• ۱۴۰۳ جمعه ۲۳ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5518 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۶ تير

فرزاد آشوبي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

فقط استعداد بازيكنان باعث شده ما همچنان در آسيا مدعي باشيم

قهرماني در آسيا؟ اين يك شاهكار زودگذر خواهد بود!

به گزارش «اعتماد»، تيم ملي فوتبال كشورمان با قهرماني در تورنمنت «كافا» به كشورمان بازگشت تا در ادامه و با يك برنامه‌ريزي صحيح آماده جام ‌ملت‌هاي آسيا شود. ‌اگرچه تا شروع جام ملت‌ها زمان زيادي باقي مانده، اما با توجه به مشكلاتي كه در فوتبال ما وجود دارد و عدم انجام بازي‌هاي تداركاتي با تيم‌هاي مطرح دنيا كادرفني تيم‌ ملي بايد از‌ كوچك‌ترين فرصت‌ها نهايت بهره را ببرد.  البته امير قلعه‌نويي مربي كم‌تجربه‌اي نيست‌ و خوب مي‌داند در جام‌ ملت‌هاي آسيا تيم‌هاي قدرتمندي مثل ژاپن، كره، عربستان و استراليا در ‌اوج آمادگي پا به اين رقابت‌ها مي‌گذارند و براي تقابل با اين تيم‌ها نبايد زمان را از دست داد. براي بررسي شرايط تيم ‌ملي با فرزاد آشوبي يكي از بازيكنان سابق پرسپوليس و استقلال و همچنين سرمربي فعلي جوانان پرسپوليس گفت‌وگويي ترتيب داديم‌ كه چكيده‌اي از آن را در ادامه ‌مي‌خوانيد.‌

   بازي‌هاي تيم ‌ملي تورنمنت كافا را تماشا كرديد؟ 
خير، متاسفانه به دليل همزماني بازي‌هاي تيم ‌ملي با تمرينات نتوانستم ‌ببينم، ‌اما دقايقي از بازي تيم‌ ملي مقابل ازبكستان را تماشا كردم.
  حضور در اين تورنمنت كه در سطح پاييني بود براي فوتبال ما مفيد بود؟ 
براي فوتبال ما نه اما براي كادرفني بله مفيد بود، چون كادر فني شناخت بيشتر و بهتري از بچه‌ها پيدا كرد.
  خيلي‌ها اعتقاد دارند در تورنمنت‌هاي اينچنيني مي‌شود بيشتر به بازيكناني كه كمتر بازي ملي دارند، بازي داد. نظر شما چيست؟
اگر فرض كنيم مثلا بازي با افغانستان تك بازي بود، ايرادي نداشت تيم ‌ملي با تمام بازيكنان اصلي خودش بازي كند، اما در يك تورنمنت با چند بازي مي‌شد نگاه بهتري داشت. از اين جهت كه با استفاده از بازيكناني كه در ليگ بازي كردند وارد اين مسابقات شد و آنها را محك زد. حالا تصميمي است كه كادرفني گرفت وگرنه تنها حُسن اين تورنمنت براي كادر فني شناخت بيشتر و بهتر از بازيكنان بود. البته بازيكنان غير از بازي با ازبكستان كه بايد گفت اين تيم هم تيم قدرتمندي در آسيا نيست محك جدي براي‌شان رقم نخورد. يعني اين بازي‌ها آورده‌اي براي بازيكنان تيم ملي نداشت.
  يكسري انتقاداتي به برخي دستياران قلعه‌نويي شده كه او در آخرين مصاحبه‌اش پاسخ انتقادات را داده است. نظر شما در اين باره چيست؟ 
به نظرم بهترين شخصي كه مي‌تواند راجع به اين گروه و ميزان كمكي كه آنها مي‌توانند داشته باشند، نظر بدهد و صحبت كند در ابتدا آقاي قلعه‌نويي است. اين رويكرد كاملا حرفه‌اي و درستي است كه ايشان با قدرت از همكاران و نفراتي كه در كنار خودشان است، حمايت مي‌كند. در نهايت اينكه چه نتيجه‌اي دارد بايد منتظر بود و شاهد روزها و ماه‌ها و در نهايت جام ملت‌ها باشيم‌ كه حسرت قهرماني در آن چند دهه شده است!
  فكر مي‌كنيد براي قهرماني در جام ملت‌ها شرايط مناسب است؟ 
واقعيت اين است كه ما گروه خيلي قوي از بازيكنان در اختيار داريم كه خب شانس و احتمال ‌موفقيت را به ‌شدت بالا مي‌برد. اما معتقدم ضعف ساختاري به قدري در فوتبال ما وجود دارد كه عملا‌ موفقيت در رقابت‌هاي سخت جام ملت‌ها اگر هم اتفاق بيفتد در ابتدا يك شاهكار خواهد بود و در مرحله‌ بعد يك‌ موفقيت زودگذر. بايد در يكسري موارد شرايط را فراهم كنيم و از اين وضعيتي كه فوتبال ما در آن گرفتار شده، عبور كنيم. ما هم به لحاظ سخت‌افزاري و هم نرم‌افزاري به ‌شدت نيازمند عملكرد و دانش قوي‌تر و بهتري هستيم. به هر حال كارخانه بازيكن‌سازي ايران كماكان نه به اندازه گذشته اما خب فعال است و اين تنها عاملي است كه ما هنوز در آسيا مدعي هستيم وگرنه با شرايط فعلي كه محصول سال‌ها عملكرد نامتوازن و نادرست است قاعدتا بايد از گردونه مدعيان آسيا خارج مي‌شديم، اما آن پتانسيل بالفعل كه در فوتبال ما وجود دارد در بخش استعدادها و تلنت‌ها شانس ما را در هر مسابقات و قهرماني و صعود بالا نگه داشته است.
  براي حضور موفق در جام ملت‌ها چه ابزاري لازم داريم؟ 
براي فيفادي‌ها بايد برنامه‌ريزي دقيقي داشته باشند و به هر شكلي كه شده رقباي خوبي را در نظر بگيرند. درست است ‌كه در شرايط سختي هستيم و محدوديت‌هاي ويژه داريم، اما براي رسيدن به موفقيت بايد از اين محدوديت‌ها عبور كنيم. به نظرم اين مساله ديگر تبديل به بهانه شده! بايد از هر عاملي كه ما را به سمت هدف‌مان مي‌برد، استفاده كرده و با تيم‌هاي بزرگ بازي كنيم كه به رشد و ارتقاي سطح بازيكنان ما كمك كنند و در نهايت كيفيت واقعي تيم ‌ملي را به اين‌شكل مشاهده كنيم.
  سرمربي تيم‌ ملي گفته مي‌خواهد تيم ملي را تبديل به يك تيم هجومي كند. كي‌روش رويكرد تدافعي داشت. شرايط به لحاظ تاكتيكي براي‌ كدام استراتژي مهياست؟
به نظرم به هر دو‌ بخش فوتبال نياز داريم. يعني هم ساختار دفاعي مستحكم مي‌خواهيم و هم نيازمنديم با روش‌ها و ايده‌هاي متفاوت به دروازه رقبا برسيم. اينكه صرفا يك بخش را لحاظ كنيم و ساير گزينه‌ها را ناديده بگيريم، ‌نمي‌تواند دورنماي خوبي براي فوتبال ما باشد كما اينكه آقاي كي‌روش سطح و مدلي را ارايه داد كه هدف اول و آخر در آن گل نخوردن بود و بر حسب خلافيت بازيكنان ايراني و اتفاقات گاهي مي‌توانستيم برنده باشيم. اين نمي‌تواند روش مناسبي باشد. صرفا بخواهيم ‌حمله كنيم ‌هم خوب نيست و در بخش دفاع آسيب‌پذير مي‌شويم. به اعتقادم ‌كادرفني به اين مساله آگاه است. خيلي مهم است كه در دفاع و حمله صاحب قدرت و كيفيت و تعادل باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون