• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5614 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۷ آبان

چند هنرمند برجسته در هفته گذشته از دنيا رفتند

روزهاي تلخ موسيقي

گروه هنر و ادبيات

روزهاي اخير براي اصحاب موسيقي با تلخكامي گذشت. دوستداران اين هنر در خاموشي چند موزيسين به سوگ نشستند. از ليلي افشار، نوازنده شهير گيتار كلاسيك تا احمدعلي شرفي، نوازنده پيشكسوت ني‌انبان و ني‌جفتي بوشهر.

درگذشت ليلي افشار واكنش بسياري از رسانه‌ها را برانگيخت، نوازنده برجسته گيتار كلاسيك كه از او به عنوان نخستين نوازنده زن در جهان كه درجه دكترا در نوازندگي گيتار كلاسيك را كسب كرده، ياد مي‌كنند. ليلي افشار، نوازنده و مدرس معروف گيتار كلاسيك، دوم آبان ۱۴۰۲ پس از مبارزه طولاني با بيماري (سرطان) در ۶۴ سالگي درگذشت. رسانه‌ها و نشريات مختلف ليلي افشار را به عنوان يكي از برجسته‌ترين نوازندگان و مدرسان معرفي مي‌كنند. او در سال ۱۳۳۸ در تهران متولد شد و از سن ۱۰ سالگي نواختن گيتار را آغاز كرد. پس از فارغ‌التحصيلي از هنرستان موسيقي در سال ۱۳۵۶، به امريكا رفت و ليسانس خود را در رشته موسيقي از كنسرواتوار موسيقي بوستون و فوق ليسانس را در نوازندگي گيتار از كنسرواتوار موسيقي نيوانگلند دريافت كرد. او همچنين اولين زني است كه موفق به دريافت درجه دكترا در نوازندگي گيتار از دانشگاه ايالتي فلوريدا شد. حامد فتحي درباره اهميت ليلي افشار در مجله گفت‌وگوي هارمونيك نوشته است: «گيتار كلاسيك ايران را بايد به دوران قبل و بعد از ليلي افشار تقسيم‌بندي كرد و شايد چيزي فراتر از القاب كليشه‌اي رايج شايسته وي است. بيش از دو دهه فعاليت در زمينه تدريس، برگزاري مستركلاس، كنسرت، نشر آلبوم و كتاب آموزشي را نمي‌توان صرفا با نگاهي مملو از تعارف يا نگاه متعصبانه يا از باب حس تالم و اندوه به ابتذال كشيد... نوشتن از ليلي افشار برايم سخت است، سال‌ها افتخار اين را داشتم به عنوان هنرجو سر كلاس ايشان بنشينم و برگزار‌كننده بيش از ده‌ها كنسرت و مستركلاس وي در سراسر ايران باشم. براي مني كه آن زمان بيست سال بيشتر نداشتم، ليلي افشار تعريف ديگري از «تمرين» و ذوب بودن در نوازندگي و موسيقي بود، از آن جنس نوازندگاني كه ديگر نظيرش را نمي‌توان پيدا كرد از نسلي سختكوش و خستگي‌ناپذير و امروز بعد از دو دهه مانند تاج باشكوهي بر سر گيتار كلاسيك ايران است.»
يكي ديگر از هنرمندان درگذشته روزهاي اخير «احمدعلي شرفي»، پيشكسوت موسيقي جنوب ايران و نوازنده ني‌انبان و ني‌جفتي بود. خانه موسيقي ايران، از احمدعلي شرفي به عنوان پيشكسوت موسيقي جنوب ايران و مهم‌ترين نوازنده سازهايي همچون ني‌انبان و ني‌جفتي ياد كرده است. او در ۸۰ سالگي و به دليل عارضه قلبي درگذشت. احمدعلي شرفي در بوشهر متولد شد و از جمله چهره‌هاي سرشناس و پرآوازه موسيقي جنوب ايران بود كه در بسياري از فستيوال‌هاي ملي و بين‌المللي حضور داشت و بارها مورد تقدير قرار گرفت. 
حماسه حق‌پرست، رييس انجمن موسيقي بوشهر نيز به مهر درباره اين هنرمند پيشكسوت گفته است: احمدعلي شرفي از هنرمندان پيشكسوت موسيقي مقامي بوشهر و هم‌دوره هنرمندان بزرگ موسيقي نواحي ايران از جمله حاج قربان، عثمان محمدپرست و بسياري ديگر است. او يكي از اسطوره‌هاي موسيقي بوشهر بود كه از او به عنوان يكي از مهم‌ترين راويان قديمي و اسطوره‌هاي موسيقي بوشهر ياد مي‌كنند. اين هنرمند در نوازندگي ني‌انبان و ني‌جفتي يكي از مهم‌ترين راويان موسيقي مقامي بوشهر بود و بسياري از پژوهشگران نامدار موسيقي كشورمان از جمله محمدتقي مسعوديه و محمدرضا درويشي از آثار اين هنرمند به عنوان منابع پژوهشي استفاده‌هاي زيادي داشتند.
حميدرضا شميراني، نوازنده و مدرس ساز فلوت و تئوري سلفژ، نيز يكشنبه ۲۳ مهر ماه در ۴۹ سالگي درگذشت. حامد كرماني، نوازنده ويولن درباره اين هنرمند فقيد به ايسنا گفته كه حميدرضا شميراني فارغ‌التحصيل هنرستان موسيقي بود و از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ با اركستر سمفونيك تهران همكاري داشته همچنين يكي ديگر از دوستان زنده‌ياد شميراني درباره او بيان كرد: «آقاي شميراني فردي بود كه ترجيح مي‌داد، بيشتر تنها باشد و از حضور در جمع راحت نبود. او از ديگران و شرايط موجود ناراحت بود و به همين دليل خيلي در حوزه موسيقي فعاليتي نداشت كه بخواهد مثلا در اركسترهاي مختلف يا گروه‌هاي پاپ ساز بزند.» حميدرضا شميراني علاوه بر تدريس ساز، سال‌ها به آموزش دروس نظري موسيقي به هنرجويان مشغول بود. او همچنين در حيطه‌ خوانندگي آثاري را در كارنامه هنري خود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون