• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5532 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۴ تير

كرملين همچنان درگير پيامدهاي يك شورش بزرگ

پيام جديد پوتين به گروه واگنر

ولاديمير پوتين در مصاحبه‌اي گفت كه به شورشيان واگنر اين فرصت را داده تا در روسيه به حيات سازماني خود ادامه داده و خدمت كنند، اما پريگوژين نپذيرفته است.
رييس‌جمهوري روسيه در گفت‌وگو با روزنامه كامرسانت روسيه گفت كه پنج روز پس از تلاش نظاميان واگنر براي كودتا، در ديدار با ده‌ها تن از اعضاي اين گروه پيمانكار نظامي و يوگني پريگوژين، بنيانگذار و فرمانده آن، به آنها پيشنهاد داد كه در روسيه در كنار هم مانده و خدمت كنند.
بر اساس اين پيشنهاد پوتين، نظاميان واگنر مي‌توانستند در روسيه بمانند و تحت فرامين پريگوژين فعاليت كنند. كامرسانت به نقل از پوتين درباره ديدار با ۳۵ عضو واگنر و پريگوژين در كاخ كرملين نوشت: همه آنها مي‌توانستند در يك جا جمع شده و به خدمت خود ادامه دهند. هيچ چيز هم عوض نمي‌شد. رهبرشان همان كسي باقي مي‌ماند كه در همه اين مدت رهبر واقعي‌شان بود.
از آنجا كه ولاديمير پوتين به عنوان رييس‌جمهوري روسيه فرمانده كل قوا محسوب مي‌شود، اين برداشت را از اظهاراتش كرد كه گروه واگنر بايد در چارچوب ارتش روسيه فعاليت كند.
پوتين گفت: بسياري از نظاميان واگنر هنگامي كه من اين را گفتم، سر تكان دادند، اما پريگوژين مخالفت كرد و گفت: نه، اين پسرها با چنين تصميمي موافقت نخواهند كرد.
او در اين مصاحبه با بيان اينكه واگنر ديگر نمي‌تواند با شكل و ساختار فعلي به فعاليت ادامه دهد، گفت: واگنر وجود ندارد. هيچ قانوني درباره سازمان‌هاي نظامي خصوصي وجود ندارد.
گفتني است، سربازان واگنر در پيشروي ارتش روسيه در شرق اوكراين و تصرف شهر باخموت نقشي كليدي داشتند؛ اما پريگوژين دايما فرماندهان نظامي روسيه را متهم مي‌كرد كه از افرادش حمايت نمي‌كنند و حتي در برهه‌هاي كليدي نبرد باخموت، سهم واگنر را از گلوله‌هاي توپخانه و ديگر مهمات كاهش داده‌اند.
پس از ماه‌ها تنش‌ كلامي پريگوژين با فرماندهان ارتش روسيه، نيروهاي واگنر در ۲۴ ژوئن از اوكراين به روسيه برگشته و كنترل شهر جنوبي روستوف-آن-دون را به دست گرفتند، ديگر واحدهاي اين گروه نيز به سمت مسكو حركت كردند.
اما تنها ۲۴ ساعت پس از آغاز شورش و با ميانجيگري الكساندر لوكاشنكو، رييس‌جمهوري بلاروس، پريگوژين به نيروهايش دستور داد تا پيشروي خود به سمت مسكو را متوقف كنند. پرونده‌هاي قضايي باز شده عليه او مختومه شد و در آن زمان چنين گفته شد كه به سربازانش اين فرصت داده شده تا يا به عضويت ارتش اوكراين در آيند يا همراه رهبر خود به بلاروس بروند.
در همين رابطه دو هفته پس از پايان شورش جنگجويان گروه شبه‌نظامي واگنر در روسيه، وزارت دفاع امريكا اعلام كرده است كه مزدوران اين گروه ديگر «به‌طور موثري» در عمليات جنگي در اوكراين شركت ندارند.
ژنرال پت رايدر، سخنگوي پنتاگون، روز پنجشنبه ۱۳ جولاي (۲۲ تير) در يك كنفرانس خبري گفت: «در حال حاضر، ما شاهد مشاركت نيروهاي واگنر در عمليات جنگي در اوكراين به گونه‌اي موثر نيستيم.»
به گزارش يورونيوز، وي با اين حال اضافه كرد كه ايالات متحده معتقد است «اكثر» جنگجوهاي گروه واگنر هنوز در مناطق تحت اشغال روسيه در اوكراين حاضر هستند.
يوگني پريگوژين گفته است كه هدف اين شورش سرنگوني دولت نبود، بلكه قصد آنان «بازخواست كردن» ارتش و فرماندهان نظامي روسيه به دليل بي‌كفايتي، اشتباهات و اقدامات غيرحرفه‌اي آنها در اوكراين بوده است. ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه به جنگجوهاي شورشي پيشنهاد پيوستن به نيروهاي عادي، رفتن به بلاروس يا بازگشت به زندگي غيرنظامي را داده است.
پس از آنكه پريگوژين موافقت كرد كه افرادش سلاح‌هاي خودشان را به نيروهاي نظامي روسيه تحويل دهند، ارتش روسيه روز چهارشنبه اعلام كرد از گروه واگنر بيش از ۲ هزار قطعه تجهيزات نظامي، ۲۵۰۰ تن مهمات و ۲۰ هزار قبضه سلاح سبك دريافت كرده است.
از زمان شكست اين شورش شايعاتي تاييد نشده درباره تغييرات در فرماندهي نظامي روسيه، به ويژه در مورد ژنرال سرگئي سوروويكين كه مدت‌ها متحد واگنر به حساب مي‌آمد، منتشر شده است. با اين حال پوتين تاكنون سرگئي شويگو، وزير دفاع و والري گراسيموف، رييس ستاد كل ارتش روسيه را در سمت‌هاي خود نگه داشته است.
روزنامه وال استريت ژورنال اخيرا به نقل از منابع اطلاعاتي امريكايي اعلام كرد كه دست‌كم «۱۳ افسر ارشد روسي» به دليل دست داشتن در اين شورش از سمت خود بركنار و دستگير شده‌اند. در ابتدا و طبق توافق قبلي با ميانجيگري لوكاشنكو، قرار بود پريگوژين به بلاروس برود. اما الكساندر لوكاشنكو هفته گذشته گفت كه وي به روسيه بازگشته است و جنگجوهاي واگنر هنوز پيشنهاد نقل مكان به بلاروس را نپذيرفته‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون