• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5513 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۳۱ خرداد

چرا انتخاب سرمربي استقلال تا اين حد سياسي شد؟

ماجراي نكونام و «عفو رهبري»

علي ولي‌اللهي

ماجراي پرونده داشتن جواد نكونام و ممنوع‌الكاري او كه در هفته گذشته دهان به دهان مي‌چرخيد روز گذشته با اخباري كه برخي رسانه‌ها خاص منتشر كردند شكل پيچيده‌اي به خود گرفت. ابتدا برنا خبرگزاري نزديك به وزارت ورزش نوشت با مساعدت وزير مشكل نكونام حل شده است. سپس خبرگزاري فارس مدعي شد نكونام «شامل عفو رهبري» شده تا بتواند به فوتبال برگردد و روي نيمكت استقلال بنشيند. اين خبرگزاري اصولگرا نوشت: «نكونام با پذيرفتن اشتباهاتي كه در گذشته داشت و با مساعدت نهادهاي ذيربط، عفو رهبري شامل حالش شد تا بتواند به فوتبال بازگردد.»

همچنين خبرگزاري تسنيم هم مدعي شد نكونام به واسطه اتفاقاتي كه سال گذشته رقم خورده بود مجوز نشستن روي نيمكت استقلال را نداشت اما با پيگيري‌ها و رايزني‌هاي صورت گرفته مشكل حل شد. 
خبرگزاري ايسنا در اين ميان روايت عجيب‌تري را مطرح كرد و گفت عليرضا دبير رييس فدراسيون كشتي واسطه شده تا پرونده نكونام مختومه شود و او بتواند هدايت آبي‌ها را برعهده بگيرد. 
با خواندن همين سه خبر و با توجه به شايعاتي كه هفته گذشته در مورد ممنوع‌الكار بودن نكو منتشر شد اين طور استنباط مي‌شود كه كاپيتان سابق تيم ملي سال گذشته اقدام بسيار بزرگ و تاثيرگذاري انجام داده بوده كه حالا شامل عفو شده! اما نگاهي به آرشيو فعاليت‌هاي مجازي نكونام نشان مي‌دهد كه اتفاقا او يكي از آرام‌ترين چهره‌هاي سرشناس فوتبال در جريان اعتراضات سال گذشته بوده است. تندترين اقدام نكونام اين بود كه همان اوايل اعتراضات نوشت: «ما عاشق ايرانِ آزادي هستيم كه همه بتوانند نظرشان را بيان كنند، نه اينكه مردم را بزنند. به چه حقي و به چه جرمي. مردم گوش شنوا مي‌خواهند نه باتوم.» به جز اين انتشار چند عكس همراه با علي دايي يا برخي فوتباليست‌هايي كه با مشكل مواجه شده بودند ديگر فعاليتي بود كه نكونام انجام داد. 
آيا اين اقدامات آنطور كه فارس و تسنيم و برخي ديگر از خبرگزاري‌هاي اصولگرا نوشته‌اند آنچنان به نظر مقامات سنگين آمده كه باعث شده او ممنوع‌الكار شود؟ آيا بابت گفتن جمله مردم گوش شنوا مي‌خواهند نه باتوم كه حتي در ادبيات برخي نمايندگان مجلس و چهره‌هاي سياسي هم شنيده شده براي كسي پرونده قضايي تشكيل مي‌دهند؟ اگر پرونده قضايي تشكيل و نكونام ممنوع‌الكار شده بود او چطور در فولاد به كار خود ادامه داد و در نهايت با اختيار و تصميم شخصي از اين تيم جدا شد؟ يا برعكس خبري كه اين رسانه‌ها منتشر كردند يك نوع جوسازي بوده براي هيجان‌انگيزتر كردن ماجرا؟ يا شايد هم دوباره پاي چند نيروي خودسر وسط بوده كه اين وسط كاسه داغ‌تر از آش شدند و به خاطر مشكلات شخصي با نكونام فضا را به اين سمت  برده‌اند؟
متاسفانه پروسه‌هاي اين چنيني در كشور آنقدر ناشفاف است كه مي‌توان انتخاب جواد نكونام به عنوان سرمربي استقلال را به «عفو رهبري» گره زد. نكونامي كه در ايران است، ركورددار بازي ملي و كاپيتاني يوزهاست و به جز اينكه يك بار خيلي دوستانه خواسته صداي اعتراض مردم شنيده شود اقدامي عليه کشور انجام نداده. 
به هر حال اگر چنين گزاره‌هايي صحت داشته باشد آن وقت بايد عميقا براي شرايط كشور نگران شد. بعد از آن بسياري از شايعاتي كه در فضاي مجازي به گوش مي‌رسد باورپذير مي‌شوند و اين اصلا به نفع كشور نيست. به نفع كشور و ورزش نيست كه انتخاب سرمربي استقلال تا اين حد عريان  وابسته به مسائل سياسي باشد. به نفع كشور نيست كه مردم علنا ببينند فضا آنقدر بسته است و سعه‌صدر مقامات تا اين حد پايين آمده كه يك تصميم فوتبالي را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. 
انتظار مي‌رود مقامات مسوول در روزهاي پيش رو پيرامون اين مساله، پرونده احتمالي نكونام و مساله عفو رهبري كه شامل حال او شده توضيحات مشخصي را ارايه كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون