• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5621 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۵ آبان

تحليل قهرمان و مربي سابق تيم ملي بدنسازي و پرورش اندام از نايب قهرماني گرگ ايراني در مستر المپيا

براي امريكايي‌ها سخت بود يك ‌ايراني دوباره ‌قهرمان شود

بهتر بود هادي مي‌ماند و به بقيه تبريك مي‌گفت

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد»، هادي چوپان برترين بدنساز تاريخ كشورمان‌ كه سال قبل توانست به مدال طلاي مستر المپيا دست پيدا كند‌، امسال به مدال نقره اين مسابقات بسنده كرد. پنجاه و نهمين دوره مستر المپيا و در مرحله نهايي اين دوره از رقابت‌ها عصر شنبه ۱۳ آبان به ميزباني كشور امريكا و در كاليفرنيا برگزار شد، مقام قهرماني به درك لانسفورد از اين كشور رسيد و سامسون دائودا از انگلستان سوم شد.

چوپان كه پارسال قهرمان شده بود، هنگام فيگور نمايشي فيناليست‌ها به نشانه اعتراض، در حالي كه رقبايش با تعجب او را مي‌نگريستند، صحنه را ترك كرد. رفتاري كه انتقاد بسياري از كاربران ايراني و خارجي را در پي داشت، چراكه همين حريفان، در مستر المپياي سال قبل پس از قهرماني چوپان به او تبريك گفته بودند. اما اين پايان كار نبود و هواداران گرگ ايراني ‌كه اكثرا كاربراني از كشورمان بودند با حمله به صفحه اينستاگرامي لانسفورد كامنت‌هاي ‌توهين‌آميزي را براي او نوشتند! فحاشي‌هايي كه به لانسفورد شد در شأن‌ و فرهنگ ما ايراني‌ها از آداب و اخلاق جوانمردي به دور است و به‌طور حتم مورد تاييد هادي چوپان هم نيست. در كشور ما هم بسياري از بدنسازهاي حرفه‌اي و آماتور اعتقاد دارند در حق چوپان اجحاف شد و بايد باز هم طلاي مستر المپيا به او مي‌رسيد. اين در حالي است كه برخي نخبگان اين رشته مانند فيل هيث كه هفت قهرماني مستر المپيا را در كارنامه دارد، در رسانه‌هاي ورزشي معتبري مانند بليچر ريپورت گفته بود لانسفورد در اين مسابقات قهرمان مي‌شود. هادي چوپان هم كه با ناراحتي صحنه را ترك كرده بود در اولين اظهارنظر رسمي خود درباره اتفاقات رخ‌ داده در صفحه اينستاگرامش نوشت: «قدرتم به همه‌ چيز رسيد جز آن خنجري كه نفهميدم از كجا به پهلويم رفت.» اما براي بررسي كارشناسانه اين دوره از مسابقات با مرتضي اويسي، قهرمان سابق جهان و مربي اسبق تيم ملي بدنساري و پرورش اندام كشورمان گفت‌وگو كرديم. اويسي با دفاع تمام‌قد از هادي چوپان، دوست خودش را سزاوار قهرماني در مسابقات دانست.

 

به نظر شما هادي چوپان نتوانست قهرمان شود يا در حق او اجحاف شد؟

به نظر من در حق او اجحاف شد. البته اين حق‌خوري‌ها وجود دارد، اما در سطح بسيار بزرگ مثل مستر المپيا خيلي جاي بحث دارد. چرا به اين صورت است؟ چون مهد بدنسازي دنيا در امريكاست و خيلي براي‌شان سخت است كه از ايران يكي بيايد و قهرمان شود و به همين دليل نگذاشتند كه او قهرماني خودش را تكرار كند. اما‌ چوپان براي مردم ‌همان ‌جايگاه ‌اولي خودش را دارد.

از نظر شما تصميم داورها اشتباه بود؟

خب ديگر نظرشان را دادند، اما به نظر من خيلي حق‌خوري شد. اميدوارم سال ديگر اگر شركت كرد باز هم ‌قهرماني را براي كشورمان به شهر خودش شيراز ببرد.‌

گفتيد اگر شركت كند، ممكن است براي سال بعد قيد حضور در اين‌ مسابقات را بزند؟

يك سيب را به بالا بيندازيد هزار تا چرخ مي‌خورد و ما نمي‌دانيم‌ در يكسال چه اتفاقاتي مي‌افتد. مگر مي‌دانستيم ‌كرونا مي‌آيد و ‌آن همه اتفاقات رخ مي‌دهد؟‌ هيچ كي هيچ‌ چيز را نمي‌داند. همه‌ چيز با خداست.

لانسفورد چطور بود؟

ما هفت تا فيگور داريم. خب شايد آقا هادي يك يا دو تا فيگور را به او داده باشد اما پنج تا فيگور را برنده بوده است. مي‌گويم كه نظر داوري شرط است ما نبايد احساسي تصميم بگيريم. به هر حال در اين‌ آوردگاه بيزينس خيلي مهم است. هادي در ايران است و ‌شايد براي آنها منبع درآمد خوبي نباشد. آنها پلن بيزنسي دارند لانسفورد ‌هم‌ در همان‌كشور است و‌ مي‌تواند در ايونت‌ها شركت كند. او مثل هادي دغدغه ويزا ندارد .كلا بچه‌هاي ايران خيلي سختي مي‌كشند و همين كه انفرادي مي‌روند پرچم كشورمان را بالا مي‌برند.

بعد از مسابقات گفت‌وگويي نداشتيد؟

نه، چون مي‌دانم حال خوبي نداشته.

در پيج اينستاگرامش هم متن گلايه‌آميزي منتشر كرده ‌بود، منظور او داورها بود؟

نمي‌دانم. خودش مي‌داند‌، شايد خيلي از عوامل بوده! واقعا بدنش بي‌نظير بود و ورزش پرورش اندام كشورمان را او متحول كرد. ايراني‌ها در ژنتيك خيلي خوب هستند. در هر جاي ايران بدنساز مستعد است مثل برزيل در فوتبال! اميدواريم مشكل ويزاي تمام بچه‌ها هم‌ حل شود و افتخار كسب كنيم. هادي هم خيلي رياضت كشيد تا به اينجا رسيده است.

رفتار او پس از پايان بازي‌ها هم

جنجال‌آفرين شد

خب اين اتفاق يك لحظه رخ مي‌دهد. او زمان عكس گرفتن هم بود. اما ايراني‌ها بخواهند كار خودشان را انجام دهند آن را انجام مي‌دهند. يك جايي واقعا مغز نمي‌كشد از بس آدرنالين ترشح مي‌شود. يك آن تصميم مي‌گيرد و نمي‌شود تصميم درست گرفت. وقتي قهرمان را معرفي كردند اگر صورت هادي را نگاه كنيد او شوكه شده بود و باور نمي‌كرد. بايد حق به او ‌بدهيم، ‌اميدواريم مسوولان مستر المپيا هم دلگير نشوند. يكسري‌ها مي‌گويند بايد خودش را حفظ مي‌كرد‌.

اما سال قبل كه هادي قهرمان شد رقبا به او تبريك گفتند. بهتر نبود او بيشتر روي اعصاب خودش مسلط بود؟

بله، ورزشكار مصري هم پنجم‌ شده بود و باور نمي‌كرد، اما ماند و به همه تبريك گفت. به نظرم بهتر بود بماند و به رقيبانش تبريك بگويد، اما ما كه جاي او نبوديم. او تمرينات پرفشاري پشت سر گذاشته بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون