• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3284 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۳ تير

گزارش «اعتماد» از اعتراض مديران به عملكرد مالي سازمان ليگ

باشگاه‌ها به دنبال شفافيت!

حسين قهار / درآمد پيش‌بيني شده؛ منابعي كه اتفاقا باشگاه‌ها در ايران هم حساب ويژه‌اي روي آن باز مي‌كنند. سازمان ليگ به عنوان متولي باشگاه‌هاي فوتبال ايران هميشه در چند سال گذشته، طرف قرارداد رسانه‌ملي و اسپانسر قرارداد تبليغات محيطي بوده و طبق قانون وظيفه داشته حقوق باشگاه‌ها را از اين منابع قابل توجه اقتصادي استيفا كند. درباره شرايط امروز اقتصادي باشگاه‌ها در فوتبال ايران اما اما همه‌چيز از يك سوال شروع مي‌شود! اينكه سازمان ليگ توانسته است حقوق آنها را از اين قرارداد‌هاي تجاري بزرگ اخذ كند يا خير؟با بررسي اوضاع نابسامان اقتصادي تمام باشگاه‌هاي حاضر در ليگ برتر و درگيري‌هاي مالي به وجود آمده بين مديران سازمان ليگ برتر با سازمان صداو سيما و شركت طرف حسابش در قرارداد تبليغات محيطي فوتبال، خيلي راحت جواب اين سوال مشخص مي‌شود. سازمان ليگ امروز در پرداخت حقوق باشگاه‌ها با شكستي بزرگ مواجه شده است. اما مديريت حاضر به قبول اين واقعيت تلخ نيست. بررسي مصاحبه‌هاي مديران و عوامل 16 تيم حاضر در ليگ برتر، نشان مي‌دهد كه تمام باشگاه‌ها به نوعي با مشكلات مالي دست‌وپنجه نرم مي‌كنند و درخواست مشترك آنها سه چيز است. اول دريافت سهم خود از قرارداد حق پخش تلويزيوني، دوم دريافت سهم از قرارداد تبليغات محيطي و در نهايت وجود شفافيت در عملكرد مالي سازمان ليگ فوتبال ايران!

 

باشگاه‌ها امروز به‌شدت نسبت به عملكرد سازمان ليگ فوتبال ايران اعتراض دارند. به همين دليل بود كه چند هفته قبل جلسه رسمي اتحاديه باشگاه‌هاي فوتبال ايران به ميزباني باشگاه سايپا برگزار شد. همان جلسه‌اي كه مديران تيم‌هاي ليگ برتري به سياست‌هاي اقتصادي سازمان ليگ و عدم وجود شفافيت مالي در اين مجموعه اعتراض‌هايي شديد داشتند. آنها كه از دخل و خرج واقعي سازمان ليگ هيچ اطلاعي نداشتند، خواهان روشن شدن اين موضوع شدند كه درآمد سازمان ليگ از قرارداد حق پخش و تبليغات محيطي چه ميزان بوده است و چه مبلغي از اين پول وصول نشده است. فشار انتقادات و هجمه‌ها به مهدي تاج در آن جلسه به قدري زياد بود كه او به بهانه بيماري جلسه را ترك كرد. او فقط به باشگاه‌ها وعده داده بود كه هر كدام از آنها نسبت به عملكرد سازمان ليگ ابهامي دارند، به دفتر او مراجعه كنند و اسناد و مدارك مربوط به قرارداد‌هاي مالي سازمان ليگ را بررسي كنند. ابهامات اما در عملكرد سازمان ليگ به همين جا ختم نمي‌شود، چرا كه مديران اين مجموعه هر روز انتقاد‌هاي شديدي را نسبت به مديران صداوسيما به خاطر عدم پرداخت حق پخش تلويزيوني مطرح مي‌كنند. اما به هيچ عنوان در حرف‌هاي خود سخني درباره عدم پرداخت پول باشگاه‌ها توسط مجري تبليغات محيطي فوتبال سخني به ميان نمي‌آورند!

 

همه به ياد دارند كه محمود گودرزي كارش را در اين وزارتخانه با شعار «ورزش پاك و معرفتي» آغاز كرد. حال خيلي ازمنتقدان دوست دارند بدانند آيا وزير ورزش از آنچه در سازمان ليگ مي‌گذرد اطلاع دارد؟ اگر وزير در جريان اين شكست‌هاي بزرگ اقتصادي نبوده كه بحث نظارتي وزارت ورزش روي چنين قرارداد‌هاي مالي بزرگ فوتبال ايران زير
سوال مي‌رود.

اگر هم وزير در جريان اين اتفاقات قرار داشته عدم ورود او به اين پرونده جاي تعجب و انتقاد دارد. وزارتخانه‌اي كه ابتداي سال گذشته سازمان ليگ و فدراسيون را وادار به افشاي ريز قرارداد بازيكنان و مربيان باشگاه‌هاي مختلف كرد، آيا حاضر مي‌شود براي روشن شدن اذهان عمومي، وارد پرونده عملكرد مالي سازمان ليگ شود؟ مجموعه‌اي كه بيش از دو‌سوم درآمد‌هاي اقتصادي خود را كه متعلق به باشگاه‌ها است وصول نكرده و توان حل اين مشكلات را هم ندارد، آن هم در شرايطي كه صداي اعتراض رسمي تمام باشگاه‌ها هم در آمده است.

 

افشارزاده: سازمان ليگ بايد پاسخگو باشد!

سازمان ليگ به ما اعلام كرده كه توانايي گرفتن پول از صدا و سيما را ندارد. كار به جايي رسيد كه ما خودمان با يك نامه رسمي از ارگاني رسمي خطاب به سرافراز خواستار اين شديم كه طبق مقررات و قرارداد پولي كه براي استقلال است به حساب باشگاه پرداخت شود. باشگاه يك حقي دارد و طبق مقررات، سازمان ليگ موظف است كه حقوق باشگاه را بدهد. اين وظيفه سازمان ليگ است كه پيگير حقوق باشگاه‌ها باشد و پول قرارداد تبليغات محيطي و حق پخش را كه متاسفانه وصول نشده براي باشگاه بگيرد. چرا كه باشگاه‌ها با بحران‌هاي مالي مواجه هستند. متاسفانه شاهد اين مساله هستيم كه سازمان ليگ حرف از كم شدن بودجه باشگاه هم مي‌زند. اميدوارم حرف‌هاي مديران اين مجموعه كارشناسي شده باشد. مگر مي‌شود به بازيكنان و مربيان گفت پول كم بگيريد؟ با اين حال ما ديگر هيچ صحبتي با سازمان ليگ نداريم. آنها سر كيسه را محكم گرفته‌اند و توجهي به استقلال و پرسپوليس و تيم‌ها ندارند. آنها بايد پاسخگو باشند چه قراردادي با صدا و سيما و اسپانسر تبليغات محيطي داشته‌اند. اگر پول باشگاه‌ها را نمي‌دهند بروند شكايت كنند. متاسفانه بارها اعلام كرده‌ايم كه بليت فروشي مسابقات را خودمان انجام بدهيم اما سازمان ليگ اين كار را هم براي ما انجام نداده است.

 

قنبرزاده: درآمد چند برابر شد، اما پرداختي تغييري نكرد!

در موضوع قرارداد حق پخش تلويزيوني طبيعتا سازمان ليگ به نمايندگي از باشگاه‌ها بايد مذاكرات را با مديران سازمان صدا و سيما انجام بدهد. اما درباره اين بحث زياد نمي‌شود به سازمان ليگ انتقادي وارد دانست. چرا كه همه ما مي‌دانيم زور فوتبال به رسانه‌ملي نمي‌رسد و مديران صدا و سيما حاضر نيستند پول حق پخش را بدهند. اما صفر تا صد قرارداد تبليغات محيطي توسط خود سازمان ليگ انجام شد و دوستان ما در اين مجموعه اعلام كردند كه درآمد باشگاه‌ها با توجه به عقد اين قرارداد با اسپانسر جديد چند برابر خواهد شد. الان كه فصل تمام شده و ما دريافتي خود از سازمان ليگ را بررسي مي‌كنيم مي‌بينيم كه پرداختي‌ به باشگاه‌ها به تناسب افزايش چشمگير درآمد تبليغات محيطي افزايش نداشته است. مديران سازمان ليگ بايد درباره علت عدم وصول قرارداد تبليغات محيطي پاسخگو باشند. آنها قراردادهاي ديگري هم به نمايندگي از باشگاه در اين مجموعه منعقد كرده‌اند كه ما از هيچ كدام آنها اطلاعي نداريم. در جلسه قبلي مديران باشگاه‌ها با رييس سازمان ليگ هم اكثر دوستان به عدم شفافيت مالي در سازمان ليگ انتقادات خود را مطرح كردند. به هر ترتيب باشگاه‌ها روي درآمد‌هاي خود حساب مي‌كنند و امروز مي‌بينند كه سازمان ليگ نتوانسته حق و حقوق آنها را پرداخت كند.

 

خبيري: شفافيت ندارند، باشگاه‌ها را مستاجر كرده‌اند!

چند وقت قبل باشگاه سايپا ميزبان جلسه اتحاديه باشگاه‌هاي فوتبال بود. در اين نشست مديران عامل باشگاه‌ها رسما به عدم پرداخت حق تيم‌هاي مختلف در حضور تاج اعتراض كردند. ما معتقديم كه سازمان ليگ نهايت تلاش خودش را براي كمك به باشگاه‌ها و استيفاي حقوق آنها مي‌كند. اما طبيعتا من به عنوان قائم‌مقام باشگاه بايد اعلام كنم كه باشگاه سايپا روي درآمد خود از قرارداد حق پخش تلويزيوني و تبليغات محيطي حساب باز كرده و حقوقش را با قدرت مطالبه مي‌كند. به هر حال شايد در ماجراي حق پخش تلويزيوني بشود تا حدودي حق را به سازمان ليگ داد. اما درباره قرارداد مالي تبليغات محيطي انتقاد به عملكرد سازمان ليگ وارد است. مشكل هرچه كه هست اين روزها به خاطر عدم وصول مطالبات به باشگاه‌ها فشار زيادي وارد شده است. طبيعتا همه مي‌دانيم كه سازمان ليگ سهم و پول باشگاه‌ها را به‌طور كامل پرداخت نكرده است. طبيعتا آنها قراردادهاي تجاري بزرگي امضا كرده‌اند و اگر درآمدي حاصل شده است مربوط به باشگا‌ه‌ها است. اما تمام مطالبات ما پرداخت نشده است كه هيچ بلكه در عملكرد مالي سازمان ليگ هم شفافيتي وجود ندارد. مديران سازمان ليگ بايد باشگاه‌ها را در جريان صفر تا صد قرارداد‌ها و مباحث مالي خود قرار بدهند. متاسفانه همه‌چيز در فوتبال ايران برعكس است! باشگاه‌ها مالك ليگ و فوتبال ايران هستند. اما امروز مي‌بينيم كه باشگاه‌ها را كرده‌اند مستاجر سازمان ليگ!

 

عزيزمحمدي: باشگاه‌ها به‌شدت معترض هستند!

بخش عمده درآمد باشگاه‌هاي فوتبال ايران از تبليغات محيطي و قرارداد حق پخش تلويزيوني حاصل مي‌شود. به‌طور مثال وقتي يك باشگاه در ابتداي فصل، مي‌خواهد بودجه خود را ببندد، روي قرارداد 160 ميليارد توماني تبليغات محيطي و حق پخش تلويزيوني حساب مي‌كند. وقتي پول آنها را پرداخت نمي‌كنند، كارشان با مشكل مواجه مي‌شود. مديران باشگاه‌ها بارها اعتراض‌ها و گلايه‌هاي خود را درباره عدم دريافت مطالبات‌شان به اتحاديه منعكس كرده‌‌اند. مديران سازمان ليگ برتر براي تبليغات محيطي فوتبال قرارداد 160 ميليارد توماني انعقاد كرده‌اند كه 80 درصد پول اين قرارداد متعلق به باشگاه‌ها است. چرا تا به حال يك بار به صورت شفاف و دقيق اعلام نشده است كه سازمان ليگ چقدر از قرارداد سال اول را كه حدود 62 ميليارد تومان بوده دريافت كرده؟ اين قرارداد قرار بود كمك‌حال ليگ و باشگاه‌ها باشد. اما امروز مي‌بينيم كه يك‌سوم قرارداد سال اول به سازمان ليگ در پايان كار پرداخت شده است. باشگاه‌ها هم نگران هستند. آنها مي‌گويند وقتي قرارداد اسپانسر ليگ نتوانسته 60 ميليارد سال اول را پرداخت كند، چطور مي‌خواهد براي سال دوم 100ميليارد پول پرداخت كند؟ باشگاه‌ها به اتحاديه اعلام كرده‌اند كه چطور اسپانسر تبليغات پيامكي فدراسيون پول تيم ملي را داده است، اما اسپانسر مخابراتي سازمان ليگ هنوز پرداختي به باشگاه‌ها نداشته است؟ آن هم تبليغات پيامكي 30 هفته از مسابقات ليگ برتر با حضور 16 تيم و همچنين مسابقات جام حذفي؟ باشگاه‌ها هيچ اطلاعي از مفاد اين قرارداد و درآمدهاي سازمان ليگ ندارند. ما بارها به سازمان ليگ براي كمك كردن جهت حل اين مشكلات در اتحاديه باشگاه‌ها نامه‌زده‌ايم، اما هيچ جوابي به ما نداده‌اند.

 

شيعي: نه از عدالت خبري است و نه شفافيت!

ما در باشگاه پيكان هنوز نتوانسته‌ايم به صورت دقيق سر از حساب و كتاب مالي سازمان ليگ در بياوريم. اكثر پرداختي‌ها به باشگاه‌هاي اسم و رسم‌دار است و پرسپوليس و استقلال هم درآمد بيشتري دارند. طبيعتا عدالت توسط سازمان ليگ در تقسيم‌بندي پول‌ها به باشگاه‌ها و نحوه چگونگي اين پرداخت‌ها اجرا نشده است. الان باشگاه پيكان با توجه به راي كميته استيناف در ليگ برتر باقي مانده است. اما ما نمي‌دانيم تكليف مطالبات‌مان از سازمان ليگ و درآمد‌هاي‌مان چيست. حق پخش تلويزيوني پرداخت نشده است. قرارداد تبليغات محيطي هم كه به نتيجه نرسيده و شفافيتي در آن وجود ندارد. حالا ما مي‌خواهيم بودجه سال جديد خود را ببنديم و با مشكلات بسيار زيادي روبه‌رو هستيم. چرا كه سازمان ليگ نتوانسته حق و حقوق باشگاه را بگيرد. طبيعتا وقتي باشگاه پيكان براي يك سال 10 ميليارد تومان از ايران‌خودرو به‌طور مثال بودجه مي‌گيرد، حدود چهار تا پنج ميليارد از بودجه خود را به درآمد خود از بليت فروشي و تبليغات محيطي اختصاص مي‌دهد. وقتي اين پول‌ها وصول نمي‌شود و چنين بحران بزرگ مالي به وجود مي‌آيد باشگاه‌ها زمين مي‌خورند. هم بدهكار مي‌شوند و هم در نظام مالي‌شان مشكل ايجاد مي‌شود. با تمام احترام به مديران سازمان ليگ بايد بگويم كه آنها در اختصاص بودجه و حقوق باشگاه‌ها عملكرد بسيار ضعيف و غير شفافي داشته‌اند.

 

آذري: هيچ مشورتي با باشگاه‌ها نمي‌كنند!

وقتي مردم گمانه زني‌هاي مختلف در زمينه حق پخش را در رسانه‌ها دنبال مي‌كنند پيش خود قضاوت مي‌كنند كه اگر بحث روي دو ميليارد تومان بود، چرا تا اين حد قضيه جدي گرفته شد؟ اينكه فصل قبل در مقطعي بازي‌ها پخش نشد و اسپانسر از هزينه‌ها كاهش داد در نهايت منجر به اين نتيجه‌ شد؟ اينكه به صورت شفاف اطلاع‌رساني مناسبي تا اين لحظه صورت نگرفته قابل قبول نيست. با اعداد و ارقامي كه در رسانه‌ها مطرح شد، بسياري از مردم به اين نتيجه‌ مي‌رسند كه فوتبال در زمينه حق پخش بازنده بوده است. مديران فوتبال ايران نقش يك گزارش‌دهنده را در زمينه حق پخش به خوبي ايفا نكرد. آنها بايد در مورد توافق صورت گرفته يك نشست خبري برگزار و نتايج به دست آمده را به صورت شفاف اعلام مي‌كردند. نكته جالب اينجا است كه در موضوع هيچ مشورتي انجام نشد. آقايان خودشان رفتند مذاكره كردند و به نتيجه‌ رسيدند. من بارها اعلام ‌كرده‌ام فوتبال مانند يك كالاست كه توسط باشگاه‌ها ارايه مي‌شود و خود باشگاه‌ها هم بايد اين كالا را به فروش برسانند. فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ به تنهايي نمي‌توانند از حق باشگاه‌ها دفاع كنند. با اين حال من فكر مي‌كنم دنبال كردن بحث حق پخش بعيد است كه نتيجه‌اي داشته باشد و به نوعي وقت تلف كردن است. ما اميدواريم هرچه سريع‌تر در موضوع اين قراردادهاي مالي شفاف‌سازي لازم را انجام بدهند تا باشگاه‌ها هم تكليف خودشان را بدانند. چرا كه حق پخش و تبليغات محيطي حق باشگاه‌هاست.

 

غمخوار: سازمان ليگ پول نداده و باشگاه‌ها در بحران هستند!

سازمان ليگ سهم صبا از سوي حق پخش تلوزيوني را به دليل بد قولي سازمان صدا و سيما پرداخت نكرده است. ديگر باشگاه‌هاي ليگ برتري هم با مشكل مالي مواجه هستند. اگر سازمان ليگ مطالبات باشگاه را پرداخت مي‌كرد بسياري از مشكلات ما تاكنون حل شده بود. بنده به عنوان رييس هيات‌مديره صباي قم با مديران باشگاه، با لاريجاني رييس مجلس هم جلسه‌اي برگزار كرديم و ايشان قول داد كه موضوع حق پخش تلويزيوني فوتبال ايران را به صورت ويژه پيگيري كند و به نتيجه برساند. با اين حال طبيعتا سازمان ليگ بايد مدافع حقوق باشگاه‌ها باشد. انتظار ما اين است كه حقوق‌مان را دريافت كنيم. چرا كه به‌شدت با مشكلات مالي دست و پنجه نرم مي‌كنيم و اين موضوع روي عملكرد همه‌ باشگاه‌ها تاثير منفي مي‌‌گذارد. متاسفانه پول قرارداد تبليغات محيطي هم وصول نشده است و همه ما منتظر هستيم ببينيم سازمان ليگ و مسوولان فوتبال چه تصميمي براي پرداخت حقوق عقب افتاده باشگاه‌ها اتخاذ خواهند كرد.

 

خليليان: بايد به سازمان ليگ كمك كرد

باشگاه‌هاي ما روي درآمدهاي خود از صدا و سيما حساب كرده‌اند و اين درست نيست آنها از حق‌شان محروم شوند. بايد هرچه زود‌تر صدا و سيما اين پول را به سازمان ليگ بدهد. باشگاه سپاهان چيزي حدود دو ميليارد تومان از قرارداد حق پخش تلويزيوني دريافتي بايد داشته باشد كه اين اتفاق هنوز رخ نداده است. ما در باشگاه سپاهان كه درآمد‌هاي جانبي از كارخانه فولاد مباركه داريم، با مشكل مالي مواجه هستيم. آن وقت شما نگاه كنيد و ببينيد كه باشگاه‌هاي خصوصي چقدر مشكلات‌شان بيشتر است. باشگاه‌ها درآمد قابل توجهي هم از قرارداد تبليغات محيطي فوتبال دارند كه متاسفانه پول اين قرارداد هم به صورت كامل به سازمان ليگ پرداخت نشده است. مديران سازمان ليگ تمام تلاش خود را براي گرفتن و بعد پرداخت حق باشگاه‌ها مي‌كنند. اما همه باشگاه‌ها بايد در اين راه سازمان ليگ را كمك كنند. متاسفانه ما مي‌بينيم كه صدا و سيما اصلا حاضر نيست پول فوتبال را بدهد. اين دليل نمي‌شود چون صدا و سيما زور دارد بخواهد بيشتر از حدش از ما درخواست كند. حرف ما حق است و مملكت با زور اداره نمي‌شود. من فكر مي‌كنم اگر صدا و سيما پول حق پخش را بدهد و قرارداد تبليغات محيطي هم به نتيجه برسد تمام مشكلات از روي دوش سازمان ليگ و باشگاه‌ها برداشته خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون