• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3285 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۴ تير

ماموريت تازه احمدي‌نژاد

رييس دولت سابق در يك سخنراني براي يارانش مسير فعاليت‌هاي خود را تبيين كرد

ادامه از صفحه اول

خوشبختانه مقام معظم رهبري در سالگرد امام راحل، اين امر مهم را مورد تاكيد قرار دادند و اعلام كردند كه همه بايد به آن توجه كنند.» او كمي بعد گستره فعاليت‌هاي‌شان را روشن كرده و در عين حال از فشارهايي گفته است كه به آنها وارد مي‌شود. احمدي‌نژاد در ادامه گفته است: «عده‌اي از دوستان در اينجا از سراسر كشور در حال برنامه‌ريزي براي تبيين آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و بازخواني مجدد خط امام راحل(ره) هستند. البته شما مي‌دانيد كه فشار بر جمع ما براي حضور در برنامه‌هاي سياسي مثل انتخابات مجلس و دولت و چه و چه زياد است. من مي‌خواهم خدمت آن دسته از عزيزاني كه اطلاع ندارند، عرض كنم كه ما در اينجا به طور مطلق هيچ برنامه‌ و علاقه‌اي براي فعاليت‌هاي انتخاباتي نداريم. »

وي در ادامه از علت ماموريت اين روزهايش گفته و يادآور شده است: «ما بر اين باوريم كه مهم‌تر از بازخواني دوباره آرمان‌هاي انقلاب و خود انقلاب و خط امام هيچ كاري نيست و مهم‌تر از آن، كار ديگري نداريم. هرچه هست محصول اين است. بنابراين كارگروه‌هايي شامل كارگروه انديشه، رسانه، تجزيه و تحليل و كارگروه استان‌ها تشكيل شده است. در استان‌ها يك سازماندهي دارد انجام مي‌گيرد، فقط با هدف بازخواني خط امام، تبيين آرمان‌ها و مباني انقلاب اسلامي و باورهاي نابي است كه پايه خيزش ملت ايران و حركت انقلاب اسلامي بوده و ان‌شاء‌الله در آينده، پايه خيزش همه ملت‌ها و برپايي حكومت جهاني توحيد و عدالت خواهد شد.» محور بعدي اظهارات او اما انتقاد از انتقاد‌كنندگان بوده است. آنجايي كه مي‌گويد: «متاسفانه در رسانه‌ها، حرف‌هاي دروغ و بي پايه و اساس زياد مي‌زنند. در رابطه با ما ظاهرا فعلا «رفع القلم» است. ظاهرا همه آزادند كه هرچه مي‌خواهند از دروغ و تهمت و افترا عليه دولت‌هاي نهم و دهم و اينجانب و دوستانم بگويند، بنويسند و منتشر كنند. خبرهاي جعلي را در بولتن‌ها، سايت‌ها و روزنامه‌ها منتشر مي‌كنند و حتي به داستان‌سرايي مي‌پردازند. يكي از دوستان امروز متن مفصلي را از يك روزنامه نقل كرد كه از صفر تا صد آن كاملا ساختگي بود. ابتدا خبرهاي دروغ را منتشر مي‌كنند و سپس برپايه القائات سوء، درباره آنها به داستان‌سرايي مي‌پردازند.»

احمدي‌نژاد اما از ناتواني در برابر آنچه دروغ رسانه‌ها ناميده صحبت كرده و اظهار كرده است: «اين وضعيت خيلي بدي است كه براي مواجهه با آن و پاسخ به دروغ‌پردازي‌ها، نياز به استخدام ده‌ها كارمند است تا تمام اين رسانه‌ها را رصد كرده و هر روز مطالب آنها را تكذيب كنند و آنها هم حتي تكذيبيه‌ها را منتشر نكنند! و البته ما هزينه انجام اين كار را نداريم.» او اما از سفارش مقام معظم رهبري هم صحبت كرده و گفته است كه«در مورد تبيين آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و خط امام، من خدمت مقام معظم رهبري، برنامه را عرض كرده‌ام و تشريح كردم و ايشان هم بزرگواري فرمودند و راهنمايي و سفارش و تاكيد كردند. كار ما در اينجا فقط تبيين مجدد و بازخواني آرمان‌ها و مباني انقلاب و خط امام و آن وظايفي است كه انسان در مقابل ارزش‌هاي الهي بر عهده دارد.»

 

سوال «كوچك» و بي‌علاقگي به «كار سياسي معمولي»

اما در ميان اظهارات محمود احمدي‌نژاد چه آنجايي كه ماموريت اين روزهاي خود را برنامه‌ريزي براي تبيين آرمان‌هاي انقلاب اسلامي مي‌داند و چه آنجا كه از تشكيلات استاني‌اش صحبت مي‌كند يك نكته بارز ديگر هم به چشم مي‌آيد. آنجا كه او مي‌گويد براي حضورش در برنامه‌هاي سياسي مثل انتخابات مجلس و دولت زير فشار است اما «هيچ علاقه و برنامه‌اي براي فعاليت‌هاي انتخاباتي ندارد». نكته اصلي اظهارات او اما كمي جلوتر است؛ آنجا كه رييس دولت سابق مي‌گويد به «كار سياسي معمولي» علاقه و انگيزه‌اي ندارد. همين چندي پيش بود كه وقتي از او در مورد برنامه‌هايش براي انتخابات مجلس پرسيده بودند خنديده و تلاش براي انتخابات مجلس را «سوال كوچك» ارزيابي كرده بود. مجموعه عوامل نشان مي‌دهد كه محمود احمدي‌نژاد يا مي‌خواهد برنامه‌اش را به طور مشخص بروز ندهد يا آنكه واقعا اهداف بزرگ‌تري از آنچه كه اين روزها در سر ساير سياسيون است در سر دارد. او صراحتا در اين مورد گفته است: «به كار سياسي معمول هم، نه علاقه و نه انگيزه‌اي داريم. جلساتي كه در اينجا برگزار مي‌شود، همان‌طور كه گفتم در زمينه بازخواني خط امام، مباني انقلاب، آرمان‌ها و ارزش‌هاي انقلاب است. مطلق راجع به مسائل ديگر اينجا بحثي نيست. البته شما من را مي‌شناسيد. اگر تصميم يا تكليفي داشتم كه كاري را انجام دهم، در آن صورت خودم صراحتا به ملت اعلام مي‌كردم. بنده با سياسي‌كاري‌هايي كه معمولا در گروه‌هاي سياسي مطرح است ميانه‌اي ندارم، اما تشخيص بنده و جمعي از دوستان‌مان اين است كه مهم‌ترين كار براي ما الان بازخواني خط امام است. مشغول همين كار هستيم و هر كس بخواهد در اين برنامه مشاركت كند، قدمش روي چشم ما است. تشريف بياوريد. اينجا برنامه‌هايي تدوين شده است، نظر مي‌دهيد و با مشاركت هم، ان‌شاء‌الله كارها را جلو خواهيم برد.»

 

مخاطب احمدي‌نژاد كه بود؟

شايد جملات و كلماتي كه به كار گرفته باشد كمي تكراري باشد اما در مورد اين سخنراني تمايز‌هاي بسياري به چشم مي‌خورد. اين‌بار متن سخنراني احمدي‌نژاد براي رسانه‌ها ارسال شده است تا همه آن را بازنشر كنند، گويي در اين ميان آن كساني كه قرار بوده از تصميم احمدي‌نژاد در مورد عملكردش در ساختمان ولنجك باخبر باشند نه مقامات و مسوولان عاليرتبه دولت‌هاي نهم و دهم بلكه عده‌اي ديگر بوده‌اند. البته رسم هميشه بر آن بوده است.

جلسات ساختمان ولنجك آنجا كه احمدي‌نژاد مي‌خواهد خبري از آن بيرون نيايد مبهم مي‌ماند. كسي به درون جلسات راه داده نمي‌شود و هر خبري كه در رسانه‌ها از آن جلسه منتشر مي‌شود تكذيب مي‌شود؛ همان جلساتي كه در اين چند وقت اخير بارها برگزار شده و دولتمردان سابق از اين دولت انتقاد كرده‌اند و اقدامات‌شان براي آينده گفته‌اند. حالا اما در روزهايي كه دو تن از معاونان احمدي‌نژاد در بازداشت به سر مي‌برند، در روزهايي كه خبرهاي جلسات محرمانه ساختمان ولنجك در رسانه‌ها منتشر مي‌شود و سفرهاي رييس دولت سابق به شهرستان‌ها شدت پيدا كرده است، او به فكر جديدي افتاده است. محمود احمدي‌نژاد كمتر از 10 روز پيش در سالگرد سوم تير رسانه‌اي‌ها را به دفترش دعوت كرده بود. جلسه‌اي كه در نمازخانه ساختمان ولنجك برگزار شد به نظر بي‌ربط به سخنراني اخير او كه پوشش خبري گسترده‌اي هم يافته است، نمي‌آيد. سخنراني محمود احمدي‌نژاد و اطلاع‌رساني‌اي كه در آن كرده است در جمع مقامات و مسوولان «عاليرتبه دولت‌هاي نهم و دهم» بوده است. اين مقامات و مسوولان عاليرتبه اما افرادي نبودند كه جلسه اول‌شان را در ساختمان ولنجك گذرانده باشند. جلسات با آنها به صورت منظم در همين دفتر ادامه داشته است، پس حلقه اول ياران احمدي‌نژاد نمي‌توانستند از استراتژي اين روزهاي او در ساختمان ولنجك بي‌خبر بوده باشند كه رييس دولت سابق به اين مفصلي براي آنها روشنگري كرده باشد. نتيجه اين مي‌شود كه مخاطب محمود احمدي‌نژاد از اظهاراتش نه حلقه يارانش، بلكه احتمالا آنهايي بوده‌اند كه رسانه‌ها خبرها را به آنها مي‌رسانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون