي با انتشار گزارشي در خصوص شاخص توليد در كارگاه‌هاي بزرگ صنعتي، صنعت خودروسازي را صدرنشين افزايش و گروه صنايع توليد محصولات از توتون و تنباكو را ركورد‌دار كاهش توليد در سال گذشته معرفي كرد.  برآوردها نشان مي‌دهد در كل شاخص توليد كارگاه‌هاي بزرگ صنعتي در سال گذشته 7/6 درصد افزايش داشته است.
 بانك مركزي اعلام كرده است شاخص توليد در 14 گروه صنعتي در مقايسه با سال قبل افزايش يافته و شاخص توليد در 10 گروه صنعتي كاهش داشته است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در مجموع، 83 درصد ارزش افزوده كارگاه‌هاي بزرگ صنعتي متعلق به 6 گروه صنعتي مهم است. شاخص توليد تنها در گروه صنايع توليد محصولات كاني غيرفلزي در طول سال 93 كاهشي معادل 7/2 درصد داشته است. بيشترين رشد شاخص توليد در ميان 6 گروه صنعتي بزرگ در ايران متعلق به صنايع توليد ماشين‌آلات مولد و انتقال برق و دستگاه‌هاي برقي بوده است. كمترين رشد توليد نيز به صنايع غذايي اختصاص داشته كه كمتر از يك درصد گزارش شده است.
 رشد توليد در ايران در حالي اتفاق افتاده است كه صنعت در سال‌هاي اخير با بحراني جدي مواجه شده است.
براساس آمار ارايه شده رشد صنعت در سال 1391 منفي 10 درصد بود.
 كاهش رشد صنعتي در ايران منجر به تعطيلي بسياري از واحدهاي توليدي و كوچك شدن حوزه فعاليت آنها شده است. دولت در سال‌هاي اخير تلاش كرده است با اعطاي تسهيلات، حل موانع توليد و... از بحران بخش صنعت بكاهد. تحريم‌ها سبب شده است بخش صنعت با مشكلات بيشتري نسبت به قبل روبه‌رو باشد. آمارهاي ارايه شده از سوي بانك مركزي نشان مي‌دهد نه فقط بخش صنعت كه كل اقتصاد ايران در سال 1393، پس از دو سال رشد منفي، وارد دوران تازه‌اي شده و رشد 3 درصدي را تجربه كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون