• ۱۴۰۳ شنبه ۱۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5508 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۵ خرداد

دور تازه نشست آستانه 31 خرداد برگزار مي‌شود

«ميخاييل بوگدانوف»، معاون وزير خارجه روسيه و فرستاده ويژه رييس‌جمهوري اين كشور در امور غرب آسيا اعلام كرد كه ديپلمات‌هاي ايران، تركيه، روسيه و سوريه روز 21 ژوئن (31 خرداد) در آستانه پايتخت قزاقستان با يكديگر ديدار مي‌كنند. 
براساس گزارش خبرگزاري تاس، بوگدانوف با بيان اينكه يك هيات بزرگ روسي در اين نشست شركت خواهد كرد، افزود: معاونين وزارت خارجه كشورهاي تركيه، ايران و سوريه نيز در آنجا حضور خواهند داشت.
بوگدانوف گفت كه ميانجيگري بين دمشق و آنكارا براي تنش‌زدايي يكي از دستوركارهاي اين نشست است كه درباره موفقيت‌آميز بودن آن ابراز اميدواري كرده است.  روابط سوريه و تركيه از زمان آغاز جنگ در سوريه در سال 2011، حمايت آنكارا از معارضان سوري و هجوم پناهجويان سوريه به تركيه همواره تيره بوده است. «رجب طيب اردوغان»، رييس‌جمهوري تركيه قبل از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور در ماه آوريل تلاش كرد روابط ميان دمشق و آنكارا را تا حدودي احيا كند و با «بشار اسد»، رييس‌جمهور سوريه ديدار كند، اما دولت سوريه ديدار بين سران دو كشور را منوط به خروج نيروهاي ارتش تركيه از خاك سوريه كرد. تركيه از سال ۲۰۱۶ موجي از حملات را عليه سوريه آغاز كرده و شبه‌نظاميان كرد و اعضاي گروه داعش و نيروهاي وفادار به بشار اسد رييس‌جمهوري اين كشور را هدف قرار داده است. روسيه، تركيه و ايران در سال‌هاي اخير براي گفت‌وگو بر سر موضوع سوريه، از روندي به عنوان «فرآيند صلح آستانه» به منظور حل و فصل سياسي بحران سوريه استفاده مي‌كنند. دور جديد نشست آستانه در شرايطي برگزار مي‌شود كه جنگ در سوريه تقريبا به سود دولت به پايان رسيده، دمشق با دعوت اتحاديه عرب به اين سازمان بازگشته است و كشورهاي عربي در تلاش براي برقراري دوباره روابط ديپلماتيك به سوريه هستند. از سوي ديگر پيروزي اردوغان در انتخابات رياست‌جمهوري تركيه و تغيير در راس دستگاه ديپلماسي تركيه ممكن است تاثيراتي را بر روند آستانه برجاي بگذارد و گشايش‌هايي را در زمينه حل و فصل بحران سوريه در پي داشته باشد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون