• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۹ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5596 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۶ مهر

زلزله 6 ريشتري شمال غرب افغانستان و مناطق شرقي ايران را لرزاند

سازمان زمين‌شناسي ايالات متحده در همين رابطه اعلام كرد كه زمين‌لرزه‌اي به بزرگي ۶.۳ ريشتر صبح روز گذشته غرب افغانستان را لرزاند. اين سازمان آورده است كه كانون اين زمين‌لرزه در ۴۰ كيلومتري شمال غربي شهر هرات بوده و بلافاصله سه پس‌لرزه به بزرگي ۵.۵ ريشتر، ۴.۷ ريشتر و ۶.۲ ريشتر را به دنبال داشته است.
به گزارش يورونيوز؛ بر اساس گزارش اوليه سازمان زمين‌شناسي ايالات متحده، اين زمين‌لرزه ممكن است صدها كشته با خود به همراه داشته باشد.
اين مركز تحقيقاتي كه در داده‌هاي اوليه، بزرگي زلزله را ۶.۲ ريشتر اعلام كرده بود پس از دقايقي شدت آن را به ۵.۶ ريشتر كاهش داد. البته اطلاعات اوليه در مورد بزرگي اين زمين‌لرزه ضد و نقيض بوده و برخي منابع شدت آن را ۶.۳ ريشتر اعلام كرده‌اند.
خبرنگار خبرگزاري فرانسه در شهر هرات گفت كه ساكنان و مغازه‌داران با وقوع اولين زمين‌لرزه حوالي ساعت ۱۱ صبح به وقت محلي از ساختمان‌ها گريختند، اما هنوز گزارشي مبني بر تلفات يا خسارات گزارش نشده است.احتمال تلفات قابل توجهي وجود دارد. در موارد مشابه قبلي با اين سطح هشدار، نياز به كمك و واكنش در سطح منطقه‌اي يا ملي داشته است.
به گزارش برخي خبرگزاري‌هاي ايران، شدت زمين‌لرزه روز شنبه (۱۵ مهرماه) در بخش‌هايي از ايران همچون در مشهد و شهرهايي از استان خراسان جنوبي نيز احساس شده است.
مديركل مديريت بحران استانداري خراسان جنوبي در اين باره گفت: «با توجه به‌شدت آن در خراسان جنوبي به ويژه شهرستان‌هاي زيركوه، قاينات، درميان و بيرجند بيشتر احساس شده است.»
او گفت: «تاكنون خسارتي گزارش نشده، اما تيم‌هاي ارزياب به منطقه اعزام شده‌اند و در حالت آماده‌باش هستند. كانون اين زمين‌لرزه با قدرت ۶.۳ ريشتر در منطقه قره‌باغ در شمال هرات افغانستان ثبت شد كه بخش‌هايي از استان‌هاي خراسان رضوي و خراسان جنوبي را هم لرزاند. اين زلزله تاكنون پس‌لرزه‌هايي به بزرگي ۵.۶ و ۴.۱ ريشتر داشته است. زمين‌لرزه، هلال احمر استان را به حالت آماده‌باش درآورد. در پي وقوع زمين‌لرزه در افغانستان و بخش‌هايي از خراسان جنوبي، هلال احمر استان به حالت آماده‌باش درآمد.»
بر اساس داده‌هاي بانك جهاني، شهر هرات در سال ۲۰۱۹ داراي يك ميليون و ۹۰۰ هزار نفر جمعيت بوده است.در ماه ژوئن سال گذشته ميلادي، در پي يك زمين‌لرزه ۵.۹ ريشتري كه مرگبارترين زمين‌لرزه در نزديك به ربع قرن گذشته در افغانستان نام گرفت؛ بيش از يك هزار نفر كشته و ده‌ها هزار نفر بي‌خانمان شدند.
افغانستان مكررا تحت‌تاثير زمين‌لرزه‌هاي گوناگون قرار مي‌گيرد. به ويژه در رشته‌كوه هندوكش كه در نزديكي محل اتصال صفحات تكتونيكي اوراسيا و هند قرار دارد.دفتر والي طالبان در هرات اعلام كرده كه دست‌كم يك نفر كشته و ده‌ها نفر زخمي شدند، اما گزارش دقيقي از آمار تلفات تا لحظه تنظيم اين خبر (2 و 30 دقيقه ظهر روز گذشته) منتشر نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون