• ۱۴۰۳ شنبه ۳ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5584 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۳۰ شهريور

خبرگزاري اصولگرا:

قيمت نان در 300 نانوايي تهران افزايش مي‌يابد

سيداحسان خاندوزي، وزير اقتصاد به‌طور غيرمستقيم خبر از افزايش قيمت نان داد. به گزارش ايسنا، او اظهار كرد: نان در سراسر كشور قيمت واحد ندارد و قيمت آن منطقه‌اي و استاني تعيين مي‌شود. وي با بيان اينكه «افزايش قيمت نان با درخواست مقامات استاني و تاييد وزارت كشور امكان‌پذير است» در عين حال خاطرنشان كرد: حتما درخصوص نظارت بر قيمت نان به شكل ويژه اقدام خواهد شد و از وزير كشور مي‌خواهم گزارش آن را منتشر كند.
اخيرا شنيده شد كه آرد يارانه‌اي نانوايي‌هاي تهران حذف شده است، اما «تسنيم» گزارش داده كه آرد يارانه‌اي حدود ۳۰۰ نانوايي سنگك در تهران كه همچنان آرد يارانه‌اي نوع يك دريافت مي‌كردند، به نوع دوم تغيير پيدا كرده‌اند.
به اين ترتيب پيش‌بيني مي‌شود، اين تغيير آرد يارانه‌اي از نوع اول به نوع دوم سبب شود تا قيمت نان ساده حدود ۳۰۰ نانوايي سنگك در تهران از ۲ هزار تومان به ۳ هزار تومان تغيير پيدا كند.
البته همچنان اين نانوايي‌ها آرد يارانه‌اي دريافت مي‌كنند، اما نرخ آرد يارانه‌اي نوع دوم كمي بالاتر از نرخ آرد نوع يك است.
لازم به ذكر است تصميم‌گيري درخصوص بحث‌هاي توزيع آرد و موارد مرتبط با قيمت‌گذاري در استان‌ها به كارگروه‌هاي آرد و نان استان‌ها واگذار شده و به نظر مي‌رسد تصميمي كه در اين خصوص اتخاذ شده نيز از سوي كارگروه آرد و نان استان تهران بوده است.
وزارت امور اقتصادي و دارايي ارديبهشت ماه امسال در توضيحاتي درباره قيمت نان گفته بود: يارانه آرد و نان در قانون بودجه ۱۴۰۲ با حدود ۳۴ هزار ميليارد تومان افزايش نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱ به ۱۰۴ هزار ميليارد تومان رسيده است و دولت در سال جاري برنامه‌اي براي افزايش قيمت نان و آرد خبازي ندارد. اين وزارتخانه اضافه كرده بود كه نرخ خريد تضميني گندم ارتباطي به قيمت آرد تحويلي به نانوايان و قيمت نان مردم ندارد و افزايش قيمت خريد تضميني گندم الزاما به معناي افزايش قيمت آرد تحويلي به نانوايان و قيمت نان نيست. چه بسا كه در ساليان گذشته نيز قيمت آرد تحويلي به نانوايان و قيمت نان براي مردم فارغ و مستقل از تحولات نرخ خريد تضميني گندم بوده است و اين‌گونه نبوده كه افزايش قيمت خريد تضميني گندم از كشاورزان منجر به افزايش قيمت آرد خبازي و قيمت نان شود؛ چراكه يارانه دولتي براي هر يك از حلقه‌هاي گندم، آرد و نان مستقل از يكديگر و براساس ملاحظات هر حوزه تعريف و تعيين مي‌شود. وزارت اقتصاد عنوان كرده بود كه «براي سال جاري نيز در كنار يارانه‌اي كه براي آرد و نان اختصاص يافته، مقرر است اقتصاد واحدهاي نانوايي با اتكا به ابزارهاي غيرقيمتي تقويت شود و نياز نباشد كه جهت بهبود اقتصاد واحدهاي نانوايي، الزاما قيمت نان با افزايش مواجه شود.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون