• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3281 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۹ تير

شهردار تهران:

اگر مصلي را تحويل ندهند، ناراحت نيستيم

اعتماد | ديروز قاليباف در حاشيه افتتاح ايستگاه مترو عبدل آباد از خط سه مترو تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به سوالات آنها در مورد موضوعات مختلف جواب دهد. از تونل اميركبير تا تعهدات دولت به مترو و مصلاي تهران. وي با بيان اينكه بر اساس قول و قراري كه با مردم براي افتتاح هر ماه يك ايستگاه مترو داشتيم، ايستگاه مترو عبدل‌آباد نيز در آستانه ميلاد امام حسن مجتبي (ع) مورد بهره‌برداري قرار گرفت تا براي تردد مناسب‌تر و بهتر در جنوب شهر مورد استفاده قرار گيرد، گفت: با برنامه‌ريزي انجام شده و در ادامه موضوع ساخت مترو حومه‌ تهران، قرار شد تا جلساتي را با شهرداري و شوراي شهر اسلامشهر برقرار كنيم و اين خط را تا اسلامشهر ادامه دهيم تا هم هديه ماه مبارك رمضان براي مردم جنوب شهر باشد و هم مردم دعا كنند تا بتوانيم اين خط را تكميل كنيم.

نخستين سوال از قاليباف به تامين اعتبار براي انجام اين پروژه اختصاص داشت كه شهردار تهران درباره محل تامين اعتبارات اين خط نيز گفت: اعتبارات اين خط بايد از سوي دولت تامين شود چراكه هم اكنون يك رديف براي اين موضوع وجود دارد و سال گذشته هم رديف اعتباري داشته است. اما با اين وجود اگر شهرداري اسلامشهر كار ايستگاه‌ها و تملك‌ها را حل نكند، كار مترو اسلامشهر تنها با اعتبار حل نمي‌شود. به اين ترتيب شهرداري تهران توان فني و اجرايي را مي‌آورد، شهرداري اسلامشهر زمين‌ها و ايستگاه‌ها را مي‌آورد و دولت هم براي اعتبار ساخت رديف گذاشته است تا ان‌شاءالله اين كار انجام شود.

شهردار تهران در پاسخ به سوال ديگري درباره سرنوشت تحويل مصلي به شهرداري تهران نيزگفت: مصلي را هنوز به ما تحويل ندادند و منتظر هستيم تا هر موقع كه مصلي را تحويل دهند، در خدمت‌شان باشيم. البته اگر تحويل ندهند باز هم ناراحت نيستيم چرا كه كارهاي زيادي براي انجام دادن است اما بر اساس تعهداتي كه داديم، آماده كار هستيم. ديون دولت به شهرداري سوال بعدي خبرنگاران بود. قاليباف همچنين درباره پرداخت تعهدات دولت از توسعه خطوط مترو نيز ابراز داشت: دولت حتما مشكلات خودش را دارد اما تعهدات مبني بر پرداخت ۵۰ درصد از سهم دولت محقق نشده است؛ حتي خواهش ما اين بود كه اين همكاري در بحث‌هاي ال سي‌هاي خارجي و فاينانس‌ها وجود داشته باشد چرا كه از محل صرفه جويي سوخت مي‌توان اين كار را انجام داد و براي اين موضوع قانون وجود دارد. وي تصريح كرد: حتي ما گفتيم كه ساخت مترو را به سرعت پيش مي‌بريم اما كمك دولت در تامين واگن‌ها مي‌تواند گره گشا باشد چراكه هم اكنون فاصله حركت قطار‌ها در خط سه مترو تهران ۱۵ دقيقه است اما به جهت فني مي‌توانيم سرفاصله حركت قطارها را به سه دقيقه رسانده و ظرفيت مترو را چند برابر بالا ببريم ولي براي اين كار واگن كم داريم.

شهردار تهران در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه آيا نمي‌خواهيد اين مساله را از طريق حقوقي حل كنيد، گفت: ما درك مي‌كنيم كه دولت در اين شرايط مشكلاتي را دارد اما با احتساب همين مشكلات مي‌گوييم كه امكان كمك وجود دارد؛ تعداد زيادي پروژه در كشور وجود دارد و مترو هم جزو پروژه‌هاي اولويت‌دار است. وي ادامه داد: شايد احساس‌شان اين است كه شهرداري تهران توان اجرا دارد و آنها بايد جاي ديگري عمل كنند اما ما مي‌خواهيم كه در حد توان‌شان كمك كنند. در اين شرايط خوب نيست كه بحث‌هاي حقوقي را با هم شروع كنيم. موضوع بعدي سوال‌هاي خبرنگاران، انتقادهايي بود كه به تونل اميركبير و نحوه ساخت آن مي‌شد. قاليباف درباره اين انتقادها نيز گفت: خبرنگاران، تاريخ شهر هستند و اولين خواهش من اين بود كه وقتي مطرح شد شهرداري تهران براي تونل اميركبير مطالعه لازم را انجام نداده و تونل را در جايي احداث كرده كه كاربرد لازم را ندارد، به اسناد و مدارك مراجعه كنند.

شهردار با گلايه از منتقدين به اين پروژه تهران گفت: با مراجعه به اسناد و مدارك ببينيم اين تونل در چه سالي حفاري شده و چه زماني اين گود عظيم ۴۰ - ۳۰ متري با طول بيش از يك كيلومتر را كنده‌اند و در اينجا رها كرده‌اند؟ وقتي شما به اسناد و مدارك نگاه كنيد، تاريخ شروع به كار روشن است و اين كار چند سال قبل از اينكه من به شهرداري بيايم، صورت گرفته است.

وي تصريح كرد: كار تونل اميركبير در چندين دوره قبل شهرداري تهران آغاز شده است و وقتي من به شهرداري آمدم، اولين قولي كه به مردم شهر دادم اين بود كه قبل از اينكه پروژه جديدي شروع كنيم، همه پروژه‌هاي نيمه‌تمام را تكميل كنيم؛ يكي از پروژه‌هاي نيمه‌تمام نيز همين تونل امير كبير بود كه آن را رها كرده بودند. قاليباف گفت: اين يك گود عظيم براي بازارچه و مسير بود و راه را تا خيابان ۱۷ شهريور نيز كنده بودند اما ما آمديم و يك پروژه ناقص را به بهترين شكل ممكن تبديل كرديم؛ سپس بزرگراه امام علي(ع) كه هيچ‌وقت فكر نمي‌كردند قابل اجرا باشد را اجرايي كرديم و اين كار به زمين مانده را به بزرگراه امام علي(ع) وصل كرديم. شهردار تهران تصريح كرد: البته بعد از آن براي اين تونل طرح ترافيكي گذاشتيم چرا كه اگر اجازه دهيم از تونل اميركبير به سمت بازار حركت كنند، حجم بالايي از خودرو وارد مي‌شود كه به خاطر آلودگي و ترافيك جلوي اين كار را گرفته‌ايم. به همين جهت براي توجه به سلامت، كاهش آلودگي هوا و جلوگيري از ترغيب مردم براي ورود به مركز شهر با خودروي شخصي، اين تونل به صورت يك‌طرفه براي خروج در نظر گرفته شد.

وي در پايان تاكيد كرد: با همه حرف‌هايي كه درباره تونل اميركبير زده شد، به مهندسان و حق همكاران من در شهرداري تهران اجحاف شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون