• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3276 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳ تير

رييس سازمان امور اراضي خبر داد

177 مورد زمين‌خواري با مجوز دستگاه‌هاي دولتي

گروه اقتصادي |در 10 سال گذشته 177 مورد زمين‌خواري شناسايي و به مراجع قضايي ارسال شده كه تمام آنها داراي مجوز از سوي دستگاه‌هاي دولتي براي تخريب زمين‌هاي كشاورزي و ساخت و ساز در اين زمين‌ها بوده‌اند. در سال‌هاي اخير اجراي طرح هادي كه براي توسعه روستايي در دستور كار قرار گرفت به عاملي براي قانوني كردن زمين‌خواري‌ها تبديل شده است. در طرح هادي براي توسعه روستا، بخشي از اراضي كشاورزي حريم روستا به عنوان جزيي از طرح قلمداد شده و بر اين اساس امكان تخريب و ساخت و ساز در آن فراهم مي‌شود. روش ديگر زمين‌خواري، خريداري روستاهاي متروكه يا مزرعه‌هايي كه چند خانوار بيشتر در آنها زندگي نمي‌كردند و احداث ويلاها و مجتمع‌هاي رفاهي در آن است كه به عنوان مثال مي‌توان به پروژه مزرعه محموديه واقع در شهرستان دماوند اشاره كرد.

طرح هادي 200 هزار هكتار از بهترين اراضي كشور را تخريب كرد
 قباد افشار، رييس سازمان امور اراضي كشور آماري نگران‌كننده اعلام مي‌كند. به گفته او فقط در قالب اين طرح 200 هزار هكتار از بهترين اراضي كشاورزي در شمال كشور تخريب شده است. او با بيان اينكه بردن اراضي در قالب طرح هادي، آن را از نظارت سازمان امور اراضي خارج مي‌كند، توضيح داد: برخي در شمال كشور شاليزارهايي را كه بسيار براي كشور باارزش هستند به بافت روستا الحاق مي‌كنند كه در آنجا ويلاسازي كنند، همچنين زمين‌هاي كشاورزي را كه در كنار روستا يا كنار شهر قرار دارند خريداري مي‌كنند تا آنها را الحاق كرده و مورد تغيير كاربري قرار دهند. موضوع وقتي تاسف‌انگيزتر مي‌شود كه رد پاي دولتي‌ها را در اين تخلفات مشاهده مي‌كنيم. تشكيل پرونده براي استاندار سابق تهران، مسوولان شهرداري و تعاوني‌هاي مسكن و امور رفاهي دستگاه‌هاي اجرايي كه افشار به آن اشاره مي‌كند؛ نشان مي‌دهد يكي از متخلفان در بحث زمين‌خواري، خود دولت است.

تخلف صدا و سيما در اراضي عباس‌آباد
صدا و سيما يا همان رسانه ملي نيز در اين باب بدون تخلف نمانده و در عباس‌آباد مازندران بخشي از اراضي را زير ساخت و ساز برده است. افشار در مورد تخلف امور رفاهي يكي از معاونت‌هاي صدا و سيما گفت: در اين طرح، امور رفاهي صدا و سيما مجوزي را براي ساخت و ساز در عباس‌آباد مازندران دريافت كرده كه براساس مجوز، قرار بوده در اين مكان ۲۰ درصد ساخت و ساز انجام دهد اما اقدام به ساخت و ساز ۸۰ درصد آن كرده كه در حال حاضر جلوي ادامه ساخت در اين منطقه گرفته شده است. رييس سازمان امور اراضي به زمين‌خواري‌هاي طالقان نيز اشاره كرد و ادامه داد: در طالقان وزارت نيرو اقدام به احداث سدي كرده كه امروز اطراف اين سد به محلي براي ساخت و سازهاي غيرمجاز تبديل شده است. وزارت نيرو براي تامين آب شرب سد احداث مي‌كند آن وقت با ساخت ويلا در كنار سد و وارد كردن فاضلاب به آب‌هاي منطقه، تمام آب‌هاي قابل استحصال را آلوده مي‌كنيم.

تملك غيرقانوني تعاوني وزارت كشور در 170 هكتار از اراضي محموديه
مزرعه محموديه مدت‌هاست در راس اخبار زمين‌خواري قرار دارد. مزرعه‌اي با پنج، شش محلي ساكن كه امروز مدعي اين مزرعه معتقد است اينجا يك روستاست. افشار درباره اين مزرعه متذكر شد: فردي به نمايندگي از تعاوني مسكن وزارت كشور 170 هكتار از اراضي اين منطقه را به مالكيت خود درآورده است. طبق تعاريف ارايه شده، شهر، روستا، شهرك، آبادي و مزرعه هر يك داراي مشخصه‌هايي هستند. قابل توجه است كه در اين منطقه شهر آبسرد مساحتي حدود 220 هكتار دارد. پس چطور 170 هكتار براي يك روستا به ثبت مي‌رسد؟ حال آنكه اين منطقه هيچ يك از مشخصه‌هاي روستا را ندارد و يك مزرعه تلقي مي‌شود. در مزرعه محموديه نه قبرستان وجود دارد نه مدرسه و نه هيچ نشان ديگري از روستا. ضمن آنكه كل اين منطقه يا به گفته خود ذي‌نفعان روستا، به نام تنها يك نفر است.

تخلف پديده شانديز مسجل شد
وي در خصوص پرونده پديده شانديز نيز اعلام كرد: وزارت جهاد كشاورزي به عنوان نخستين شاكي پديده شانديز در سال 1390 نسبت به صاحبان اين شركت اعلام جرم كرد، چرا كه 41 هكتار از اراضي پديده شانديز به صورت غيرمجاز مورد تغيير كاربري و ساخت و ساز غيرمجاز قرار گرفته است. رييس سازمان امور اراضي اضافه كرد: در همان روزهاي نخست اعلام جرم وزارت جهاد كشاورزي عليه پديده شانديز، شهردار شهر شانديز گزارشات خلاف واقعي در اين زمينه ارايه كرد كه سبب نقص‌هايي در روند بررسي اين پرونده در دستگاه قضايي شد، اما پس از آن با پيگيري‌هاي صورت گرفته تخلف مسوولان پديده شانديز در تغيير غيرمجاز كاربري اين اراضي مشخص و حكم‌هاي قبلي ابطال شد. در حال حاضر اين پرونده در دستگاه قضايي در حال بررسي و صدور حكم نهايي است.

شكايت از وزير علوم دولت دهم
رييس سازمان امور اراضي تصريح كرد: اين سازمان با جديت با پرونده‌هاي تخلف در عرصه‌هاي كشاورزي و اراضي ملي برخورد مي‌كند، اخيرا از كامران دانشجو كه وزير علوم دولت دهم بود اما در دوره مسووليتش در استانداري تهران مجوزهاي غيرقانوني را صادر كرده شكايت كرديم و پرونده وي را به همراه اعلام جرم‌هاي متعدد از برخي شهرداران دولت گذشته به دستگاه قضايي ارسال كرديم. بنا به گفته قباد افشار درباره اين پرونده زمين‌خواري هم از شهردار وقت لواسان شكايت شده است و هم از استاندار تهران. شكايت از دانشجو، به اين دليل صورت مي‌گيرد كه باوجود اينكه طرح در شوراي عالي تصويب نشده بود دستور تفكيك و ساخت‌وساز را داد و اين را ابلاغ كرد.

تخريب ويلاي يك چهره سرشناس ورزشي
وي در پاسخ به اين پرسش كه براي مقابله با زمين‌خواري‌ها چه اقدامي انجام شده است به نمونه‌اي اشاره كرد و گفت: هفته قبل ما در كرج اقدام به تخريب ويلاي يكي از چهره‌هاي ورزشي كرديم كه به شكل غيرقانوني ساخته شده بود و براي تمام پرونده‌هايي كه فرد، مجرم شناخته شود همين حكم اجرا خواهد شد. وي همچنين اضافه كرد: تغيير كاربري‌هاي بزرگ زمين‌هاي كشاورزي در يك سال گذشته مشاهده نشده چراكه در طول يك سال اخير جلوي هر ساخت و‌سازي در اراضي حريم روستاها گرفته شده است. رييس سازمان امور اراضي كشور در ادامه با اشاره به اينكه سامانه 131 براي ارتباط مردمي با سازمان حفاظت از اراضي راه‌اندازي شده است، افزود: مردم مي‌توانند هرگونه تخلف در اين زمينه را به اين سازمان اطلاع دهند. همچنين 300 اكيپ جديد گشت‌هاي مقابله با تغيير كاربري اراضي كشاورزي امسال در كشور ايجاد مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون