• ۱۴۰۳ يکشنبه ۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5562 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۳۱ مرداد

در راستاي تحركات نيروهاي امريكايي در مرزهاي عراق بررسي مي‌شود

جزييات توافق امنيتي واشنگتن و بغداد

اعتماد- در واكنش به برخي گزارش‌ها، مشاور نخست وزير عراق تحركات مشكوك در خصوص تقويت نيروهاي امريكايي در خاك اين كشور را تكذيب كرد. به گزارش خبرگزاري عراقي «واع»، خالد اليعقوبي، مشاور نخست وزير عراق در امور امنيتي گفت: يگان‌هاي امريكايي موجود در سوريه در حال جايگزيني هستند، اما در عراق اين نيروها تقويت نمي‌شوند. رهبران عراقي در مذاكرات‌شان با امريكا بر حفظ حاكميت اين كشور تاكيد كردند. عراق در مذاكرات با امريكا به تمام خواسته‌هايش رسيد.

وي گفت: يادداشتي ميان عراق و امريكا امضا شد كه بر اساس آن پرواز پهپادها در مناطق امنيتي تنها با موافقت دولت عراق صورت مي‌گيرد. هيچ طرفي در مذاكرات نمي‌تواند به صورت يك‌جانبه تصميم بگيرد. رييس ستاد پيشمرگ‌ها جزو هيات امنيتي عراق در واشنگتن بود. بسياري از گزارش‌هاي رسانه‌ها براي گمراه كردن هستند. با تشكيل كميته‌ نظامي ميان دو طرف براي مقابله با داعش توافق شده است. مشاور نخست‌وزير عراق در امور امنيتي همچنين ضمن اعلام جزييات تازه از توافق امنيتي عراق و امريكا تاكيد كرد كه عراق به هر آنچه مي‌خواست در اين مذاكرات دست يافت. خالد اليعقوبي در مصاحبه‌اي تلويزيوني درباره مذاكرات امنيتي اخير عراق و امريكا تاكيد كرد كه فرماندهان عراقي در مذاكرات خود با طرف امريكايي بر حفاظت از حاكميت ارضي عراق تمركز داشتند و عراق به همه آنچه مي‌خواست در اين مذاكرات دست يافت. وي گفت كه صورت جلسه مذاكرات ميان دو طرف امضا شده و به موجب اين توافقات پرواز پهپادها در مناطق امنيتي صرفا با موافقت دولت عراق انجام مي‌شود و هيچ يك از طرفين قرارداد امكان اقدام يك‌جانبه را ندارد. مشاور نخست‌وزير عراق افزود كه پيش از اين پهپادهاي امريكايي اجازه پرواز در ارتفاع ۳ هزار متري در آسمان عراق را داشتند، اما اكنون توافق شده كه پرواز پهپادها فقط در مناطقي كه داعش حضور دارند و در ارتفاع ۵ هزار متري باشد. وي افزود كه به موجب اين توافقات همه نقل و انتقالات نيروهاي امريكايي بايد با موافقت دولت عراق باشد و كميته‌اي نظامي ميان دو طرف براي بررسي ميزان توانمندي نيروهاي عراقي و ميزان جدي بودن تهديد و شناسايي نقاط ضعف نيروهاي عراقي تشكيل شود و براي تخليه زمين و آسمان عراق از هر نيروي خارجي تحت هر عنواني تلاش شود. اليعقوبي تاكيد كرد كه از سال ۲۰۰۳ تاكنون منافع امريكا هميشه در معرض آسيب بوده تا اينكه السوداني به نخست وزيري رسيد و به امريكايي‌ها پيغام داده شد كه تنها راه حفظ منافع طرفين توافق سياسي است و به آنها يادآوري شد كه ۹ ماه است هيچ تعرضي به منافع‌شان نشده است. اليعقوبي تاكيد كرد كه رييس ستاد نيروهاي پيشمرگ نيز در هيات امنيتي عراقي حضور داشت و افزود كه بخش بزرگي از آنچه در رسانه‌ها درباره توافقات اخير منتشر شده بي‌اساس است.

وي افزود كه مذاكرات در واشنگتن هيچ بخش محرمانه نداشته است و تاكيد كرد كه امريكايي‌ها در مذاكرات انعطاف نشان دادند و وضعيت عراق را درك مي‌كردند. اين مقام عراقي همچنين تاكيد كرد كه هيچ گونه تمركز نيروهاي امريكايي در عراق رخ نداده و آنچه جريان دارد، جابه‌جايي اين نيروهاست. اخيرا گزارش‌هايي درباره تحركات مشكوك امريكا در مرزهاي عراق و سوريه و تلاش امريكا براي سيطره بر اين مرزها و شهر البوكمال و گذرگاه القائم منتشر شده است. با اين حال مركز مطالعات استراتژيك الرفد اعلام كرد: تحركات امريكا داخل عراق مشكوك است و هدف اصلي واشنگتن قطع ارتباط مرزهاي عراق و سوريه است. عباس الجبوري، مدير مركز الرفد گفت: بدون شك اين تحركات نيروهاي امريكا داخل عراق مشكوك است، زيرا كه قبل از آن صحبت‌هايي از سوي النا رومانوسكي، سفير امريكا در بغداد و جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا انجام شده و قرار است مورد توجه قرار بگيرد. وي افزود: هدف اصلي واشنگتن قطع ارتباط مرزهاي عراق و سوريه است و گواه آن انتقال يكي از تيپ‌هاي نظامي مهم سوريه به فرماندهي برادر بشار اسد، رييس‌جمهوري اين كشور به منطقه ديرالزور در مجاورت مرزهاي عراق از سمت استان الانبار است. الجبوري گفت: هدف از اين تحركات كنترل بر محور مقاومت در سوريه و لبنان و قطع همه امدادرساني‌ها به گردان‌هاي حزب‌الله لبنان است. وي گفت: امريكا همه نيروهايش را از سوريه خارج كرده و تنها پايگاه التنف مانده كه ارتباط نزديكي با مرزهاي عراق دارد و از دره حوران مي‌گذرد و بعد هم اردوگاه الهول قرار دارد كه در آن خانواده‌هاي گروه تروريستي داعش هستند. الجبوري گفت: نيروهاي امريكا بارها مرز مشترك عراق و سوريه را مورد حمله قرار داده و تعدادي از نظاميان عراق از جمله نيروهاي حشد شعبي و مرزبانان را به شهادت رسانده‌اند. همچنين كميسيون امنيت و دفاع در پارلمان عراق دلايل اين تحركات نظامي امريكا در داخل عراق را فاش و اعلام كرد: اين تحركات به دستور وزارت دفاع امريكا انجام مي‌شوند. علي البنداوي، عضو اين كميسيون گفت: كميسيون چند روز پيش ميزبان ثابت العباسي، وزير دفاع عراق بود و برخي موضوعات مهم از جمله سفر هيات امنيتي عراق به رياست وي به واشنگتن بررسي شد. اكثر پرسش‌هاي اعضاي كميسيون درباره اهداف اين سفر بود و تحركات نظامي امريكا داخل عراق مخصوصا در استان‌هاي غربي و شمالي مورد بررسي قرار گرفت. وي افزود: همه اين تحركات به دستور وزارت دفاع امريكا انجام مي‌شوند و هدف استقرار مجدد نيروها، جايگزيني برخي گروه‌هاي نظامي با گروه‌هاي ديگر يا اعزام گروه‌هاي جديد است. اصلي‌ترين هدف انجام تغييرات در ساختار نيروهاي نظامي مستقر امريكا در عراق است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون