• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5562 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۳۱ مرداد

يورونيوز گزارش داد

قتل مهاجران اتيوپيايي در مرزهای عربستان

بر اساس گزارش ديد‌بان حقوق بشر در فاصله بين مارس ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳، صدها مهاجر و پناهجوي اتيوپيايي كه قصد عبور از مرز عربستان را داشتند توسط مرزبانان سعودي كشته شده‌اند. به گزارش يورونيوز، حمديه دختري ۱۴ ساله در فوريه گذشته به همراه گروهي ۶۰ نفره قصد عبور از مرز يمن به عربستان را داشته كه به يك‌باره صداي تيراندازي مي‌شنوند. وي در اين باره گفت: «من افرادي را ديدم طوري كشته شدند كه هرگز تصورش را نمي‌توان كرد. من ديدم كه ۳۰ نفر را در دم كشتند.» او كه پس از مشاهده اين صحنه‌ها در شوك فرو رفته است در مورد احساس خود گفت: «من نمي‌دانم بعد از آن چه اتفاقي افتاد. احساس مي‌كردم كه مردم در اطراف من خوابيده‌اند، اما در واقع اجساد مردگان بودند.»

كشتار نظام‌مند

اظهارات او بخشي از آخرين گزارش ديدبان حقوق بشر (HRW) است كه از كشتار دسته‌جمعي مهاجران در مرز يمن با عربستان توسط مرزبانان سعودي حكايت دارد. اين تحقيقات نشان مي‌دهد كه سوءاستفاده‌هاي نظام‌مند عليه اتيوپيايي‌ها ممكن است جنايت عليه بشريت باشد.

در حدفاصل مارس ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳ ميلادي صدها مهاجر و پناهجوي اتيوپيايي كه در حال گذر از مرز بودند، كشته شده‌اند. اكنون كه حمديه توانسته با كمك ساير مهاجران خود را به شهر صنعا، پايتخت يمن برساند، مي‌تواند آنچه بر سرش گذشته را روايت كند. اگرچه او از اين مهلكه جان سالم به در برده، اما مي‌گويد كه از نظر روحي جريحه‌دار شده است.

هدف قرار دادن مهاجران با مواد منفجره

در مصاحبه ده نفر ديگر با ديدبان حقوق بشر، برآورد شده است كه از مجموع ۱۲۷۸ مهاجري كه طي ۱۱ مرتبه‌ تلاش ناموفق، قصد عبور از مرز را داشتند، دست‌كم ۶۵۵ نفر كشته شده‌اند. ناديا هاردمن، پژوهشگر پناهندگان بخش حقوق مهاجران در HRW به يورونيوز گفت: «مطمئنا تعداد مرگ و ميرها بيشتر و به دست آوردن آمار دقيق غيرممكن است. اين منطقه غيرقابل دسترس است و ما سعي مي‌كنيم با افرادي كه به تازگي از اين صحنه سرشار از وحشت جان سالم به در برده‌اند، گفت‌وگو كنيم.» به گفته يكي از بازماندگان، از ۱۷۰ نفري كه با او در يك گروه بودند، تعداد ۹۰ نفر كشته شدند كه «بعضي براي برگرداندن اجساد به آن مكان رفته‌ بودند.» در اين گزارش آمده است كه مرزبانان سعودي از «سلاح‌هاي انفجاري» براي كشتن بسياري از مهاجران از جمله زنان و كودكان آن هم از فاصله نزديك استفاده كرده‌اند. ديد‌بان حقوق بشر از سال ۲۰۱۴ ميلادي همواره اين قبيل كشتارها در مرز عربستان را مستند كرده است، اما اين كشتارها اغلب نامنظم و نادر بودند. خانم هاردمن در اين زمينه گفت: «هنگامي كه ما شروع به تحقيق در اين زمينه كرديم، انتظار نداشتيم اوضاع اينقدر وخيم باشد.» او افزود: «انتظار اين را نداشتيم كه روزي بگوييم كه (اين قتل‌ها) گسترده و نظام‌مند هستند و مي‌تواند در زمره جنايت عليه بشريت محسوب شوند، زيرا مقياس آن باورنكردني است.» بر اساس يافته‌هاي ديد‌بان حقوق بشر، در برخي موارد مشاهده شده كه مرزبانان سعودي از مهاجران مي‌پرسيدند كه به كدام قسمت از بدن آنها شليك كنند و بعد از فاصله نزديك به آنها شليك مي‌كردند. آنها حتي به سوي مهاجراني كه قصد فرار به يمن را داشتند هم مواد منفجره پرتاب مي‌كردند. همه اينها در حالي است كه عربستان سعودي «براي منحرف‌كردن توجهات از كارنامه افتضاح حقوق بشري در داخل و خارج از كشور، سرمايه‌گذاري زيادي انجام داده» و ميلياردها دلار براي رويدادهاي مهم سرگرمي، فرهنگي و ورزشي هزينه كرده است.

مسيري مرگبار

مسيري كه مهاجران اتيوپيايي در پيش مي‌گيرند، يكي از خطرناك‌ترين مسيرهاي جهان است. بسياري از اتيوپيايي‌ها سعي مي‌كنند از مرز سومالي عبور كرده و سپس به سمت يمن حركت كنند. از آنجا نيز به دنبال زندگي بهتر وارد عربستان سعودي مي‌شوند. جنگ ويرانگر در منطقه تيگراي اتيوپي، توامان با معضلات اجتماعي و اقتصادي، باعث شده تا صدها هزار نفر سختي اين مسير را به جان بخرند. ۹۰ درصد از كساني كه از اين مسير قصد رسيدن به عربستان را دارند از مهاجران اتيوپيايي هستند. برآورد مي‌شود كه حدود ۷۵۰ هزار اتيوپيايي در عربستان سعودي زندگي مي‌كنند و مشغول به كار هستند. هاردمن گفت: «اتيوپيايي‌ها انتخاب زيادي ندارند. يك شبكه قاچاق انسان هست كه كار خود را بدون عيب و نقص انجام مي‌دهد و وعده فرصت‌هاي شغلي در عربستان سعودي را مي‌دهد كه البته فرصت‌هاي شغلي هم وجود دارد.» او افزود: «همه مي‌دانند كه اين مسير بسيار خطرناكي است، اما فكر نمي‌كنم از ميزان وحشيگري و ميزان مرگ‌هاي آن آگاه باشند.»

عبور از يمن جنگ‌زده

به گفته سازمان بين‌المللي مهاجرت، تنها ۳۰ درصد از كساني كه در تلاش براي پيدا كردن كار در عربستان سعودي هستند، خبر دارند كه يمن - كشوري كه در بين راه بايد از آن عبور كنند - در ششمين سال جنگ و درگيري قرار دارد. از ۴۲ نفري كه توسط ديدبان حقوق بشر مصاحبه شده‌اند و سعي كردند از مرز يمن و عربستان عبور كنند، همه و همه صحنه‌هاي وحشتناكي را توصيف كردند. بنا به گفته يكي از شاهدان، منطقه كوهستاني پر شده بود از زنان، مردان و كودكاني كه به ‌شدت مجروح شده بودند، بدن‌هاي‌شان مثله شده بود يا مرده بودند. وي گفت: «اول با مردم غذا بخوري و بعد ببيني كه آنها در حال جان دادن هستند... برخي بودند كه نمي‌شد آنها را شناسايي كرد؛ چون‌ كه اعضاي آنها در همه جا پراكنده شده بود. برخي مردم دو نيم شده بودند.» سازمان ديد‌بان حقوق بشر براي اينكه بتواند روايت‌هاي مهاجران را تاييد كند، تمامي شواهد تصويري موجود را پس از راستي‌آزمايي با اعضاي «گروه متخصصان مستقل پزشكي قانوني» تحت نظر «شوراي بين‌المللي توانبخشي براي قربانيان شكنجه» بررسي كرده است. يكي از چيزهايي كه به سادگي فراموش نخواهد شد، احساس گناه و عذاب وجدان مهاجران است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون