• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5581 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۷ شهريور

تشديد درگيري‌ها در سودان

مناطق متعدد خارطوم، پايتخت سودان شاهد درگيري‌هاي شديد در اطراف فرماندهي كل ارتش براي دومين روز پياپي بود و به گفته برخي منابع بيمارستان‌هاي اصلي دو شهر خارطوم و ‌ام‌درمان تعطيل شدند.
به گزارش ايسنا و سايت شبكه خبري الجزيره، مناطق متعدد خارطوم، پايتخت سودان شاهد درگيري‌هاي شديد در اطراف فرماندهي كل ارتش براي دومين روز پياپي بود.
گفته شده كه ارتش سودان ۳۰ كودك اسيري را كه در كنار نيروهاي واكنش سريع مي‌جنگيدند، به صليب سرخ تحويل داده است.
خبرنگار الجزيره در اين رابطه از آغاز دوباره درگيري‌هاي شديد در اطراف فرماندهي كل ارتش سودان در خارطوم خبر داد.
برخي منابع محلي نيز گزارش دادند، ارتش سودان از پايگاه‌هاي خود واقع در شمال ‌ام‌درمان، يكي از پايگاه‌هاي پشتيباني نيروهاي واكنش سريع واقع در خارطوم را به شكل پيوسته هدف قرار داد.
وزير بهداشت سودان در گفت‌وگويي با الجزيره اظهار كرد: تمامي بيمارستان‌هاي اصلي خارطوم و دارفور درنتيجه درگيري‌ها تعطيل شدند.
محمد جمال، مسوول اطلاع‌رساني برنامه جهاني غذا در سودان نيز به الجزيره گفت: بيش از ۲۰ ميليون تن در سودان امنيت غذايي ندارند و بيش از شش ميليون سوداني در يك قدمي قحطي قرار دارند.
او در ادامه بر لزوم ايجاد مسيرهاي امني جهت انتقال كمك‌هاي بشردوستانه براي ميليون‌ها جنگ‌زده‌اي كه به دليل مشكلات امنيتي دسترسي به آنها غيرممكن شده، تاكيد كرد.
خبرنگار شبكه خبري روسيا اليوم نيز گزارش داد، حملات توپخانه‌اي ادامه داشته و صداي انفجارهاي پياپي اطراف فرماندهي ارتش در خارطوم را به لرزه درآورده و ستون‌هايي از دود در آسمان اين شهر ديده شدند.
ارتش سودان نيز اعلام كرد كه حمله شامگاه شنبه نيروهاي واكنش سريع به برخي پايگاه‌هاي واقع در اطراف فرماندهي‌اش در خارطوم را دفع كرد.
دفتر سخنگوي اين ارتش اعلام كرد: نيروهاي مسلح ارتش موفق شدند حمله شورشيان به برخي پايگاه‌هاي ما در اطراف فرماندهي كل را دفع كنند.
همچنين ارتش سودان اعلام كرد كه تلفات سنگيني را به نيروهاي واكنش سريع وارد كرده و ده‌ها تن از نيروهاي آنها در اين درگيري‌ها كشته و زخمي شدند، همين‌طور نيروهاي ارتش تعداد زيادي از خودروهاي زرهي آنها را منهدم كردند.
تصاوير و ويديوهايي كه برخي فعالان سوداني در شبكه‌هاي اجتماعي به اشتراك گذاشتند، حاكي از آتش گرفتن احتمالي ساختمان وزارت دادگستري سودان واقع فاصله بسيار نزديك به فرماندهي ارتش است. خبرنگار «العربيه» نيز گزارش داد، درگيري با توپخانه سنگين در مجاورت مقر «سپاه المهندسين و سپاه الاشاره» در خارطوم صورت گرفته است. شاهدان عيني پيش‌تر به العربيه گفتند، ارتش در مجاورت سپاه المهندسين مستقر شده و از رفت و آمد شهروندان به يكي از بازارهاي محلي جلوگيري مي‌كند. همزمان، هواپيماهاي نظامي و توپخانه ارتش، پايگاه جبل اوليا، قرارگاه طيبه و پايگاه‌هاي پشتيباني سريع را هدف قرار دادند. علاوه بر اين، درگيري بين نيروهاي متخاصم، در منطقه الفيتحاب و المربعات در شهر‌ ام‌درمان هم رخ داده است. ارتش سودان و نيروهاي واكنش سريع در اين كشور از اواسط آوريل با يكديگر درگير شدند و تاكنون توافقي ميان دو طرف براي توقف درگيري‌ها حاصل نشده و طبق گزارش فولكر پيرتس، فرستاده مستعفي سازمان ملل در جلسه ۱۳ سپتامبر شوراي امنيت، تاكنون در اين درگيري‌ها ۵۰۰۰ تن كه بيشترشان غيرنظامي هستند، كشته و بيش از ۱۲ هزار تن ديگر زخمي شدند. طبق آخرين آمار سازمان غيردولتي «ACLID»، از زمان آغاز درگيري بين ارتش به رهبري عبدالفتاح البرهان و پشتيباني سريع به رهبري محمد حمدان داقلو، در ۱۵ آوريل، حدود ۷۵۰۰ كشته شدند. با توجه به عدم دسترسي به مناطق درگيري و خودداري هر دو طرف منازعه از اعلام آمارهاي رسمي، شمار واقعي قربانيان بسيار بيشتر پيش‌بيني مي‌شود. به گفته سازمان ملل، سودان، با جمعيتي نزديك به ۴۸ ميليون نفر يكي از فقيرترين كشورهاي جهان بوده و از آغاز درگيري‌ها تاكنون نزديك به ۵ ميليون نفر از مردم اين كشور به مناطق داخل كشور يا به كشورهاي همسايه به ويژه مصر و چاد پناه برده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون