• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5614 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۷ آبان

فرار 1200 ميليارد تومان سرمايه خُرد از بورس

شاخص كل بورس تهران ششم آبان ماه يكي از بدترين روزهاي خود را سپري كرد و ۲.۵۴درصد (معادل ۵۰ هزار و ۸۵۶ واحد) كاهش ارتفاع داد. شاخص كل، با از دست دادن كانال ۲ ميليون واحدي تا سطح يك ميليون و ۹۵۱ هزار واحد پايين آمده است. يعني محدوده‌اي كه در نخستين روز شهريور ماه از آن عبور كرده بود و در مدت ۱۰ روز خود را به ارتفاع دو ميليون و ۱۵۰ هزار واحد نيز رسانده بود.
با افت ديروز قيمت سهام، ارزش دلاري بورس به ۱۵۰ ميليارد دلار كاهش يافت كه كمترين ميزان اين متغير در سال جاري به شمار مي‌رود.
افزايش تنش‌هاي منطقه‌اي و آغاز حملات زميني اسراييل به غزه را شايد بتوان يكي از اصلي‌ترين دلايل چهره سرخ بورس تهران عنوان كرد. شرايطي كه سبب شده شاهد خروج ۱۲۰۰ ميليارد توماني حقيقي‌ها از جريان معاملات سهام در نيمه نخست معاملات روزانه باشيم، به‌ طوري كه ۹۵درصد نمادها در محدوده منفي تابلو دادوستد شدند و ۳۰درصد از سهم‌ها با صف فروشي به ارزش حدود ۱۲۰۰ ميليارد تومان به معاملات پايان دادند. 
مجيد عشقي، رييس سازمان بورس درباره ريزش‌هاي اخير بازار سرمايه همزمان با افزايش نرخ دلار در بازار آزاد گفته است: «دلايل متعددي باعث نوسانات بازار سرمايه شده كه يكي از اين عوامل ريسك سياسي و شرايط ريسك سيستماتيك بوده است كه بازار عكس‌العمل منفي نشان داده و مباحث دفعات قبل هم تكرار شده كه به‌ طور قطع كنترل مي‌شود.» عشقي همچنين با اشاره به تعطيلي بورس استانبول گفت: «درباره تعطيلي بورس ايران در اين شرايط بايد در شوراي عالي بورس تصميم‌گيري شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون