• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3278 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۶ تير

خبر كوتاه

امريكا به جاي دخالت، به مسووليت‌هاي داخلي خود بپردازد

سخنگوي وزارت امور خارجه ضمن تاكيد بر تعهد جمهوري اسلامي ايران بر رعايت حقوق شهروندان خود به عنوان يك وظيفه انساني، ملي و اسلامي ادعاهاي وزارت خارجه امريكا در مورد نقض حقوق بشر در ايران را كه در قالب گزارش سالانه 2014 منتشر شده است، مردود اعلام كرد. به گزارش «اعتماد»، مرضيه افخم با تكراري خواندن ادعاهاي مطرح شده گفت: اين گزارش در حالي منتشر شده كه رييس‌جمهوري اسلامي ايران كه با مشاركت بيش از 73 درصد مردم اين كشور انتخاب شده است، در اجراي تعهدات انتخاباتي خود منشور حقوق شهروندي را براي حراست از حقوق مردم ايران در معرض نظر و گفت‌وگوي ملي قرار داده و در مقابل نه‌تنها بيشترين آمار اعتراض و موارد نقض حقوق رنگين‌پوستان در امريكا در سال تهيه اين گزارش رخ داده است بلكه متحدين منطقه‌اي امريكا وسيع‌ترين جنايات خود عليه مردم را در همين سال ثبت كرده‌اند. وي اضافه كرد: ‌موارد متعدد نقض حقوق بشر در امريكا از جمله رشد پديده نژادپرستي، تبعيض گسترده عليه امريكايي‌هاي آفريقايي‌تبار، افزايش فزاينده اسلام‌ستيزي و مبارزه با اقليت‌هاي مذهبي، تبعيض عليه مهاجران، خشونت لجام‌گسيخته پليس امريكا عليه شهروندان امريكايي، حمايت بدون قيد و شرط امريكا از جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي در منطقه و... اعتراضات نهادهاي مختلف بين‌المللي از جمله شوراي حقوق‌بشر سازمان ملل متحد را برانگيخته است و لذا دغدغه‌هاي مطرح شده در اين گزارش براي مخاطبان غيرقابل باور است. سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به اينكه گفت‌وگوهاي جاري در زمينه هسته‌اي به منزله تاييد موارد نقض حقوق بشر در ايالات متحده امريكا نيست، اقدامات ضدحقوق‌بشري در امريكا را محكوم كرد و اظهار داشت: بهتر است امريكا به جاي دخالت در امور داخلي ديگر كشورها به بهانه حقوق بشر به مسووليت‌هاي داخلي خود بپردازد. افخم همچنين با اشاره به اينكه امروز استفاده ابزاري از مقوله‌هاي حقوق‌بشر، مبارزه با تروريسم و افراطي‌گري و ديگر موضوعات مهم پيش‌روي جامعه جهاني، خود به معضلي بزرگ تبديل شده است، گفت: كاملا روشن است اين گونه گزارش‌ها كه با اهداف خاص تهيه مي‌شود، اهرمي براي فشار و چانه‌زني و بهانه براي دخالت در امور داخلي ديگر كشورهاست. سخنگوي وزارت خارجه با انتقاد از تهديد ضمني به تداوم تحريم‌هاي حقوق ‌بشري عليه ايران تصريح كرد: همه موضوعات تحريمي عليه ايران نامشروع بوده و وجاهت قانوني ندارد. وقت آن رسيده دولت امريكا ابزار فرسوده و ناكارآمد تحريم را از فهرست اهرم‌هاي خود خارج كند. وي همچنين خاطرنشان ساخت: دولت ايران نسبت به مسووليت‌هاي داخلي و بين‌المللي خود كاملا متعهد است و توجه به وضعيت حقوق‌بشر و پيشبرد برنامه‌هاي ارتقاي حقوق شهروندان را فارغ از ادعاها و اتهامات درج شده در چنين گزارش‌هايي صرفا براساس ارزش‌هاي متعالي دين اسلام، تعهد به همه ايرانيان و برمبناي اجراي قانون اساسي كشور دنبال مي‌كند و در اجراي اين مسووليت خطير عزم راسخ دارد.

 

ادامه حمايت‌ تهران و مسكو از سوريه در مبارزه با تروريسم

معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه كشورمان تاكيد كرد: تهران و مسكو به حمايت‌هاي موثر خود از سوريه در مبارزه با تروريسم ادامه مي‌دهند. به گزارش ايلنا، حسين اميرعبداللهيان با بيان اينكه هيچ تغييري در سياست مشترك ايران و روسيه در حمايت از سوريه ايجاد نشده، اظهار كرد: اجازه داده نشد كه تروريست‌ها نظام سياسي و رييس‌جمهور قانوني سوريه را سرنگون كنند و سوريه را به ليبي جديدي تبديل كنند. اين مقام مسوول در وزارت خارجه ادامه داد: مواضع كشور چين نيز در مبارزه با تروريسم و كمك به سوريه در همين راستاست و تهران، پكن و مسكو از ثبات و امنيت پايدار منطقه حمايت مي‌كنند.

 

ديدار روساي نمايندگي‌هاي ايران در تركيه با زندانيان ايراني

سفير ايران در تركيه تاكيد كرد: كنسول‌هاي سفارت و سركنسولگري‌هاي ايران در استانبول و ارزروم به مناسبت ماه مبارك رمضان برنامه ديدار با زندانيان ايراني در زندان‌هاي تركيه را برگزار كردند. به گزارش «اعتماد»، عليرضا بيكدلي، سفير ايران در تركيه گفت: كنسول‌هاي سفارت و سركنسولگري‌هاي ايران در «استانبول» و «ارز روم» به مناسبت ماه مبارك رمضان برنامه ديدار با زندانيان ايراني در زندان‌هاي تركيه را برگزار كردند. با توجه به پراكندگي زندان‌هاي تركيه اين اقدام شامل سركشي به حدود شش زندان در شش استان تركيه مي‌شود. سفير كشورمان اين ديدارها را يكي از جالب‌ترين و خاطره‌انگيزترين اقدامات بخش كنسولي خواند و افزود: اين سركشي‌ها براي همكاران، زندانيان، زندانبانان تركيه و زندانيان ساير كشورهاي خارجي كه شاهد مناسبات ايراني‌ها با يكديگر هستند، جالب است.

 

رايزني ايران و روسيه در مورد اجلاس شانگهاي و بريكس

در آستانه برگزاري اجلاس سران شانگهاي، معاون وزير امور خارجه روسيه با سفير جمهوري اسلامي ايران در مسكو ديدار كرد. به گزارش ايسنا، «ايگور مورگولوف» معاون وزير امور خارجه روسيه در ديدار با مهدي سنايي، سفير كشورمان در مسكو ضمن تشريح آخرين وضعيت اجلاس سران بريكس و سازمان همكاري شانگهاي در اوفا، ابراز اميدواري كرد كه حسن روحاني، رييس‌جمهور ايران در اين اجلاس شركت كند. معاون وزير امور خارجه روسيه روابط دوجانبه ايران و روسيه را رو به رشد و عميق خواند و تبادل هيات‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي بين دو كشور و رايزني‌هاي فيمابين را مفيد و سازنده توصيف و بر تمايل كشورش به گسترش مناسبات با ايران در تمامي عرصه‌ها تاكيد كرد. مهدي سنايي نيز با اشاره به اهميت اجلاس «بريكس» و «شانگهاي» در «اوفا»، ابراز اميدواري كرد اين اجلاس با موفقيت برگزار شود و همكاري هرچه بيشتر بين كشورهاي شركت‌كننده را به دنبال داشته باشد. سفير كشورمان در مسكو همچنين تلاش‌هاي به عمل آمده دو طرف براي افزايش همكاري‌هاي سياسي و اقتصادي را تشريح و تقويت هرچه بيشتر مناسبات دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي را مورد تاكيد قرار داد.

 

امضاي توافق همكاري ايران و شركت سازنده «اس-۳۰۰»

شركت «آلماز آنتي» بزرگ‌ترين شركت دفاعي روسيه از امضاي يك توافقنامه با سازمان تكنولوژي و اختراعات ايران خبر داد. به گزارش فارس، «الكساندر ودروف» معاون مديرعامل شركت آلماز آنتي گفت كه براساس اين قرارداد دو طرف در زمينه صادرات كالاهاي غيرنظامي به بازار ايران موافقت كردند. وي افزود: در مرحله اول ما به دنبال تبادل اطلاعات و سازماندهي نشست‌هاي مشترك ميان شركت‌هاي صنعتي ايراني و روسي و مشتري‌هاي بالقوه هستيم. وي تاكيد كرد كه ايراني‌ها بسيار مشتاق تكنولوژي روسيه در صنايع توليدي و مديريت فرودگاهي هستند.

 

تمايل گازپروم به مشاركت در پروژه‌هاي ال‌ان‌جي در ايران

شركت گازپروم اعلام كرد كه اگر تحريم‌هاي اعمالي عليه ايران برداشته شوند، ممكن است در پروژه‌هاي گاز طبيعي مايع ايران مشاركت كند. به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، الكساندر مدودف، معاون رييس شركت گازپروم روسيه در سخناني گفت كه اگر تحريم‌ها عليه ايران برداشته شوند، اين شركت بزرگ گازي روسيه ممكن است در پروژه‌هاي گاز طبيعي مايع (LNG) ايران مشاركت كند. وي خطاب به خبرنگاران گفت: «گازپروم مشاركت خود  در اين پروژه‌ها را تحت شرايطي معين رد نمي‌كند.»

 

سفر ديپلمات ارشد كره‌اي ‌به تهران پس از يك دهه

يك خبرگزاري كره‌اي از سفر يك مقام ارشد وزارت امور خارجه اين كشور به تهران براي گفت‌وگو با شماري از مسوولان وزارت امور خارجه كشورمان خبر داد. به گزارش ايرنا، «چو تايه يونگ» معاون وزير خارجه كره جنوبي قصد دارد در اين سفر، درباره توسعه روابط و همكاري ميان دو كشور به ويژه در حوزه اقتصادي با مقام‌هاي كشورمان گفت‌وگو كند. خبرگزاري يونهاپ روز جمعه گزارش داد كه اين سفر از آنجا كه در آستانه توافق نهايي هسته‌اي ايران و كشورهاي 1+5 صورت مي‌گيرد، از اهميت فراواني براي سئول برخوردار است. كره جنوبي از جمله كشورهايي است كه براي توسعه روابط با ايران تقلاي زيادي مي‌كند و مي‌كوشد تا شركت‌هاي خود را با طرح‌هاي زيربنايي ايران مرتبط سازد. بر اساس برنامه‌اي كه وزارت امور خارجه كره جنوبي اعلام كرده، قرار است معاون وزير خارجه اين كشور روز جمعه وارد تهران شده و امروز با مرتضي سرمدي ديدار و گفت‌وگو داشته باشد. در بيانيه وزارت امور خارجه كره جنوبي آمده است كه طرفين قرار است درباره تبادلات بلندپايه، مسائل سياسي مهم، اقتصادي، فرهنگ و بهداشت بحث و تبادل نظر كنند. همچنين در اين نشست دوجانبه راه‌هاي توسعه همكاري تهران و سئول مورد بحث قرار خواهد گرفت. «چو» اولين معاون وزير خارجه كره است كه در يك دهه گذشته به ايران سفر مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون