• ۱۴۰۳ جمعه ۲۳ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5518 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۶ تير

نماينده رفسنجان در گفت‌وگو با «اعتماد»، قاليباف، نواصولگرايان و نمايندگان مستقل مجلس را متهم به زياده‌خواهي كرد

منتقدان باج‌خواهي مي‌كنند

يكي از اعضاي جبهه پايداري در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن دفاع از تصميم وزارت كشور و صدور بخشنامه‌اي براي محدود ساختن نمايندگان، درخواست بركناري غلامرضا معان سياسي وزارت كشور را نوعي باج‌خواهي ازسوي قاليباف و نمايندگان منتقد قلمداد مي‌كند. حسين جلالي با اشاره به تحولات اخير مجلس مي‌گويد: «به نظر من اقدام معاون سياسي كشور، قانوني است و  در راستاي سلامت و امنيت انتخابات است. به نظر من اين يك اقدام قانوني از سوي وزارت كشور است و برخلاف صحبت‌هايي كه مطرح مي‌شود، ارتباطي با تعامل بين نمايندگان و استانداران، فرمانداران و... ندارد. در واقع اين بخشنامه تلاش مي‌كند شائبه‌هاي احتمالي كه درخصوص حمايت دولت از طيف‌هاي مختلف انتخابات وجود دارد را از ميان ببرد. افراد زيادي قصد دارند كانديداي انتخابات مجلس شوند؛ اين افراد و جريانات هم حق و حقوقي دارند. افرادي كه قصد دارند كانديدا شوند، اما تريبون ندارند، ارتباطي با استاندار و ساير مقامات اجرايي ندارند، امكان ظاهر شدن جلوي دوربين‌ها و... را ندارند چه بايد بكنند؟ اين مطالبه نمايندگان نوعي بي‌عدالتي است.»
او ادامه مي‌دهد: «به نظرم بخشنامه معاون سياسي وزارت كشور، اطلاعيه‌اي مبنايي، حقوقي و قانوني است و  در راستاي اجراي عدالت، سلامت و امنيت انتخابات و حضور حداكثري مردم موثر است. نمايندگان نبايد به اين موضوع بدبينانه نگاه كنند. البته ممكن است با منافع شخصي برخي نمايندگان تعارض داشته باشد، طبيعي هم هست كه نمايندگان نخواهند محدود شوند و روي آراي آنها اثر بگذارد. اما اگر با عينك منافع ملي به اين بخشنامه نگاه شود، اين بخشنامه به نفع كشور و انتخابات است.» جلالي در ادامه ضمن اشاره به انتقاد دامنه‌دار رييس مجلس، نو اصولگرايان و نمايندگان مستقل مي‌گويد: «موضوعي كه آقاي قاليباف و برخي نمايندگان مطرح كردند، باج‌خواهي و زياده‌خواهي محسوب مي‌شود. وزير كشور هم نبايد تسليم زياده‌خواهي و باج‌خواهي عده‌اي افراد شود. بايد ببيند، مصلحت كشور و مصلحت نظام چيست و به همان هم عمل كند. معتقدم در اين راستا وزير كشور به قانون عمل خواهد كرد و احساساتي تصميم نخواهد گرفت و مانند برخي از ما نمايندگان جو زده نخواهد شد. بحث‌هاي مختلفي درباره شيوه و روش صدور اين بخشنامه مي‌توان طرح كرد؛ شخصا فكر مي‌كنم اين بخشنامه اعمالي است نه اعلامي. در واقع شايد لازم نبود بخشنامه اعلام و رسانه‌اي شده و در بوق و كرنا شود. شايد يكي از ضعف‌هاي اين بخشنامه، انتشار آن باشد.»
اين نماينده با اشاره به اينكه بهتر بود اين بخشنامه اعلام نمي‌شد و در خفا اجرايي مي‌شد، خاطرنشان مي‌كند: «شائبه‌اي در كشور وجود دارد كه قواي سه‌گانه در اين دوره همراستا و همسو هستند. يعني قوع مجريه، مقننه و قضاييه از يك طيف مشخص سياسي انتخاب شده‌اند و منافع هم را تامين مي‌كنند. در اين شرايط طبيعي است اين سوال پيش بيايد كه اگر اين طيف‌ها با هم همسو هستند، پس ممكن است با هم تباني كنند. خلاصه به كمك هم بيايند، مماشات كنند، مدارا كنند و در انتخابات هواي هم را داشته باشند. اين اطلاعيه صادر شد تا اين شائبه‌ها خنثي شوند. تا مشخص شود كه اين همسويي و همراهي به اين معنا نيست كه بي‌عدالتي و تبعيض صورت بگيرد و حق و حقوق ساير كانديداهاي مورد تاييد شوراي نگهبان زايل شود. به نظرم اتفاقا اين بخشنامه بسيار حساب شده، قانوني و به وقت انجام گرفت تا اين شائبه ايجاد نشود كه انتخابات در حال مهندسي شدن است. دست يك عده خاص است و سه قوه در حال تباني با هم هستند.»
او ادامه مي‌دهد: «حتي اگر اين بخشنامه ناخواسته صادر شد به نظرم حكمت خوبي پشت آن نهفته بود. اين از الطاف خداوندي است و كارهاي خداوند بي‌حكمت نيست. خداوند از طريق اين بخشنامه مي‌خواست مردم را بر سلامت، امنيت انتخابات و بي‌طرفي دولت در مسائل انتخابات مجلس در سال1402 توجه دهد. بحث دولت در اين بخشنامه نيست و تنها پاي وزارت كشور در ميان است. » جلالي در پاسخ به اين پرسش خبرنگار اعتماد كه منتقدان اين بخشنامه اعلام مي‌كنند، دولت به دنبال پاكسازي مجلس از هر نوع انتقادي است، مي‌گويد: «روح بزرگ وحيدي وزير كشور از يك چنين اتهامات كينه‌جويانه و انتقام‌جويانه مبراست و ايشان هرگز مسائل شخصي و دعواهاي شخصي را مد نظر قرار نمي‌دهد. دولت رييسي نشان داده كه دنبال حاشيه‌سازي و پرداختن به حواشي نيست و شبانه‌روز براي حل مشكلات كشور تلاش مي‌كند به همين دليل هم به نتايج بسيار خوبي هم در حوزه سياست، هم در بخش اقتصاد و هم در امور سياست خارجي و بين‌الملل رسيده كه در 44سال گذشته بي‌سابقه بوده است. برخورد با منافقين، تقويت مقاومت، زدودن دلار از عرصه كشور‌هاي بزرگ و... كارهاي كوچكي نيست. امروز هم اعلام شد كه تورم نقطه به نقطه 12درصد كاهش پيدا كرده است! يك پيروزي بزرگ براي دولت است. خدمات اين دولت آن‌قدر به سرعت انجام مي‌گيرد كه رسانه فرصت تبيين آن را ندارد. »
اين نماينده عضو جبهه پايداري در پاسخ به پرسش ديگري در اين خصوص كه مردم با ديدگاه شما موافق نيستند و ردپاي اين توفيقات احتمالي را در سفره‌هاي‌شان احساس نمي‌كنند، مي‌گويد: «ان‌شاءالله و به حول و قوه الهي پيش‌بيني ما اين است كه از شهريورماه اين خدمات ارزنده در سر سفره‌هاي مردم هم حس خواهد شد و مردم با طيب خاطر و با رضايت كامل حس مي‌كنند كه چه شد كه ناگهان تعامل ما با همسايگان‌مان اين‌گونه شد، ارتباط ما با عربستان و بحرين تغيير كرد. اسراييل به اين روز افتاد. كمپ منافقان در آلباني به انفجار كشيده شد و... همه اينها گوياي آن است كه نگاه رييسي بر حل مشكلات مردم است.» نماينده مردم رفسنجان در خصوص چشم‌انداز استيضاح وزير كشور و... مي‌گويد: «اينجا استيضاح مطرح نيست. هيچ نماينده‌اي صحبت از استيضاح نمي‌كند. اگر يكي دو نفر، بحث سوال را مطرح كرده‌اند، منتفي شده است. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون