• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۹ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5596 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۶ مهر

ايران به لطف طلاهاي كشتي و شطرنج به رده هفتم بازي‌هاي آسيايي رسيد

پايان‌بندي خوب براي يك فيلم بد!

گروه ورزش

بازي‌هاي آسيايي امروز به پايان مي‌رسد و ورزشكاران كشورمان تنها در كوميته كاراته يك نماينده دارند. در واقع مي‌توان گفت روز گذشته كه روز چهاردهم مسابقات بود، براي كاروان ايران به نوعي حكم روز نهايي را داشت. روزي كه ورزشكاران ايران با 4 طلا (سه طلاي كشتي و يك طلاي شطرنج) خودشان را به رده هفتم جدول توزيع مدالي رساندند. به اين ترتيب روز چهاردهم بهترين روز ايران از نظر مدالي لقب گرفت و تبديل به يك پايان‌بندي خوب براي ورزش ايران شد. پايان‌بندي كه نبايد مانع از ديدن نتايج ضعيف ورزش ايران در هانگژو 2023 شود. 

در روزهاي آينده به صورت مفصل و رشته رشته به رشته عملكرد كاروان ايران در هانگژو را مورد بررسي قرار خواهيم داد اما روز گذشته چهار ملي‌پوش كشتي آزاد ايران سه طلا و يك نقره به دست آوردند، شطرنج يك طلاي تاريخي كسب كرد، وزنه‌برداري كه عملكردي بسيار ضعيف داشت بالاخره توسط علي داوودي صاحب يك نشان نقره شد، كبدي در يك بازي عجيب و باورنكردني در فينال به هند باخت و نقره گرفت و يك برنز هم از كاراته زنان به دست آمد. 
در وزن 74 كيلوگرم کشتی آزاد، يونس امامي پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتيجه 7 بر 2 اوروزوبك توكتومامبتوف از قرقيزستان را شكست داد. وي در اين مرحله با نتيجه 10 بر 2 ليو فنگ از چين را از پيش رو برداشت و راهي مرحله نيمه نهايي شد. وي در اين مرحله با نتيجه 9 بر 3 ماگومت اولويف از تاجيكستان را مغلوب كرد و به ديدار فينال راه يافت. امامي در اين ديدار با نتيجه 9 بر صفر كايرين كينوشيتا از ژاپن را شكست داد و به مدال طلا دست يافت.
در وزن 86 كيلوگرم حسن يزداني پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتيجه 10 بر صفر موخامد عبدالله‌يف از قرقيزستان را از پيش رو برداشت. وي در دور بعد با نتيجه 10 بر صفر دولت ميرات اورازگيليوف از تركمنستان را مغلوب كرد و به مرحله نيمه نهايي راه يافت. يزداني در اين ديدار با نتيجه 10 بر صفر بيامباسورن بات اردن از مغولستان را شكست داد و به ديدار فينال راه يافت. وي در اين ديدار با نتيجه 10 بر صفر مقابل ديپاك پونيا از هند به پيروزي رسيد و به مدال طلا دست يافت.
در وزن 97 كيلوگرم مجتبي گليج در دور اول با نتيجه 13 بر 7 مقابل ماگومد ابراگيموف از ازبكستان به پيروزي رسيد. وي در دور بعد با نتيجه 4 بر 2 گانخوياگ گانباتار از مغولستان را مغلوب كرد و به مرحله نيمه نهايي راه يافت. وي در اين مرحله با نتيجه 3 بر 1 از سد عليشير يرگالي از قزاقستان گذشت و به ديدار فينال راه يافت. گليج در اين ديدار با نتيجه 6 بر 1 مغلوب احمد تاج الدينوف كشتي‌گير روسي‌الاصل و قهرمان جهان از بحرين شد و به مدال نقره رسيد.
در وزن 125 كيلوگرم اميرحسين زارع در دور اول با نتيجه 10 بر صفر زمان انور از پاكستان را مغلوب كرد. وي‌ در دور دوم با نتيجه 10 بر صفر بوهيردون از چين را شكست داد و به مرحله نيمه نهايي راه يافت. وي در اين مرحله با نتيجه 11 بر صفر يوسوپ باتيرمورزايف از قزاقستان را از پيش رو برداشت و به ديدار فينال راه يافت. زارع در اين ديدار با نتيجه 7 بر صفر لخاگواگرل مونختور از مغولستان را مغلوب كرد و به مدال طلا دست يافت.
يكي از جذاب‌ترين مدال‌هاي طلاي اين دوره از رقابت‌ها توسط شطرنج‌بازان كشورمان به دست آمد. روز گذشته شطرنج‌بازان ايران در مرحله نهم بخش استاندارد بازي‌هاي آسيايي با تركيب پرهام مقصودلو، برديا دانشور، پويا ايدني و سيدمحمدامين طباطبايي مقابل تيم كره جنوبي به پيروزي 4 بر صفر رسيد.
پويا ايدني توانست به راحتي حريف خود گواين از كره‌جنوبي را شكست بدهد. پرهام مقصودلو، لي جون را شكست داد و طباطبايي مقابل سه‌يان را پيروز شد. برديا دانشور نيز مقابل حريف خو به پيروزي رسيد. بنابراين ايران با نتيجه ۴ بر صفر و كسب ۸ امتياز قهرمان اين دور از مسابقات شد. تيم ملي ايران در ۹ مرحله مقابل كره جنوبي، فيليپين، مغولستان، بنگلادش، قزاقستان، چين و ازبكستان به برتري رسيد و مقابل هند و ويتنام مساوي كرد و در صدر جدول مسابقات قرار دارد. در اين بخش ۱۳ تيم حضور داشتند.
 عجيب‌ترين اتفاق ممكن در بازي‌هاي آسيايي در فينال كبدي ميان ايران و هند رخ داد. در حالي كه در فاصله كمي بيشتر از يك دقيقه تا پايان بازي مانده نتيجه رقابت دو تيم مساوي بود حمله هند توسط كبدي‌كاران ايران مهار شد و در حالي كه انتظار مي‌رفت امتياز به ايران برسد و با توجه به فاصله كم باقي مانده تا پايان مسابقه بچه‌هاي كشورمان صاحب مدال طلا شوند اعتراض عجيب هندي‌ها شرايطي را رقم زد كه بازي نزديك به يك ساعت معلق ماند تا يك افتضاح تاريخي به بار بيايد. رفتار ضعيف و پرابهام داوران كاري كرد كه اعتبار اين رشته در جهان زير سوال برود. كار تا جايي پيش رفت كه حتي دبيركل كنفدراسيون كبدي آسيا به كنار زمين آمد. داوران خواستند با دادن يك امتياز به هر دو تيم شر قضيه را بخوابانند اما هندي‌ها زير بار نمي‌رفتند. كار تا جايي پيش رفت كه دبير كنفدراسيون كبدي آسيا به كنار زمين آمد اما زورش به هندي‌ها نرسيد و در نهايت اعمال فشار هند نتيجه بازي را رقم زد! 
دردسته ۱۰۹+ كيلوگرم وزنه‌برداري مردان ايران بالاخره صاحب مدال نقره شد. علي داودي با ركورد ۱۹۹ يكضرب، ۲۳۴ دوضرب و مجموع ۴۲۶ كيلوگرم بدون اينكه كار سختي داشته باشد، به مدال نقره رسيد و اولين و آخرين مدال وزنه‌برداري ايران را در بازي‌هاي آسيايي ۲۰۲۲ گرفت. آيت شريفي ديگر نماينده ايران ركورد ۱۹۳ در يك ضرب ثبت كرد و به علت آسيب ديدگي از حركت دوضرب انصراف داد.
گور ميناسيان، وزنه‌بردار ارمني‌الاصل بحرين بدون دردسر قهرمان بازي‌ها شد و توانست ركورد يك‌ضرب، دوضرب و مجموع بازي‌ها را به نام خود ثبت كند. وزنه‌برداري ايران تنها با يك مدال نقره به كار خود در بازي‌هاي آسيايي هانگژو پايان داد.
 در ادامه رقابت‌هاي كاراته بازي‌هاي آسيايي چين، فاطمه سعادتي‌، نماينده وزن ۵۵- كيلوگرم ايران در ديدار رده‌بندي به مصاف سانيستياراني از اندونزي رفت و در پايان با نتيجه ۳ بر صفر به برتري رسيد و صاحب مدال برنز بازي‌هاي آسيايي شد. سعادتي پيش از اين در مبارزه نخست برابر وونگ از ماكائو با نتيجه ۶ بر صفر به برتري رسيد اما در دومين مبارزه مقابل پينگ تسوئي از چين تايپه با نتيجه ۴ بر صفر شكست خورد و با توجه به راهيابي حريف خود به فينال، راهي گروه بازنده‌ها شد. وي در اين مرحله برابر هوآنگ از ويتنام با نتيجه ۷ بر صفر به برتري رسيد و راهي ديدار رده‌بندي شد.
امروز سارا بهمنيار به عنوان آخرين نماينده كاراته ايران به روي تاتامي مي‌رود. 
ايران در حالي با 13 طلا در روز چهاردهم به كار خود پايان داد كه در بهترين حالت امروز مي‌تواند اين عدد را به 14 برساند. كاروان ايران در 2018 جاكارتا با 20 طلا و در 2014 اينچئون با 21 طلا به كار خود پايان داده بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون