• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3294 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۵ تير

فعالان حزبي و سياسي به فرداي توافق مي‌انديشند

گام بعدي چيست؟

گروه احزاب| حسن روحاني نخستين و شايد مهم‌ترين وعده انتخاباتي‌اش را محقق كرده است. اگر همه‌چيز مطابق پيش بيني طي شود دير نيست زماني كه پايان مناقشه چندين‌ساله هسته‌اي اجرايي شود. اما آيا اين پايان كار است؟ حتما اين طور نيست. روحاني به خوبي مي‌داند و بارها هم گفته است كه وعده‌هاي انتخاباتي‌اش را فراموش نكرده و به شعارهايش پايبند است. او كه بيشتر تلاش و تمركزش را حول مذاكرات نفسگير هسته‌اي مصروف كرده بود حالا كم‌كم بايد به سراغ ساير وعده‌هايش برود. از سوي ديگر چهره‌ها و فعالان سياسي و حزبي همچنان مشغول اظهارنظر درباره تفاهم صورت گرفته هستند و هر كدام از زاويه ديد خود آن را نقد كرده يا به حمايت از آن مي‌پردازند. روز گذشته فضاي خبري ايران متاثر از اتفاقي بود كه عصر سه‌شنبه رخ داد. ابراهيم اصغرزاده، فعال سياسي اصلاح‌طلب با تاكيد بر اينكه تمام مردم از توافقنامه وين حمايت خواهند كرد، اظهار كرد: نبايد اجازه داد كه توافق اخير از سوي تندروها تفسير به راي و مصادره شود. اصغرزاده در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به موفقيت تيم مذاكره‌كننده كشورمان در احقاق حقوق ملت ايران در مذاكرات هسته‌اي با تاكيد بر اينكه مذاكرات وين محصول اراده مردم و رهبري ايران بود، اظهار كرد: مذاكرات وين محصول اراده‌اي بود كه طي آن مردم و رهبري مي‌خواستند كه چهره‌اي صلح‌طلب از ايران در دنيا نشان داده شود. ايران در طول حيات خود تاكنون چنين شرايط مهمي در بعد بين‌الملل تجربه نكرده بود اما طي ماراتن مذاكرات اين شرايط را تجربه كرد و توانست با موفقيت دستاوردهاي موردنظر خود را به دست آورد.

اين فعال سياسي در ارزيابي از نتيجه مذاكرات هسته‌اي با تاكيد بر اينكه متن توافق وين بسيار فراتر از پرونده هسته‌اي ايران است، گفت: در وين اتفاق بسيار مهمي افتاد كه بر آينده روابط ايران و دنيا و فرآيندهاي ديپلماسي در دنيا تاثيرات بسيار مهمي خواهد گذاشت. اين فعال سياسي با بيان اينكه «تمام مردم از توافقنامه وين حمايت خواهند كرد»، تاكيد كرد: بايد از توافق هسته‌اي انجام شده صيانت كرد و نبايد در داخل به تندروها و كساني كه همواره زير ميز مذاكره مي‌زنند و به مذاكره و گفت‌وگو اعتقادي نداشته‌اند اجازه داده شود كه به عنوان مفسر توافق جلوي صف پروپاگاندا و تبليغات افكار عمومي قرار بگيرند. نبايد اجازه داد كه توافق اخير از سوي تندروها تفسير به راي و مصادره شود. وي با تاكيد بر اينكه توافق وين پايه‌اي براي رفتن به سمت آشتي با دنيا و عبور از ايران‌هراسي و به ويژه شيعه‌هراسي است، گفت: در شرايط فعلي بايد توافق را اقدامي تاريخي دانست كه توانست جلوي شرايط سخت احتمالي را بگيرد چرا كه اگر توافقي صورت نمي‌گرفت موقعيت كشور در وضعيت بسيار خطرناكي قرار مي‌گرفت.

نظر اصلاح‌طلبان درباره گام‌هاي بعدي

اصغرزاده همچنين در مورد گام‌هاي بعدي پس از توافق با بيان اينكه «از نظر اصلاح‌طلبان توافق صورت گرفته آغاز يك دوره جديد است»، اظهار كرد: از امروز دوره جديدي از مناسبات ميان ايران و جامعه جهاني در حال آغاز است كه به تدريج چهره صلح‌طلبانه مردم ايران را به دنيا نشان خواهد داد. اين نماينده پيشين مجلس با بيان اينكه «اين دوره در داخل كشور الزامات خاصي را به همراه خود خواهد داشت»، گفت: دستاوردهاي مهم اين توافق فراتر از مسائل فني مربوط به حوزه هسته‌اي است و اين توافق دستاوردهايي در حوزه‌هاي مختلف امنيتي، سياسي، حقوقي، فرهنگي به همراه خود دارد. در همين راستا نيز بايد تلاش كنيم بر همگان روشن شود كه طي مذاكرات اخير ديپلماسي بر جنگ‌افروزي پيروز شده است. وي در ادامه به نقش مجلس شوراي اسلامي و كنگره امريكا در تاييد توافق وين اشاره كرد و با بيان اينكه «مصوبات شوراي امنيت سازمان ملل برخلاف اظهارات برخي با وجود ظالمانه بودن حقيقي است و نبايد آنها را كاغذپاره دانست»، اظهار كرد: شوراي امنيت با وجود ساختار نامتعارف خود و با وجود اينكه اين ساختار مورد تاييد ما نيست، حقيقتي براي حفظ نظم در دنيا محسوب مي‌شود.

مقاومتي كه الگو شد

محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام هم ديروز در پيامي ضمن قدرداني از تلاش‌هاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي در حل مناقشه اتمي ايران تاكيد كرد: اين پيروزي و موفقيت راه دستيابي به فناوري‌هاي پيشرفته و استفاده از آنها را در توسعه و پيشرفت براي كشورمان و ساير كشورهاي اسلامي و در حال توسعه هموارتر خواهد كرد. به گزارش اميد؛ متن اين پيام به شرح زير است: ايستادگي و پايمردي ملت سرافراز ايران طي ساليان دشوار تلاش و مقاومت در موضوع هسته‌اي از سوي جوانان و دانشمنداني كه تاپاي جان براي دستيابي به دانش صلح‌آميز هسته‌اي ايستادگي و ايثار كردند و نسل حاضر كه هزينه‌ها و دشواري‌هاي عبور از اين معبر تاريخي پرداختند الگويي براي تلاش نسل‌هاي آتي خواهد بود كه بايد قدردان آن باشند. خدا را شاكرم كه هم‌دلي و همزباني و يكپارچگي ملي در دفاع از حقوق بحق هسته‌اي، كشور را به مرحله‌اي رساند كه از نتايج بي‌پايان اين دانش و توانايي كه موجب تحولات اساسي در زمينه‌هاي مختلف علمي و پژوهشي و اقتدار ملي و افزايش قدرت چانه‌زني در سطح جهاني براي احقاق حقوق كشور مي‌شود دست يابد. با درود به روح پرفتوح شهداي اين عرصه اين موفقيت را به رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگ ايران تبريك مي‌گويم. مطمئنا اين پيروزي و موفقيت راه دستيابي به فناوري‌هاي پيشرفته و استفاده از آنها را در توسعه و پيشرفت براي كشورمان و ساير كشورهاي اسلامي و در حال توسعه هموارتر خواهد كرد. يقينا نقش همه كساني كه از سال‌ها پيش براي موفقيت امروز تلاش كرده‌اند بي‌تاثير نبوده و ان‌شاء‌الله اجر آنان نزد پروردگار متعال محفوظ خواهد بود. همراهي مردم در دفاع از اين حقوق با الگوگيري از رهنمودهاي بي‌بديل رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خصوصا در دفاع از تيم مذاكره‌كننده و يكپارچه‌سازي و ايجاد وحدت ملي براي موفقيت در اين عرصه انكارناپذير و ستودني است. لازم است از تلاش‌هاي دولت محترم و شخص رياست محترم جمهور جناب آقاي دكتر روحاني و تيم مذاكره‌كننده خصوصا وزير محترم امور خارجه برادر بزرگوارم جناب آقاي دكتر ظريف و همكاران محترم‌شان و جناب دكتر صالحي رياست محترم سازمان انرژي اتمي و تمام كساني كه در اين راستا تلاش كرده‌اند و با تدبير، اميد را به آينده عزتمند ملت بزرگ ايران هديه كرده‌اند قدرداني و تشكر نمايم.

گام بعدي اهتمام جدي‌تر به مساله معيشت

غلامرضا ظريفيان، ديگر فعال سياسي اصلاح‌طلب كه سابقه معاونت در وزارت علوم دولت اصلاحات را در كارنامه دارد توافق هسته‌اي را يكي از مهم‌ترين وعده‌هاي دولت روحاني دانست كه بر اساس آن قصد داشت تهديدهاي عظيم بين‌المللي كه در سال‌هاي گذشته عليه ايران صورت گرفته بود، از بين برود. جامعه ايران جامعه مسالمت‌جويي است و نسبت دادن چنين تهمت‌هايي درباره جنگ‌طلب بودن مردم ايران روا نبود.

معاون دانشجويي وزارت علوم در دولت اصلاحات با تاكيد بر اينكه به خطر انداختن امنيت ايرانيان با شعارهايي كه برخلاف روحيه و تاريخ ايران است كار صحيحي نبود، گفت: توافق هسته‌اي كار بزرگي بود كه با تصميم مجموعه نظام انجام شد. اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه مسوولان نظام به اين نتيجه رسيدند كه مي‌شود با حفظ استقلال ايران به يك توافق جامع دست يافت، گفت: ايران در مذاكرات نشان داد كشوري صلح‌جو است و بخش مهمي از كشورهاي غربي حقوق ايران را به رسميت شناختند. در كنار حل مناقشه هسته‌اي رسيدگي به وضعيت معيشت مردم يكي ديگر از مسائلي بود كه از سوي روحاني وعده داده شده بود و با آزاد شدن پول‌هاي ايران شايد امروز مهم‌ترين پروژه دولت روحاني توجه به اين مساله است. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به وضعيت نابسامان اقتصادي در هشت سال گذشته كه ناشي از نابساماني مديران بوده، گفت: متاسفانه اين اقدامات با وجود اينكه در شبكه‌هاي اجتماعي تبديل به لطيفه شده است و مردم از گم شدن دكل نفتي و اختلاس‌هاي ديگر لطيفه مي‌سازند، اما اين اقدامات باعث به وجود آمدن آسيب‌هاي بزرگ اجتماعي شده و رسيدگي به اين آسيب‌هاي اجتماعي يكي از اولويت‌هاي اصلي كارگزاران نظام در ايران بعد از مناقشه هسته‌اي خواهد بود. ظريفيان رونق اقتصادي كشور را ضرورتي دانست كه عدم توجه به آن در سال‌هاي گذشته تاثيرات منفي در قسمت‌هاي مختلف جامعه گذاشته است و با اشاره به اينكه تحريم‌ها و كاهش قيمت نفت موجب شده درآمد كشور به اندازه يك‌چهارم دولت قبل باشد، گفت: البته از يك ديدگاه بايد اين كاهش را به فال نيك گرفت چون در نبود زيرساخت‌هاي مناسب در اقتصاد ايران ممكن بود برخي مشكلات گذشته تكرار شود؛ با اين حال دولت روحاني بايد با استفاده از نظرات كارشناسان و نخبگان سياسي براي اين مساله راه‌حل پيدا كند. معاون دانشجويي وزرات علوم در دولت اصلاحات اطمينان به مردم براي تامين آينده فرزندان‌شان را يكي از مسائلي دانست كه بايد مورد توجه دولت قرار بگيرد و تاكيد كرد: البته توسعه اقتصادي بدون توسعه سياسي به نتيجه نخواهد رسيد و هر بار كه يكي از جنبه‌هاي توسعه مورد توجه قرار گرفته، جنبه‌هاي ديگر با مشكلات متعدد روبه‌رو شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها