• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5603 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۴ مهر

نخستين پس‌لرز‌ه‌هاي توفان‌الاقصي به بازارهاي مالي منطقه

شاخص بورس عربستان و امارات سقوط كرد

شاخص بهاي سهام در بازار بورس عربستان سعودي به دليل تحولات غزه كه بر سياست‌هاي پولي و آشفتگي‌هاي ژئوپليتيكي سايه افكنده است، سقوط كرد و روند بهبودي را كه از اوايل سال جاري ميلادي به دست آورده بود تا حد زيادي از دست داد. بورس تداول هم‌اكنون تنها بازار دادوستد اوراق بهادار مستقر در عربستان سعودي است كه بزرگ‌ترين بورس اوراق بهادار در جهان عرب به ‌شمار مي‌آيد. خبرگزاري بلومبرگ امريكا گزارش داد، شاخص عربستان روز شنبه در ادامه زيان‌هاي هفتگي خود حدود يك درصد كاهش يافت و تمامي دستاوردهاي خود از ابتداي سال ۲۰۲۳ را از دست داد. بنابر اين گزارش، در حالي كه وضعيت مبهمي پيرامون انتظارات سياست پولي و تحولات ژئوپليتيكي وجود دارد كاهش شاخص تركيبي كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس (MSCI) در طول هفته گذشته به مجموعه زيان‌هايي كه از ابتداي سال جاري متحمل شده افزوده و به بيش از شش درصد رسيد. بانك‌هاي عربستان سعودي كه ۳۶ درصد از سهام بورس تداول را تشكيل مي‌دهند، تحت فشار هستند، زيرا نرخ‌هاي بهره بالا تقاضا براي اعتبار را كاهش مي‌دهد و افزايش هزينه‌هاي بازپرداخت بدهي مانع بازپرداخت وام‌هاي شركت‌ها مي‌شود. به گفته اين خبرگزاري، انتظار مي‌رود نتايج سود در برخي  بخش‌هاي بورس عربستان در سه ماهه سوم به دليل تقاضاي ضعيف و هزينه‌هاي بالا متفاوت باشد. بلومبرگ افزود: نگراني‌ها از تشديد درگيري بين اسراييل و حماس در غزه و گسترده‌تر شدن دامنه آن در منطقه به نوبه خود جريان نفت خام را تهديد مي‌كند.
روزنامه الشرق امارات نيز نوشت: افت شاخص‌هاي سهام امارات در روز جمعه در بحبوحه نگراني‌هاي ژئوپليتيكي در خاورميانه كه به كل بازارهاي منطقه در طول هفته فشار آورده است، عميق‌تر شد.
شاخص بازار مالي دبي (بازار بورس اوراق بهادار اماراتي) ۲.۲۷ درصد از تعادل خود را از دست داد و در پايان معاملات روز جمعه به سطح ۳۹۶۵ واحد رسيد و زيان خود را در طول هفته به ۴.۷۹ درصد رساند كه بيشترين ميزان از مه‌۲۰۲۲ بود. شاخص بورس ابوظبي نيز بيش از ۱.۱ درصد افت داشت و به سطح ۹۴۸۲ واحد رسيد و زيان اين هفته خود را به ۲.۸ درصد رساند.
اكثر سهام معامله‌شده در بازار دبي جز سهام تنها چهار شركت كاهش يافت و سهام املاك تحت فشار فروش محسوسي قرار گرفت كه باعث شد شركت املاك اعمار 5.5 درصد از ارزش خود را از دست بدهد و به سطح 7.25 درهم برسد. در حالي كه سهام الاتحاد العقاريه Union Properties بيش از 8 درصد كاهش يافت. اكثر سهام معامله‌شده در اكثر بخش‌ها در بورس ابوظبي نيز افت كردند و سهام «كيو القابضه» «كيو هلدينگ» در جريان معاملات روز شنبه تحت فشار فروش قرار گرفت كه باعث شد با ارزش معاملاتي ۷۶ ميليون درهمي، ۶.۸ درصد از ارزش خود را از دست بدهد. سهم شركت الشركه العالميه القابضه (هلدينگ بين‌المللي) نيز از نظر حجمي بيشترين معامله را در بازار داشت و در همين حال با ۰.۲ درصد كاهش به ۴۰۰.۹ درهم رسيد و شاخص سهام Multiplay نيز ۵.۲ درصد افت داشت. الشرق در پايان اين گزارش خود آورده است: بازارهاي مالي در منطقه تحت‌تاثير خطرات ژئوپليتيكي فزاينده پس از درگيري بين اسراييل و حماس و همچنين تحت‌تاثير سياست‌هاي پولي و آشفتگي‌هاي ژئوپليتيكي قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون