• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۹ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5596 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۶ مهر

پاسخ وزارت آموزش و پرورش به گزارش «اعتماد» درباره لوازم‌التحرير قسطي

در پاسخ به مطلب مندرج در آن خبرگزاري به تاريخ 04/07/1402 با عنوان «رنج دانش‌آموزي در روزگار سخت»، پاسخ وزارت آموزش و پرورش به شرح ذيل اعلام مي‌گردد:    سال تحصيلي ۱۴۰۲ـ ۱۴۰۱ سامانه‌اي براي شناسايي كودكان بازمانده از تحصيل با نام سامانه شهيد محمودوند طراحي شد. در آن زمان يعني مهرماه 1401 آمار دقيق كودكان بازمانده از تحصيل دوره ابتدايي 204312 نفر بود كه با استفاده از سامانه شهيد محمودوند 43833 نفر آنها شناسايي و جذب شدند و در حال حاضر اين آمار به 160479 نفر رسيده است. شناسايي، جذب و بازگشت تعدادي از كودكان بازمانده از تحصيل در كمتر از يكسال، دستاوردي بزرگ است. در ادامه همين اقدامات جهادي، از آمار 160479 نفري فعلي كودكان بازمانده از تحصيل، فرآيند پالايش آنان آغاز گرديده كه بررسي‌هاي اوليه نشان داد تعداد 11632 نفر جذب شدند كه اسامي آنان در بخش تاييد و تطبيق سيدا است يعني در يكسال گذشته با راه‌اندازي اين سامانه تعداد 55465 نفر كودك بازمانده از تحصيل دوره ابتدايي تعيين تكليف شدند كه بيش از 27درصد بازماندگان را شامل مي‌شود. در حال حاضر سامانه شهيد محمودوند نشان مي‌دهد از ميان 907315 نفر دانش‌آموز بازمانده از تحصيل سهم دوره ابتدايي 160479 نفر، دوره متوسطه اول 195371 نفر و دوره متوسطه دوم 551465 نفر است. پس از شناسايي، مرحله جذب است، تلاش سال گذشته موجب جذب 21.56 درصد بازماندگان كودكان ابتدايي شد. آخرين مرحله انسداد مبادي بيسوادي نگهداشت كودكان جذب‌شده است كه كمتر مورد توجه رسانه‌ها و عموم جامعه قرار مي‌گيرد. يكي از مهم‌ترين شاخص‌هاي جريان دانش‌آموزي نرخ ماندگاري است كه فاصله آن با پوشش تحصيلي بيانگر وظيفه خطير نظام تعليم و تربيت است. معاونت آموزش ابتدايي وزارت ‌آموزش و پرورش جهت كاهش فاصله نرخ ماندگاري با پوشش تحصيلي و به تبع آن كاهش نرخ اتلاف، با اجراي طرح‌هايي كه كيفيت آموزشي را هدف گرفته است و با ايجاد موقعيت‌هاي يادگيري خلاق، مشاركت فعال دانش‌آموزان را در يادگيري توسط همسالان برمي‌انگيزد و با بازي‌وارسازي مفاهيم، فرآيند ياددهي- يادگيري را جذاب مي‌كند. اين طرح‌ها عمدتا تحولي در رويكرد معلم نسبت به آموزش دوره ابتدايي ايجاد مي‌كند كه شامل خودآموز طراحي آموزشي معلم پايه اول ابتدايي با توليد بسته‌هاي زبان‌آموزي پايه اول، كاهش فاصله اهداف قصدشده برنامه‌هاي درسي با اهداف اجراشده در كلاس درس از طريق توانمندسازي معلمان با شبكه‌سازي و ايجاد جريان گفتمان آموزشي مستمر (طرح شهيد همت) و توسعه فرهنگ كتاب‌خواني با تجهيز كتابخانه‌هاي كلاسي (طرح يار مهربان) است. گفتني است اين وزارتخانه به منظور تحقق مطالبات حكيمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامي و عملياتي نمودن برنامه‌هاي دولت مردمي و ذيل سومين هدف كلان سند تحول بنيادين آموزش و پرورش مبني بر پوشش كامل آموزش عمومي با كيفيت و توانمندسازي دانش‌آموزان مناطق محروم و حاشيه شهرها در سراسر كشور، قرارگاه جهادي عدالت تربيتي و نصيب و آموزشي را در سال1401 تاسيس و راه‌اندازي كرده است كه به برخي از اقدامات مهم اين قرارگاه براي سال تحصيلي جديد اشاره خواهد شد.
1- شناسايي و ساماندهي و به‌كارگيري 2300 گروه جهادي دانشجويي و مردمي و بيش از 15 هزار گروه دانش‌آموزي تحت مديريت معلمان (طرح خدام) جهت اجراي عمليات‌هاي جهادي قرارگاه.
2- تشكيل بانك اطلاعات 30 هزار مدرسه كم‌برخوردار مناطق آموزش و پرورش كشور (محلات ۲۰۲۰، مناطق مرزي، عشايري و روستايي) جهت ارايه خدمات آموزشي و پرورشي و عمراني.
3- اجراي طرح جهادي و ملي شهيد عجميان (نهضت بهسازي و شاداب‌سازي مدارس مناطق كم‌برخوردار و با محوريت محلات2020) در 15 هزار مدرسه و ۱۰۰هزار كلاس درس سراسر كشور.
4- ساماندهي وضعيت 900 هزار نفر از بازماندگان از تحصيل به منظور برگرداندن آنان به چرخه آموزشي كشور از طريق مدارس حضوري، مدارس از راه دور، نهضت سوادآموزي و ساير روش‌هاي مجازي و حضوري و تمركز ويژه در استان سيستان و بلوچستان به دليل دارا بودن بيشترين بازماندگان از تحصيل با حمايت معاون اول رييس‌جمهور.
5- طراحي و راه‌اندازي سامانه مديريتي عدالت تربيتي (etnab.ir)، جهت شناسايي و جذب گروه‌هاي جهادي داخل و خارج آموزش و پرورش و ساماندهي نياز مدارس مناطق كم‌برخوردار، با اولويت محلات 2020.
6- اجراي طرح توانمندسازي و آموزش مهارت‌هاي نرم و كارآفريني (ستاره شريف) ويژه دانش‌آموزان ۱۱ تا ۱۶ سال محلات 2020، به ظرفيت ۴۰ هزار نفر در ۱۴ استان كشور، با هدف تربيت كارآفرينان آينده براي كسب و كارهاي جديد در محلات و مناطق كم‌برخوردار، با همكاري دانشگاه صنعتي شريف، ستاد توانمندسازي ۲۰۲۰ محله كشور و سازمان برنامه و بودجه.
۷- ارايه خدمات پشتيبان درسي به دانش‌آموزان نيازمند محلات2020، از طريق طراحي و مديريت اپليكيشن آموزشي برپا (barpa.ir) با استفاده از معلمان بازنشسته و نو معلمان.
8- تنظيم برنامه عمل وزارت آموزش و پرورش، در تحقق عدالت تربيتي و احصاي برنامه‌هاي همه بخش‌هاي وزارت آموزش و پرورش با موضوع عدالت تربيتي و نصيب آموزشي برابر (بيش از ۵۰ برنامه) جهت ارتقاي شاخص‌هاي عدالت در چهار محور اصلي: بسترسازي مديريتي، كيفيت‌بخشي آموزشي و پرورشي، مديريت بهينه منابع انساني و مديريت بهينه منابع مالي.
9- ساخت ۱۰ هزار چشمه سرويس بهداشتي استاندارد در مناطق كم‌برخوردار مرزي، عشايري و روستايي در ۱۸ استان با محوريت سازمان نوسازي توسعه و تجهيز مدارس كشور و مشاركت بنياد علوي.
10- راه‌اندازي پويش همه حاضر و جلب مشاركت نهادها، دستگاه‌ها، خيرين و آحاد مردم، براي خريد لوازم‌التحرير و نوشت‌افزار ايراني و اهداي بيش از ۳۰۰ هزار بسته رايگان به دانش‌آموزان كم‌برخوردار محلات 2020و مناطق هدف.
11- شناسايي، ساماندهي، تجليل و تقدير از جهادگران و خيرين مدرسه يار فعال در حوزه تعليم و تربيت در سراسر كشور و اهداي مدال جهادگران تربيت به بيش از ۳۰۰ نفر از اين عزيزان، با هدف جريان‌سازي اجتماعي، شناسايي ظرفيت‌هاي جديد و فرهنگ‌سازي رويكرد جهادي، در حل مسائل آموزش و پرورش.
12- تعمير و مرمت ۱۰۰۰ مدرسه و استانداردسازي ۶۰۰ كلاس درس، در مناطق كم‌برخوردار و محروم مرزي، با همكاري و مشاركت بنياد علوي.
13- راه‌اندازي پويش اهداي اسباب‌بازي و اهداي بيش از ۱۴ هزار اسباب‌بازي به دانش‌آموزان محلات و مناطق كم‌برخوردار كشور.
14- برگزاري جلسات كارشناسي و مديريتي متعدد جهت حل و فصل نهايي انتقال سند مالكيت بيش از ۱۳۰ هكتار از اراضي تحت اختيار بنياد مستضعفان به وزارت آموزش‌وپرورش به صورت رايگان.
 خواهشمند است دستور فرماييد طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابيه اين مركز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون