• ۱۴۰۳ جمعه ۲۳ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5518 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۶ تير

توضيحات دفتر استفتائات رهبر معظم انقلاب درباره برداشت غلط از يك استفتاء

 دفتر استفتائات رهبر معظم انقلاب مبني بر تكذيب استفتاء با موضوع حرام و خلاف شرع بودن طرح يكپارچه فروش خودرو را منتشر كرد. در توضيحات دفتر استفتائات رهبر معظم انقلاب مبني بر تكذيب استفتاء با موضوع حرام و خلاف شرع بودن طرح يكپارچه فروش خودرو آمده است: در روزهاي اخير برخي رسانه‌ها با استناد به يك استفتاء از دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامي، با برداشتي نادرست و غيرفقهي از اين استفتاء، آن را به سامانه يكپارچه فروش خودرو كه توسط وزارت صمت ارايه شده، ربط داده و از حرام و خلاف شرع بودن اين سامانه خبر داده‌اند. استفتاي مورد استناد در اين مطالب، اين‌چنين است: 
سوال: آيا قرارداد پيش‌فروش كالا كه در آن مشخصات و زمان تحويل كالا معلوم ولي قيمت كالا نامعلوم و بسته به قيمت زمان تحويل كالا باشد، از نظر شرع مقدس صحيح است؟ پاسخ: صحيح نمي‌باشد و بيع محقق نمي‌شود.
در همين زمينه براساس توضيحات دفتر استفتائات رهبر معظم انقلاب، در برداشت رسانه‌اي از اين استفتاء، دو اشتباه رخ داده است: 
يك- نسبت دادن يك استفتاي كلي و پاسخ آن به موضوع خاص فروش خودرو و سامانه يكپارچه وزارت صمت، محل اشكال است و خوانندگان را به اشتباه مي‌اندازد كه گويا رهبر معظم انقلاب اسلامي، فتوا به حرام بودن چنين سامانه‌اي داده‌اند. ضمن اينكه اصل استفتاء نيز مربوط به سال ۱۳۹۱ است.
دو- در استفتاي مذكور بحث حرام و خلاف شرع بودن شرايط موصوف در سوال، مطرح نبوده و عين پاسخ اين است: (صحيح نمي‌باشد و بيع محقق نمي‌شود).
از لحاظ فقهي، صحيح نبودن يك قرارداد يا بيع، به معناي حرام و خلاف شرع بودن آن نيست و حايز شرايط خاص خود است كه طبق شرع مقدس، با شرايط مختلفي همچون مصالحه و رضايت طرفين معامله، قابل رفع است. بنابراين نويسندگان گزارش‌هاي رسانه‌اي مذكور به علت عدم احاطه به مباحث فقهي، دچار اين اشتباه شده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون