• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3294 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۵ تير

فرداي مذاكرات از زبان مذاكره كنندگان

ديدار در تهران

نخستين مسافران به تهران پس از توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 مشخص شدند و از آمادگي‌شان براي حضور در كشورمان سخن گفتند؛ گويي توافق هسته‌اي پلي براي حضور در تهران است. حالا وزراي امور خارجه آلمان و فرانسه ابراز علاقه‌مندي كرده‌اند تا پس از نزديك به 12 سال به ايران بيايند. وزير خارجه آلمان پس از جمع‌بندي مذاكرات هسته‌اي ايران در وين، ابراز اميدواري كرد در آينده سفري به ايران داشته باشد. به گزارش فارس، فرانك والتر اشتاين‌ماير در اين مورد به خبرگزاري رويترز گفت: «من قطعا به ايران سفري خواهم داشت اما هم‌اكنون برنامه قطعي در اين زمينه ندارم.» همچنين وزير خارجه آلمان از مواضع رژيم‌صهيونيستي درباره جمع‌بندي مذاكرات هسته‌اي ميان ايران و شش كشور انتقاد كرد و نتيجه به دست آمده را زمينه تامين امنيت در خاورميانه دانست. وي در گفت‌وگو با شبكه خبري «ARD» گفت: اين توافق به برقراري امنيت در منطقه خاورميانه كمك خواهد كرد. وزير امور خارجه آلمان ادامه داد: اين يك توافق مسوولانه است و اسراييل بايد نگاه بهتر به آن داشته باشد و اين‌طور بي‌ادبانه آن را مورد انتقاد قرار ندهد. اشتاين ماير در ادامه اين گفت‌وگو تاكيد كرد: اما اين توافق بر اساس شفاف‌سازي و قابليت نظارت بر پايبندي ايران بنا شده است. وي افزود: در اين توافق ايران بايد به امكانات نظارتي پايبند باشد و ما اطمينان خواهيم يافت كه پس از توافق اين نظارت‌ها انجام مي‌شود.

وزير امور خارجه فرانسه از قصد خود براي سفر به ايران خبر داد. به گزارش ايرنا، لوران فابيوس اعلام كرد كه روز سه‌شنبه بار ديگر توسط محمد جواد ظريف همتاي ايراني خود براي سفر به ايران دعوت شده است. وي در گفت‌وگو با راديو«Europe1» گفت: ظريف پيشتر مرا دعوت كرده بود كه من نپذيرفته بودم. من به او گفتم به ايران مي‌روم، پس خواهم رفت. فابيوس همچنين از فرصت مهمي سخن گفت كه ادغام مجدد ايران در جامعه جهاني را براي شركت‌هاي فرانسوي فراهم مي‌كند. وي افزود: تجارت اهميت بسياري دارد و امكان رشد را فراهم مي‌كند. اين براي ايرانيان مهم است و براي ما نيز بسيار اهميت دارد. وي تاكيد كرد: زماني كه رييس‌جمهوري و من تصميم راهبردي خود را اتخاذ كرديم اين تصميم را به دلايل تجاري نگرفتيم.

 

مخالفان توافق جايگزين پيشنهاد دهند

وزير امور خارجه امريكا در پاسخ به مخالفان توافق هسته‌اي گفت: آنهايي كه با توافق هسته‌اي ايران و ميانجي‌گران بين‌المللي مخالفت مي‌كنند يك جايگزين پيشنهاد دهند. به گزارش ايسنا، جان كري وزير امور خارجه امريكا در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان با انتقاد از مخالفت‌ها با حصول توافق هسته‌اي با ايران و گروه 1+5 از مخالفان خواست تا يك جايگزين براي اين توافق پيشنهاد دهند. وزير امور خارجه امريكا همچنين گفت: افرادي وجود دارند كه متاسفانه به طور اتوماتيك و سياسي بدون حتي دانستن يا خواندن توافق، بدون اطلاع از تمام مفاد آن از همان ابتدا اين گونه تصميم گرفتند؛ من با اين توافق مخالف خواهم بود و سپس با آن مخالفت كردند. بسياري از اين افراد مي‌گويند كه نبايد با ايران توافق كرد اما گزينه جايگزين هم پيشنهاد نمي‌دهند. كري ادامه داد: اين افراد موظفند كه جايگزين خود را پيشنهاد دهند. وزير امور خارجه امريكا توافق هسته‌اي ميان ايران و گروه 1+5 را تاريخي توصيف كرد و گفت كه مهم‌تر از توافق اجراي آن است. وي افزود: ما روي كاغذ يك توافق داريم اما تا زماني كه اجرا نشود هيچ چيز نداريم. اين اجراي توافق است كه معيار واقعي خواهد بود.

 

اكنون زمان اجرايي كردن توافق است

وزير خارجه چين ضمن استقبال از طرف‌هاي مذاكره‌كننده هسته‌اي به پايبند بودن به تعهدات خود در وين، تاكيد كرد كه توافق هسته‌اي ميان ايران و غرب، از نظام منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي محافظت مي‌كند. به گزارش ايرنا، وانگ يي گفت: توافق ميان ايران و كشورهاي 1+5 در حقيقت به ماراتن 13 سال‌هاي پايان داد. اين توافق را بايد توافقي تاريخي خواند. چين در اين مورد نقشي منحصر به فرد و سازنده داشت. وي افزود: «تنها چالش اصلي كه اين توافق با آن مواجه است اين است كه آيا به صورت مناسب و كامل اجرا خواهد شد يا خير. » وانگ يي افزود: «اكنون زمان آن فرا رسيده است تا طرف‌هاي مذاكره‌كننده به فكر اجرايي كردن اين توافق باشند و از آنها مي‌خواهد به مفاد اين توافق پايبند باشند. از همه طرف‌هاي درگير مي‌خواهم به تعهد خود بر اجراي كامل مفاد اين توافق پايبند باشند تا در جهت تامين امنيت جهان مشاركت و در جهت پيشبرد ثبات در منطقه و بهبود روابط ميان كشورها تلاش كنند. »

 

تعهد ايران و انگليس براي بازگشايي سفارتخانه‌ها

وزير خارجه انگليس مدعي شد كه توافق هسته‌اي راه‌ها به سوي دستيابي ايران به تسليحات هسته‌اي را بست. به گزارش فارس، فيليپ هاموند در مجلس عوام اين كشور به ارايه گزارش در خصوص جمع‌بندي مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 پرداخت. هاموندگفت:‌ ايران كشوري كاملا متفاوت از كره‌شمالي است. هاموند همچنين گفت دستاورد بزرگ به دست آوردن اقداماتي است كه در راستاي دوستي ميان ايران و عربستان باشد. وزير خارجه انگليس ادامه داد اميدوار است در مورد توافق هسته‌اي ايران «اسراييل خردمندانه‌تر و واقع‌بينانه‌تر عمل كند.» وي تاكيد كرد: ايران و انگليس خواسته‌هاي مشتركي براي شكست داعش و مسائل مربوط به سوريه و يمن دارند. وي همچنين گفت: «لندن و تهران براي بازگشايي سفارت‌خانه‌ها در دو كشور تا زمان حل مسائل فيمابين، متعهد هستند.» وي اظهار اميدواري كرد دو كشور تا پايان سال ميلادي، سفارتخانه‌هاي‌شان را بازگشايي كنند. هاموند ادامه داد: «من پنجشنبه پيام لندن را درباره توافق با ايران مستقيم به نتانياهو بازگو مي‌كنم.»

 

اروپا يكي از ذينفع‌هاي بزرگ توافق هسته‌اي است

مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا با تاكيد بر اينكه توافق هسته‌اي يك پيروزي جهاني محسوب مي‌شود، گفت: اروپا يكي از ذي‌نفع‌هاي بزرگ توافق هسته‌اي ميان ايران و گروه 1+5 است. به گزارش ايرنا، فدريكا موگريني با تاكيد بر اينكه مخالفان توافق هسته‌اي نبايد نگران باشند، افزود: مخالفان توافق هسته‌اي كه امروز نگران هستند، بايد روي پيامدهايي كه در صورت نتيجه برعكس، مي‌توانست به وجود آيد، تامل كنند، چرا كه در صورت دست نيافتن به توافق مي‌توانستيم شاهد يك تشديد نظامي غيرقابل كنترل در منطقه با تاثيرات ناگوار براي مردم منطقه و تاثيرات منفي براي اروپا، باشيم. وي تاكيد كرد: اين توافق يك پيروزي جهاني در سه مرحله است، نخست عدم اشاعه هسته‌اي كه به معني ثبات و امنيت براي منطقه است، دوم سرمايه‌گذاري روي نسل جوان ايران است كه امروز با شادي از اين خبر استقبال كردند و سوم ابعاد منطقه‌اي و بين‌المللي آن است.

 

تدوين برجام بر اساس فرمول پيشنهادي روسيه

وزير امور خارجه روسيه در سخناني اعلام كرد كه برنامه جامع اقدام مشترك بر اساس فرمول ارايه شده از سوي روسيه و شخص پوتين در مورد رويكرد مرحله‌اي و اصول متقابل، تدوين شده است. به گزارش تسنيم، سرگئي لاوروف گفت: 14 جولاي پاياني بر 12 سال مذاكره در راستاي حل نهايي موضوع هسته‌اي ايران است و نهايتا ميانجي‌گران بين‌المللي به همراه اتحاديه اروپا و ايران برنامه جامع اقدام مشترك را تصويب كردند. لاوروف افزود: اين به معناي به رسميت شناختن حق بدون قيد و شرط ايران در مورد يك برنامه هسته‌اي صلح‌آميز و لغو تمامي تحريم‌ها عليه ايران است. وي گفت‌: در برنامه جامع اقدام مشترك تهران پذيرفته است كه پايبندي طولاني‌مدتي براي محدود كردن برنامه هسته‌اي خود و قراردادن آن تحت نظارت مستحكم آژانس بين‌المللي انرژي اتمي داشته باشد. گروه 1+5 نيز وعده داد تا لغو فازبندي‌شده تحريم‌هاي سازمان ملل عليه ايران را آغاز كند. آمريكا و اروپا نيز تحريم‌هاي يكجانبه خود را فسخ كنند. وي گفت: حل موضوع هسته‌اي ايران همچنين تاثير مثبتي بر روابط دوجانبه بين ايران و روسيه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها