• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5513 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۳۱ خرداد

گفت‌وگوي اختصاصي «اعتماد» با پيروز قرباني:

نكونام براي موفقيت در استقلال در سبك مربيگري‌اش تجديدنظر كند

قبول كنيم سياست خارجی ما خوب نيست كه كشورهاي ديگر با ما بازي نمي‌كنند

روزبه دلاور

پس از كش و قوس‌هاي فراوان جواد نكونام به عنوان سرمربي جديد باشگاه استقلال تهران انتخاب شد. نكونام كه اواخر دوران فوتبالش را در اين تيم سپري كرد و تجربه سال‌ها بازي در تيم ملي كشورمان و فوتبال اسپانيا را دارد در عالم مربيگري هم يك مربي بي‌تجربه نيست. مرد شماره 6 سابق تيم ملي تجربه مربيگري در تيم‌هايي مثل نساجي و فولاد را دارد و تيم‌هاي تحت هدايتش عملكرد بدي هم نداشتند. اگرچه جدايي او از فولاد و تنها گذاشتن ‌نماينده كشورمان در رقابت‌هايي آسيايي باعث انتقادات بسياري شد با اين حال تجربه قهرماني در جام حذفي و سوپرجام خاطره خوشي را در ذهن فوتبالدوستان خوزستاني از او ثبت كرده است. موفقيت‌هاي مقطعي نكونام باعث شد هواداران استقلال از مديران اين باشگاه بخواهند مقدمات حضور او را فراهم كنند تا بعد از ساپينتو باز هم يك مربي ايراني هدايت تيم‌شان را برعهده بگيرد. مديران استقلال هم بعد از چند روز مذاكرات فشرده و با رايزني وزارت ورزش موفق شدند مشكلات مرتبط با اين مربي را مرتفع كنند تا حالا نكو و استقلال باز هم به هم برسند!

تغيير و تحولات در كادرفني استقلال بهانه‌اي شد تا سراغ پيروز قرباني برويم. پيشكسوت باشخصيت آبي‌ها كه نزد پرسپوليسي‌ها هم جايگاه و احترام ويژه‌اي دارد. او مثل هميشه شفاف و به دور از جانبداري پاسخگوي اذهان عمومي بود‌ . گفت‌وگوي اختصاصي «اعتماد» با پيروز قرباني را در ادامه مي‌خوانيد‌.

   جواد نكونام به عنوان سرمربي جديد استقلال معرفي شد. نظر شما درباره انتخاب نكونام چيست؟ 
آرزوي موفقيت مي‌كنم و نظر خاصي ندارم!
   نكونام در استقلال ابزار رسيدن به موفقيت را دارد؟ 
بالاخره استقلال است و تيم خوبي هم‌ دارد. بايد ديد در طول فصل چه پيش مي‌آيد، ان‌شاءالله كه موفق شوند.
   فكر مي‌كنيد در حال حاضر آن اتحاد و همبستگي بين باشگاه و هواداران و كادرفني جديد وجود دارد؟
اميدوارم وجود داشته باشد، چون زياد در جريان ريز مسائل نيستم. اما ان‌شاءالله فصل خوبي پيش روي استقلال باشد.
   نظري درباره دستياراني كه‌ نكونام مي‌خواهد به استقلال بياورد، نداريد؟ 
اين موضوع برمي‌گردد به نظرات سرمربي و بهتر است به نظرات او احترام بگذاريم.
   درباره جذب بازيكن جديد چه نظري داريد؟ 
طبيعتا ايشان به عنوان مسوول فني تشخيص مي‌دهد استقلال در چه پستي نياز به بازيكن دارد و او نقاط ضعف و قوت تيمش را مي‌داند و براساس همان بازيكن مي‌گيرد. اينها سليقه مربي است و بايد صبر كرد و ديد چه اتفاقي رخ مي‌دهد.
   عده‌اي مي‌گويند با آمدن نكونام به استقلال حواشي اعضاي كادرفني در كنار خط و كلا سبك مربيگري پرتنش است و آرامش را از تيم مي‌گيرد. يك چيزي شبيه به سبك مربيگري ساپينتو كه با رفتارهاي هيجاني به تيم استرس وارد مي‌كرد. نظر شما چيست؟ 
سبك مربيگري هركس به يك شكل است و سبك مربيگري ايشان را هم در فولاد ديديم. حالا بايد ديد در استقلال جواب مي‌دهد يا خير . درباره سبك مربيگري گفتم اما اينكه بگوييد كنار زمين نياز به آرامش است را چندان قبول ندارم، سبك مربيگري نكونام به اين شكل است حالا بايد ديد در استقلال جواب مي‌دهد يا خير.
   نظر شخصي خودتان چيست؟ نكونام با استقلال موفق مي‌شود؟ 
نظر شخصي من اين است كه ايشان اگر بخواهد در استقلال مثل فولاد مربيگري كند كارش سخت است. شرايط استقلال فرق مي‌كند و به نظرم بايد در سبك مربيگري‌اش تجديدنظري داشته باشد.
   كمي به عقب‌تر برگرديم. شما خواهان ادامه همكاري با ساپينتو بوديد يا مخالف او؟ 
خير، وقتي آن اتفاقات بازي آخر افتاد به نظرم ساپينتو بايد مي‌رفت . اتفاقات بازي آخر در شأن باشگاه استقلال نبود.
   سوالات‌مان كمي پراكنده شد. نظر شما درباره سقف قرارداد باشگاه‌ها چيست؟ 
اينكه فدراسيون بيايد قانون من درآوردي از خودش بگذارد و سقف بگذارد قبلا هم انجام داده بودند و جواب هم نداده، در فوتبالي كه اقتصاد دولتي دارد به نظر من جواب نمي‌دهد. ضمن اينكه هزار و يك راه وجود دارد‌ كه اين قانون را دور بزنند. اصلا نمي‌دانم دوستان چرا اصرار دارند از يك سوراخ ‌دوبار گزيده شوند! يك‌بار سقف قرارداد گذاشتند، جواب نداد الان آمدند سقف قرارداد براي باشگاه گذشتند، اين هم‌ جواب نمي‌دهد. كليات اين كارها فقط و فقط به فوتبال ما ضربه مي‌زند. در فوتبال ضعف جاي ديگر است اينها مي‌خواهند جور ديگري جبران كنند. در حالي كه همان نقطه ضعف را بايد جبران كرد نه جاي ديگر را. اينكه‌ بخواهيد با يكسري قوانين ‌من درآوردي اين ضعف را جبران كنيد، اتفاق خوبي نيست.
   قرارداد ريالي با خارجي‌ها همسو با همان قوانين به قول شما من درآوردي است؟‌
فدراسيون كه‌ نمي‌تواند روي باشگاه نظارت داشته باشد. طبيعتا فيرپلي مالي هست‌ كه بايد رعايت شود. حالا با اين قوانيني كه اينها گذاشتند به نظر من نمي‌شود. اينها نبايد‌ خودشان براي خودشان قانون بگذارند كه هر بندش را مي‌شود ‌هزار تا انتقاد كرد و هيچ كس هم ‌گردن نمي‌گيرد.  الان باشگاه‌هاي ما هزار تا مشكل دارند و از طرفي بازيكنان ما بندگان خدا قراردادي كه مي‌بندند شايد باشگاهي كه عضو هستند به تعهدهاي مالي خود عمل نكند . بايد يك تضميني ايجاد شود كه هم بازيكن به تعهداتش عمل كند و هم باشگاه در قبال بازيكن ولي چنين اتفاقي در اقتصاد فوتبال ما نمي‌افتد. اين اقتصاد بيمار فوتبال بيماري‌اش از جاي ديگر است و شما نمي‌توانيد بياوريد در فوتبال و آن را ترميمش كنيد. در مجموع اين قوانين باعث مي‌شود فوتبال ما ضعيف‌تر از قبل شود‌.
   شما اگر مربي استقلال بوديد چند درصد بازيكنان تيم را تغيير مي‌داديد؟ 
مربي استقلال نيستم و وقتي مربي اين تيم نيستم در اين باره فكر نكردم. اما بيس استقلال بيس خوبي است و بازيكنان خوبي دارد ولي يكسري نقاط به سليقه مربي بايد ترميم شود.
   درباره ليگ برتر بپرسيم. از نظر شما ليگ ۲۲ پيشرفت قابل ملاحظه‌اي داشت؟ 
ليگ نه، تنها نكته مثبتش حضور يكي، دو مربي خوب خارجي به ايران بود وگرنه در بين مربيان داخلي غير از آقاي گل‌محمدي بقيه دوستان همان روند را ادامه‌ مي‌دهند.‌ الان همه دقت ‌كنيد هيچ اتفاق خاصي رخ نمي‌دهد و يك دايره بسته وجود دارد. مثلا يك مربي از تيم A رفته به تيم B و‌ مربي تيم B رفته به تيم C! همين‌طور چرخيدند. به عنوان ‌مثال تيم پارسال شده دهم، امسال مي‌شود نهم و هيچ اتفاق خاصي نمي‌افتد. تنها فاكتور مثبت به نظرم حضور پاكو‌خمس و مورايس بود كه شايد باعث ‌شود مربيان ايراني يك تكاني به‌ خودشان دهند.
   درباره چرخه چند مربي در ليگ برتر صحبت كرديد. مدتي قبل محمد مايلي‌كهن هم با انتقاد از اين اتفاق گفت بعضي از مربيان ليگ با هماهنگي مربي تيم ملي انتخاب مي‌شوند. 
متاسفانه بوده و الان هم هست .
   خب همين هم باعث مي‌شود يكي مثل شما با سابقه سال‌ها بازي در استقلال و تيم‌ ملي كه حاضر نيستيد با شخص يا اشخاصي لابي كنيد بيرون گود باشيد. 
فوتبال ايران همين است. خيلي از افرادي كه شايسته هستند در منزل نشسته‌اند. اما يك‌سري آدم‌ها كه روابط دارند هر سال تيم دارند و اين اتفاق خوبي نيست. اما هست و‌ چندين سال هم مي‌شود كه اين‌طور است. برويد ببينيد يك‌سري مربياني كه فني خوب و شايسته مربيگري هستند الان سال‌هاست تيم ندارند، اما يك‌سري‌ها كه هر سال تيم دارند. هيچ اتفاقي هم رقم نمي‌زنند . نمي‌دانم چه بگويم فقط متاسفانه اين شرايط هست.
   سوال آخر، درباره تيم ملي و حضور در تورنمنتي با حضور تيم‌هاي  ضعيفي مثل افغانستان و قرقيزستان چه نظري  داريد؟ 
چندين سال است كه با كدام تيم بهتر بازي كرديم؟ به آقاي قلعه‌نويي انتقاد هم ‌داشتم، اما تشخيص داده براي شناخت بيشتر از كادرش و بازيكنانش همه بازيكنان را با خودش به آنجا ببرد كه بايد احترام بگذاريم . اينكه مي‌گوييد تيم‌هاي ضعيف مثلا به آقاي قلعه‌نويي گفتند بيا برزيل بازي كن اما ايشان گفته نه، من مي‌خواهم با افغانستان بازي كنم؟ چندين سال است كه به دليل مسائلي كه در سياست خارجی‌ وجود دارد تيمي با ايران بازي نمي‌كند و اين را بايد قبول كنيم وگرنه قلعه‌نويي بدش مي‌آيد تيمش با تيم‌هاي بزرگ دنيا بازي كند؟ ما نمي‌توانيم. نه پولش را داريم و نه آنها بازي مي‌كنند‌ . در فوتبال دنيا براي سه سال بعد هم‌ تيم‌ها مي‌دانند با چه تيمي بازي دارند. در ايران ته تهش بتوانيم با روسيه بازي كنيم كه همه دنيا تحريمش كرده و هيچ تيمي با آنها بازي نمي‌كند. تازه آن تيم هم اگر تحريم نبود و شرايطش به اين شكل نبود، شك نكنيد با ايران بازي نمي‌كرد. وقتي نمي‌توانند بازي تداركاتي ترتيب دهند مربي بنده خدا چه كاري انجام بدهد؟ حالا شايد كي‌روش با روابط خودش چند تا بازي دوستانه گذاشت‌. اما كشورهاي صاحب سبك دنيا با ما بازي نمي‌كنند. چرا خودمان را گول بزنيم؟ همين هم باعث مي‌شود تيم‌ ملي لطمه بخورد. مي‌بينيم خيلي‌ها انتقاد مي‌كنند كه چرا تيم ملي رفته در آنجا بازي كند. خب كجا بازي كنند؟ گفتند با آلمان بازي كن مربي گفته نه؟ شايد فدراسيون هم در اين موضوع گناه زيادي ندارد؛ اين برمي‌گردد به سياست خارجي ما . به دليل اينكه روابط سياسي خارجي ما با يك‌سري كشورها تنش دارد، كشورها با ما بازي نمي‌كنند. اين حساب دو دوتا چهارتاست. نمي‌دانم چرا هيچ كس نمي‌خواهد قبول كند و بگويد. واقعيت اين است مگر ايران قهرمان جهان بوده كه آنها سياست را  ناديده  بگيرند و با  ايران  بازي  كنند؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون