واكنش دانشگاه و رسانهها به سخنان رهبري در ديدار با استادان
دانشگاهها نبايد شعبه احزاب سياسي باشند
اعتماد| دو روز پس از صحبتهاي مقام معظم رهبري در ديدار استادان و اعضاي هياتهاي علمي دانشگاهها، سايتهاي خبري پر شدند از واكنشهاي روسا و اساتيد دانشگاهها، تشكلهاي دانشجويي و البته نمايندگان مجلس به محور صحبتهايي كه در جلسه شنبه شب مطرح شد. عوامل كاهنده شتاب پيشرفت علمي كشور، حاشيهسازي و سياستبازي در محيطهاي علمي، عملياتيشدن نقشه جامع علمي كشور، تحول در علوم انساني و... از جمله موضوعات اصلي مطرحشده توسط رهبر انقلاب در جمع بيش از هزار نفري استادان و اعضاي هياتهاي علمي دانشگاههاي سراسر كشور بود و حالا مخاطبان اين صحبتها از طرحها و برنامههاي دانشگاهها براي عملي شدن اين سخنان ميگويند. «اينكه سياستزدگي و سياسيكاري منجر به اين ميشود كه رشد علمي در دانشگاهها كاهش پيدا كند كاملا حرف درستي است و دانشگاهها نبايد شعبه و پايگاهي براي گروهها و احزاب سياسي باشند. اين قطعا براي دانشجو و دانشگاه و اساتيد سم است، لذا توجه به عدم سياسيكاري براي رشد و تعالي علمي مهم و حياتي است.» رييس دانشگاه تهران پس از ديدار با رهبري بر نقش منفي سياستبازي در دانشگاهها بر توسعه علمي تاكيد كرد. محمود نيلي كه در اواخر هفته گذشته نيز با انتقاد از «فروش پاياننامه و سرقتهاي علمي در بيرون از دانشگاه» از عدم توجه كافي به آموزش به عنوان يكي از دلايل اين ناهنجاري آكادميك نام برده بود، روز گذشته گفت: «با كيفيسازي پاياننامههاي دانشجويي و كنترل پذيرش دانشجو ميتوانيم به رشد علمي كه مورد توجه مقام معظم رهبري است دست يابيم.» به گفته نيلي افزايش يكباره ظرفيت دانشجويان كارشناسي ارشد و دكترا در دو سال اخير منجر به افت كيفيت در پاياننامهها و مقالات توليدي در دانشگاهها شده است و بنابراين يكي از دلايل كاهش رشد علمي را «پذيرش بيرويه دانشجو» دانست. رييس دانشگاه تهران كنترل رشد دانشجو و كيفيت بخشي به پاياننامهها را از جمله برنامههاي اين دانشگاه براي تحقق رشد علمي مد نظر رهبر انقلاب اعلام كرد. رييس دانشگاه اميركبير در واكنش به سخنان رهبري در خصوص پرهيز از سياستبازي در دانشگاه به سراغ تشكلهاي دانشجويي رفت. احمد معتمدي گفت: «تمام تشكلهاي دانشجويي نيز بايد تلاش كنند تا فعاليتهاي آنها در راستاي جناح يا گروه خاصي نباشد و تبديل به حاشيه و سياسيكاري نشود. ما هم در صدور مجوزها بيشتر دقت خواهيم كرد كه برنامهها به گونهاي نباشد كه نشاندهنده تبليغ و تقويت يك حزب و جناح خاص باشد؛ البته اين به آن معني نيست كه دانشجو و استاد نبايد گرايش سياسي داشته باشد.» باقر لاريجاني از تاكيد رهبر بر بحث آمايش سرزميني يعني شناخت و تصميمگيري درباره ظرفيتهاي دانشگاهها و رشتههاي تحصيلي و سپس تعيين اولويتهايي كه امكان سرمايهگذاري ويژه براي پيشرفتهاي اساسي درخصوص آنها وجود دارد، سخن گفت. معاون پژوهشي وزارت علوم در نشست روسا و معاونان آموزشي دانشگاههاي علوم پزشكي مستقر در قطب ۱۰ آمايش سرزميني گفت: «تلاش ما بر اين است كه از ابتداي اجراي مصوبه آمايش سرزميني تقاضاهاي محيطي براي توسعه آموزش عالي سلامت به صورت هدفمند بررسي و ساماندهي شود.»