• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5560 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۹ مرداد

تحولات جهان

گسترش ماموريت ناتو در عراق

اعتماد| نمايندگي ناتو در عراق اعلام كرد كه ماموريت‌هاي بيشتري را در زمينه «مستشاري و توانمندسازي» در اين كشور اجرا خواهد كرد.

به گزارش «رووداو» محدوده ماموريت ناتو در عراق شامل فعاليت‌هاي مستشاري و توانمندسازي در حمايت از وزارت كشور عراق و فرماندهي پليس فدرال اين كشور خواهد بود. طبق بيانيه ناتو، اين امر براساس درخواست مقامات عراقي و تصميم شوراي آتلانتيك شمالي در ۱۷ اوت ۲۰۲۳ است. به نقل از ميدل ايست‌نيوز، در همين راستا، خوزه آنتونيو آگوئرو مارتينز، فرمانده ناتو در عراق، با قاسم الاعرجي مشاور امنيت ملي عراق براي تبادل پيام شوراي آتلانتيك شمالي ديدار كرد. ناتو در اجلاس سران خود در ليتواني در ژوييه گذشته درباره توسعه ماموريت خود در عراق به درخواست دولت اين كشور گفت‌وگو و بر اينكه ماموريت اين سازمان با تاييد كامل مقامات عراقي انجام مي‌شود، تاكيد كرده بود.

فرماندهان ناتو بر تعهد خود به حمايت از عراق براي دستيابي به ثبات در اين كشور تاكيد و تلاش‌ها و پيشرفت‌هاي مستمر دولت و نيروهاي امنيتي عراق براي مبارزه با داعش را تحسين كردند.

 

بازديد سرزده پوتين از اتاق جنگ روسيه

اعتماد| كرملين روز گذشته اعلام كرد كه رييس‌جمهوري روسيه در جريان بازديد از پيش‌اعلام‌نشده از مقر منطقه نظامي جنوبي روسيه با والري گراسيموف، رييس ستاد كل ارتش و ساير فرماندهان عاليرتبه نظامي اين كشور ديدار كرد.

به گزارش راشا تودي، در بيانيه كوتاه كرملين آمده است كه ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه از گراسيموف و ديگر افسران ارشد فرماندهي كه در عمليات نظامي جاري در اوكراين شركت داشتند، گزارش‌هاي محرمانه دريافت كرد.

رسانه دولتي روسيه ويديويي از اين ديدار كم‌سابقه را به اشتراك گذاشت كه نشان مي‌دهد رييس ستاد كل نيروهاي مسلح روسيه در حال استقبال از پوتين در اين مقر پيش از نشست پشت درهاي بسته است. با اين حال، مشخص نيست كه اين ديدار دقيقا چه زماني برگزار شده است. هفته گذشته، پوتين جلسه‌اي با اعضاي شوراي امنيت روسيه تشكيل داد و روز دوشنبه در نمايشگاه ارتش-۲۰۲۳ در خارج از مسكو سخنراني كرد. پوتين در پيامي ويديويي براي اين نمايشگاه، مشاركت اين نمايشگاه در روابط چندجانبه ميان روسيه و ساير كشورها را ستود و تاكيد كرد كه مسكو «آمادگي تعميق مشاركت فناوري برابر و همكاري نظامي- فني با ساير كشورها را دارد.»

 

اخطار شديد چين به تايوان

اعتماد| چين مي‌گويد رزمايشي نظامي در اطراف تايوان را به نشانه «اخطار شديد» به مسوولان اين جزيره آغاز كرده است.

به گزارش يورونيوز، پكن پيش از اين از سفر كوتاه ويليام لاي، معاون رييس‌جمهوري تايوان به امريكا به‌شدت انتقاد كرده بود. سخنگوي ارتش چين از مشاركت نيروهاي دريايي و هوايي اين كشور در رزمايش نظامي در اطراف تايوان سخن گفت.

وي هدف از برگزاري اين رزمايش را آزمايش ظرفيت ناوها و جنگنده‌هاي كشورش براي به دست گرفتن كنترل فضاي هوايي و دريايي تايوان عنوان كرد.

دولت تايوان در واكنش به اين رزمايش رفتار «غيرعقلاني و تحريك‌آميز» پكن را محكوم كرد. تايوان همچنين روز شنبه از نفوذ ۴۲ هواپيماي نظامي چين به حريم دفاع هوايي خود خبر داد.

از ويليام لاي كه اخيرا به نيويورك و سانفرانسيسكو سفر كرد به عنوان نامزدي كه بيشترين بخت را براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري تايوان دارد نام برده مي‌شود. او پس از سفر به پاراگوئه به دو شهر امريكا رفته بود. پاراگوئه از معدود كشورهايي است كه به‌طور رسمي تايوان را به رسميت مي‌شناسد. چين كه تايوان را بخشي از خاك خود مي‌داند به‌شدت با هرگونه تماس مقام‌هاي اين جزيره با مسوولان كشورهاي ديگر مخالف است.

 

بازداشت سه فرمانده كليدي داعش در پاكستان

دايره ملي مبارزه با تروريسم در پاكستان روز شنبه اعلام كرد كه نيروهاي اين كشور ۱۳ تروريست از جمله سه فرمانده كليدي گروه تروريستي داعش را در ايالت پنجاب بازداشت كردند.

رسانه‌هاي پاكستاني به نقل از مقامات دايره ملي مبارزه با تروريسم (CTD) در ايالت پنجاب اعلام كردند: سه كرده كليدي گروه داعش در ميان ۱۳ نفر تروريست بازداشت شده هستند كه طي عمليات امروز نهادهاي امنيتي در مناطق مختلف پنجاب به دام افتادند.

عمليات دايره ملي مبارزه با تروريسم در شهرهاي «مندي بهاوالدين، مولتان، قوصور و چينوت» صورت گرفت و تعداد زيادي كمربند انتحاري، مواد منفجره و اسلحه نيز از مخفي گاه تروريست‌ها كشف و ضبط شد.

يكشنبه گذشته نيز دايره مبارزه با تروريسم در ايالت پنجاب پاكستان اعلام كرد كه در عمليات پيچيده آژانس‌هاي اطلاعاتي ۲۱ نفر از عناصر گروه‌هاي تروريستي به چند سركرده داعش و تحريك طالبان پاكستان بازداشت شدند.

گروه تروريستي داعش خراسان مسووليت انفجار مرگبار انتحاري روز هشتم مرداد امسال در منطقه باجور را برعهده گرفته بود كه طي آن دست كم ۷۰ نفر كشته شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون