• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5603 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۴ مهر

هرات براي سومين‌بار لرزيد

روزگار سياه افغانستان

افغانستان بار ديگر لرزيد و زمين لرزه‌اي به بزرگي ۶.۵ ريشتر روز يكشنبه غرب اين كشور را به لرزه درآورد. به گزارش يورونيوزف براساس اعلام والي هرات اين زلزله تاكنون يك كشته و دست‌كم ۳۵ زخمي برجاي گذاشته است. برخي گزارش‌ها از كشته‌ شدن «ده‌ها» نفر حكايت دارد. در روزهاي اخير زمين‌لرزه‌هاي متعددي در اين استان غربي افغانستان رخ داده و كل روستاهاي هرات را ويران كرده است.  به گفته منابع افغانستان در پي وقوع زمين لرزه‌هاي روزهاي گذشته بيش از ۴ هزار نفر جان خود را ازدست داده‌اند و براساس اعلام مقام‌هاي رسمي شمار زيادي هم زخمي شده‌اند.  مركز لرزه‌نگاري اروپا- مديترانه اعلام كرده زمين لرزه روز يكشنبه در عمق ۱۰ كيلومتري زمين و در ۳۰ كيلومتري شمال غربي هرات كه سومين شهر بزرگ افغانستان است، به وقوع پيوسته.  سازمان جهاني بهداشت اعلام كرده ۱۰۰ نفر به دليل جراحات در بيمارستان‌ منطقه‌اي تحت درمان هستند. آژانس كودكان سازمان ملل متحد يونيسف نيز گفته كه بيش از ۹۰درصد از كساني كه در زمين لرزه‌هاي قبلي جان باختند، زن و كودك بودند. اين سومين زلزله در افغانستان و هرات در طول يك هفته اخير است. در زمين لرزه شنبه گذشته كل خانه‌هاي روستاهاي هرات كه بسيار در برابر لرزش زمين شكننده بودند، به آوار تبديل شدند. همچنين به دليل نبود امكانات، روستاييان از بيل و با دست‌هاي خالي براي جست‌وجوي افراد گمشده استفاده مي‌كردند.  پس از آن زلزله، بسياري از ساكنان در فضاي باز مي‌خوابند و همين موضوع منجر به اين شد كه در زلزله‌هاي بعدي تعداد افراد جان‌باخته به مراتب كمتر باشد.  با اين حال با توجه به اينكه از حدودا يك ماه ديگر سرما به اين مناطق مي‌رسد، مشخص نيست اين آوارگان چه سرنوشتي پيدا خواهند كرد؛ به ويژه اينكه طالبان با مشكلات اقتصادي رو به رو است و حاكمان افغانستان در تامين مايحتاج اوليه مردم اين كشور هم ناتوان هستند. 

زلزله در مشهد هم احساس شد

اين زلزله ساعت 7:05 دقيقه صبح به وقت ايران در مشهد و شهرهاي استان‌هاي خراسان رضوي و جنوبي نيز احساس شده است. به گزارش رسانه‌هاي ايران اين زمين‌لرزه در فاصله ۱۰۸ كيلومتري كاريز و ۱۱۰ كيلومتري تايباد در عمق ۱۰ كيلومتري زمين  به وقوع پيوسته و قدرت آن ۶.۵ دهم ريشتر بوده است. 
پيش از اين سازمان جهاني بهداشت اعلام كرده بود كه در دو زلزله قبلي كه 6.3 ريشتر قدرت داشت، دست‌كم 2400 نفر كه اكثر آنها زنان و كودكان هستند جان خود را از دست داده‌اند. از سوي ديگر، به گزارش خبرگزاري فرانسه، جست‌وجوي نيروهاي امدادي درحالي در ميان آوار خانه‌هاي ويران شده ادامه دارد كه اميد‌ها براي يافتن بازماندگان ساعت به ساعت كاهش مي‌يابد. براساس گزارش سازمان ملل متحد، در بخش «زنده جان» واقع در ۳۰ كيلومتري شمال غرب شهر هرات، مركز ولايتي به همين نام، تقريبا صددرصد خانه‌ها در ۱۱ روستاي اين منطقه ويران شده‌اند.
سازمان عفو بين‌الملل به تازگي از طالبان خواسته تا درخصوص تبعيض‌آميز نبودن تلاش‌هاي امداد و نجات و نيز توزيع كمك‌هاي بشردوستانه در ميان شهروندان حادثه‌ديده اين كشور تضمين‌هايي ارايه دهد. اين نهاد بين‌المللي همچنين خواستار تضمين‌هايي ازسوي امارت اسلامي براي «دسترسي امن و نامحدود» سازمان‌هاي غيردولتي به مناطق آسيب‌ديده شده است. گفتني است كه زمين لرزه ۵.۹ ريشتري ماه ژوئن سال گذشته ميلادي در جنوب شرقي افغانستان پيش‌تر، بيش از ۱۰۰۰ كشته و ده‌ها هزار بي‌خانمان به‌جا گذاشته بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون