• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3281 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۹ تير

خبر كوتاه

همكاري با مغرب مورد تاكيد ايران است

سخنگوي وزارت خارجه گفت: همكاري با حوزه شمال آفريقا و كشور مغرب براساس اصل احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلي مورد تاكيد ايران است. به گزارش ايلنا، مرضيه افخم درباره آخرين تحولات روابط جمهوري اسلامي ايران و كشور پادشاهي مغرب گفت: سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران گسترش روابط برادرانه با تمامي كشورهاي اسلامي، به ويژه مغرب است. سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به نوپا و رو به گسترش بودن روابط تهران- رباط افزود: سياست ايران افزايش همكاري در همه زمينه‌هاست كه در همين چارچوب بازگشايي سفارت مغرب در تهران و نيز اعزام سفير جمهوري اسلامي ايران به اين كشور در دوره جديد قابل ذكر است. افخم همچنين ارتقاي روابط سياسي و اقتصادي و نيز مبادله هيات‌هاي تجاري را از برنامه‌هاي مورد توجه دو كشور ذكر كرد. وي عزم جدي جمهوري اسلامي ايران براي همكاري با حوزه شمال آفريقا و كشور مغرب بر اساس اصل احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلي را مورد تاكيد قرار داد. محمدتقي مويد، سفير جمهوري اسلامي ايران در مغرب هفته گذشته استوارنامه خود را به محمد ششم، پادشاه مغرب تقديم كرد.

 

ارايه 12 هزار صفحه مدرك به دادگاه لاهه

معاون كنسولي وزير امور خارجه گفت: وجدان بشري هيچ جوابي براي مظلوميت مردم بي‌دفاع و مظلوم شهرستان سردشت در حادثه بمباران شيميايي ندارد. به گزارش ايسنا، حسن قشقاوي در مراسم گراميداشت 7 تير و بيست و هشتمين سالگرد بمباران شيميايي سردشت گفت: 400 شركت خارجي در تهيه مواد مورد نياز بمب‌هاي شيميايي رژيم بعث عراق همكاري داشتند ولي متاسفانه هيچ‌گونه اقدامي در جهت احقاق حقوق مردم اين شهرستان در مجامع بين‌المللي انجام نگرفت. وي اضافه كرد: وزارت امور خارجه بيش از 12 هزار صفحه مدرك و سند در محكوميت شركت‌هاي اروپايي در اختيار دادگاه بين‌المللي لاهه قرار داد ولي اين دادگاه تاكنون تنها به محكوم كردن يك نفر هلندي اكتفا كرده است. قشقاوي گفت: متاسفانه تاكنون يك دلار نيز در راستاي كمك به مردم بي‌دفاع سردشت و جبران خسارت‌هاي وارد شده از سوي مجامع بين‌المللي پرداخت نشده است. وي يادآوري كرد: وزارت امور خارجه براي شناسايي ابعاد اين بمباران شيميايي و شناسايي عاملان آن آماده هر گونه همكاري با دادگاه بين‌المللي لاهه و مجامع بين‌المللي است. معاون كنسولي وزير امور خارجه گفت: اين وزارتخانه همچنين آمادگي دارد تا براي رسمي شدن مرز كيله سردشت اقدامات لازم را انجام دهد.

 

اعلام اسامي شهدا و مجروحين ايراني
حادثه تروريستي كويت

سفير ايران در كويت اسامي سه شهيد و هشت مجروح ايراني حادثه تروريستي مسجد امام صادق(ع) كويت را اعلام كرد. به گزارش فارس، عليرضا عنايتي، سفير ايران در كويت در صفحه فيسبوك خود ليست اسامي شهدا و مجروحين ايراني حادثه تروريستي مسجد امام صادق(ع) كويت را اعلام كرد. اين حادثه تروريستي كه مسووليت آن را گروهك تكفيري داعش به عهده گرفته و توسط يكي از اتباع سعودي انجام شد سه شهيد و هشت مجروح ايراني داشت. اسامي شهداي ايراني اين مراسم عبارتند: سيدعبدالحميد موحدي فرزند سيدمحمود از شهرستان لار، محمد مطرودي فرزند سعد از شهرستان شادگان، محمدرضا فاضل‌زاده فرزند محمد علي از شهرستان بروجرد. اسامي مجروحين ايراني عبارتند از: شيخ مجيد محمودي در بيمارستان الصباح، عبدالرضا مشاري در بيمارستان الصباح، عبدالحسين محمدي عبودي در بيمارستان فروانيه در بخش مراقبت‌هاي ويژه، محمد صرامي در بيمارستان فروانيه، حيدر سياحي در بيمارستان مبارك الكبير، حاج فضل‌الله وفادار در بيمارستان اميري، فرج‌الله قائدي حيدري در بيمارستان اميري، رحيم عطيه بيت سياح در بيمارستان اميري، جاسم بيت سياح در بيمارستان اميري، حسين حبيب‌الله باستي در بيمارستان مبارك الكبير و حسين بوري‌نژاد در بيمارستان مبارك الكبير در بخش مراقبت‌هاي ويژه. حادثه تروريستي حمله انتحاري به مسجد امام صادق(ع) كويت در مجموع 27 شهيد و 227 مجروح داشت.

 

توافق هسته‌اي عليه كشورهاي منطقه نيست

معاون عربي و آفريقاي وزير خارجه كشورمان گفت: گفت‌وگوهاي ايران با 1+5 صرفا در موضوع هسته‌اي است اما گفت‌وگو و همكاري ايران با همسايگان هميشگي و شامل همه موضوعات مهم و مشترك منطقه‌اي است. به گزارش فارس، حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزير خارجه كشورمان گفت: گفت‌وگوهاي ايران با 1+5 صرفا در موضوع هسته‌اي است اما گفت‌وگو و همكاري ايران با همسايگان هميشگي و شامل همه موضوعات مهم و مشترك منطقه‌اي است. اميرعبداللهيان اضافه كرد: توافق هسته‌اي ايران و شش كشور، عليه كشورهاي منطقه نخواهد بود و ما مسائل منطقه را در داخل منطقه با روش سياسي و مذاكراتي حل و فصل مي‌كنيم. وي تصريح كرد: روابط تهران با كشورهاي همسايه و منطقه حسنه و مبتني بر حسن اعتماد و همجواري است. ايران سياست همكاري برادرانه و همه‌جانبه با كشورهاي همسايه خود را با جديت دنبال مي‌كند. معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه كشورمان در ادامه، همكاري‌هاي خوب و سازنده منطقه‌اي را به سود همه كشورهاي منطقه عنوان كرد و افزود: عربستان از رويكرد گفت‌وگو و همكاري سازنده سود خواهد برد. اميرعبداللهيان در پايان، رژيم صهيونيستي را عامل اصلي اختلاف و ناامني در منطقه برشمرد.

 

سخنگوي طالبان: با ايراني‌ها مشكلي نداريم

ملا ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي طالبان، در گفت‌وگويي در پاسخ به اين سوال كه آيا طالبان براي حضور در روند سياسي به رهبري اشرف غني آماده است يا خير گفت: نه. شما مي‌دانيد كه دولت اشرف غني، يك دولت دست نشانده امريكاست كه با زور به مردم افغانستان تحميل شده است. به گزارش انتخاب، سخنگوي طالبان در پاسخ به اين سوال كه آيا با نقش عربستان در موفقيت مذاكرات براي احياي امنيت در افغانستان موافق است يا خير گفت: همان‌گونه كه گفتم، مشكل اصلي كشور ما اشغالگري امريكاست. ما از هركس كه بتواند در پايان اشغالگري و تثبيت شريعت كمك كند، تمجيد و استقبال مي‌كنيم. بدون شك عربستان جايگاه بالايي در كشورهاي اسلامي دارد و براي ايجاد امنيت و صلح در كشور ما صلاحيت دارد. اگر در آزادي افغانستان به مردم اين كشور كمك كرده بود، از نقش آن در ايجاد امنيت و ثبات افغانستان نيز استقبال مي‌شد. ذبيح‌الله مجاهد در خصوص برخي ادعاها مبني بر تماس‌هايي كه اخيرا بين طالبان و ايران صورت گرفته است، گفت: ايران كشور همسايه ما است و براي ايجاد روابط خوب با اين كشور تلاش مي‌كنيم. ما مي‌خواهيم توجه كشورهاي همسايه و كشورهاي منطقه را به اين مساله جلب كنيم كه با آنها مشكلي نداريم و آنها نبايد براي افغانستان و مردم اين كشور، جز خير و خوبي چيز ديگري بخواهند و بايد با افغان‌ها به عنوان مردمي دوست و برادر تعامل كنند.

 

هشدار سفير ايران نسبت به
احتمال مداخله نظامي تركيه در سوريه

سفير ايران در تركيه نسبت به احتمال مداخله نظامي تركيه در سوريه هشدار داد و گفت: اين كار نقض تماميت ارضي يك كشور مستقل عضو سازمان ملل متحد است. به گزارش عصر ايران به نقل از روزنامه حريت تركيه عليرضا بيگدلي، سفير ايران در آنكارا در اظهارات خود در انجمن خبرنگاران حوزه ديپلماسي در آنكارا در پاسخ به سوالي درباره احتمال مداخله نظامي تركيه در سوريه گفت: «هرگونه تخلف از تماميت ارضي يك كشور عضو سازمان ملل متحد مغاير با تعهد دولت تركيه براي حفظ صلح و ثبات در سوريه است.» بيگدلي در ادامه ابراز اميدواري كرد ايران و تركيه از ظرفيت‌هاي مشترك دو كشور براي بازگرداندن صلح و ثبات به كشور بحران زده سوريه استفاده كنند. بيگدلي در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ارتباطات ادعايي رضا ضراب، تاجر ايراني تبار مقيم تركيه گفت: ارتباطات اين فرد با ايران صرفا جنبه تجاري داشته است. او گفت: «ضراب شهروند تركيه است و در كشور شما زندگي مي‌كند. او روابطي تجاري با ايران داشت و دادگاه او را از اتهامات وارده تبرئه كرده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون