• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3282 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۰ تير

ادامه از صفحه اول

زنداني؛ دماسنج جامعه

بدون كمك قواي ديگر به قوه قضاييه ممكن نيست سياست‌هاي پيشگيري يا كاهش جرم را تعيين و اجرا كرد.

مهم‌ترين دليل بالا بودن جرم، فقدان نظم و كنترل اجتماعي يا غيرموثر بودن كنترل‌هاي موجود است. از ميان رفتن اعتماد اجتماعي و فروريزي بسياري از گزاره‌هاي اخلاقي، ريشه اين رفتارهاست. همچنين شكاف‌هاي عميق اجتماعي و فرهنگي و اقتصادي مانع از آن مي‌شود كه جرم كاهش پيدا كند. قوانين موجود نيز اين وضعيت در حال تحول را به رسميت نمي‌شناسد و در نتيجه ميان جامعه و قانون و رفتار مطلوب و مورد انتظار از مردم با آنچه كه عمل مي‌كنند شكاف مي‌افتد.

مشكل مهمي كه امروز با آن مواجه هستيم فراموش كردن موضوعات مهم جامعه از سوي نيروهاي سياسي است. وقت و تواني كه آنان صرف يك مساله سياسي نه چندان مهم مي‌كنند، ده‌ها برابر بيشتر از تواني است كه صرف مسائل اساسي و اجتماعي مهم بايد بكنند. ولي دريغ از يك مطالعه، يك سياست روشن، يك گفت‌وگوي آموزنده و روشن‌كننده درباره اين مساله مهم. گمان مي‌شود كه اگر فردي زنداني شد، بايد مسائل او نيز فراموش شود و مورد طرد جامعه قرار گيرد. اتفاقا اين نگرش بيش از هر چيز ديگري زنداني را عذاب مي‌دهد و او را در مسير ضداجتماعي شدن قرار مي‌دهد. اگر اين تعداد زنداني نتوانند برچسب زندان رفته بودن را از پيشاني خود پاك كنند و نتوانند به جامعه بازگردند، به ناچار در چرخه جرم و زندان خواهند افتاد.

تعداد و شاخص زنداني و تحولات آن شاخص مناسبي براي سنجش وضعيت دماي سلامت جامعه است. هنگامي كه از رقمي بالاتر رفت، به‌طور طبيعي نشان‌دهنده وجود تب در جامعه است. با كم كردن صوري يا دستكاري در دماسنج، نمي‌توان جامعه را درمان كرد. اين دماسنج نشان مي‌دهد كه يك جاي جامعه اشكال دارد و بايد درمان شود. پس بايد توجه بيشتري به سلامت و توان سنجش اين دماسنج كرد تا بلكه از اين طريق محل عفونت اجتماعي كشف و درمان شود.

 

ورود گام به گام اصلاح‌طلبان به مجلس

... تندروها يعني پايداري تحت مديريت آيت‌الله مصباح يزدي،‌ طرفداران احمدي‌نژاد، ياران لاريجاني، كساني كه هوادار روحاني هستند اما نمي‌خواهند با اصلاح‌طلبان ميانه‌رو ائتلاف كنند وبالاخره پيروان امام و رهبري، با الهام از جامعتين. پيش‌بيني مي‌شود اين پنج گروه هرگز با هم كنار نيايند و در تهران و شهرهاي بزرگ و بسياري از شهرهاي متوسط و كوچك، جداگانه كانديدا معرفي كنند.

2- از آنجا كه جناح راست در بركشيدن احمدي‌نژاد نقش مهمي داشت و اكنون و آينده نمي‌تواند خود را از مسووليت گرفتاري‌هايي كه دولت‌هاي نهم ودهم براي مردم و كشور به ارمغان آورد، به دور نگه دارند پايگاه اجتماعي آنان به شدت ضعيف شده كه بازسازي آن سال‌هاي سال به طول مي‌انجامد. به ويژه مردم در صحنه ايران كه در خرداد 92 حسن روحاني را انتخاب كردند، نمي‌خواهند در پي افرادي باشند كه با دولت يازدهم به مخالفت برخيزند. مهم‌ترين تلاش فعالان جناح محافظه‌كار علاوه بر پيدا كردن راهي براي وحدت در سطح سران و ليدرها، جا انداختن
عدم‌ مخالفت‌شان با دولت فعلي در ميان آحاد جامعه است.

3-‌ اما مهم‌ترين مانع حضور چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب در مجلس دهم، نظارت استصوابي است. اين مانع به آساني برطرف‌شدني نيست تلاش براي رفع آن به احتمال قوي ناكام مي‌ماند.

از آنجايي كه در ميان هواداران اصلاحات در سراسر كشور، چهره‌هاي فرهيخته و كارشناسان برجسته فراواني وجود دارند، انتخاب نامزدهاي شايسته و اصلح براي حضوردر مجلس دهم، چندان دشوار نيست.

4-‌ اصلاح‌طلبان، جمع كثيري از اصولگرايان معتدل را همراه خود دارند. اين وضع البته شرايط خاصي را براي اصلاح‌طلبان فراهم مي‌آورد. بديهي است در ميان اصولگرايان، دسته‌ها و گروه‌هايي هستند كه مي‌خواهند جداگانه در تبليغات انتخابات شركت كنند، ا ما تجربه سال 92 نشان داد كه وحدت و اتحاد بين نيروهاي اصلاح‌طلب و اصولگرايان هوادار دكتر روحاني آسان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها