• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5627 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۲ آبان

نقش ایران اسلامی در ایجاد وحدت بر سر مهم‌ترین مساله جهان اسلام

فلسطين اشغالي و وحدت مسلمين

سيدمحمد رضا مرتضوي

ظاهرا پيامدهاي حماسه‌اي كه در روز هفتم اكتبر توسط «حماس» رقم خورد همچنان ادامه دارد. وضعيتي كه الان در سرزمين‌هاي اشغالي به وجود آمده آنقدر عرصه را بر ساكنان آن تنگ كرده است كه احتمالا بسياري از آنها، بيش از گذشته به مهاجرت معكوس و بازگشت‌شان به كشورهايي مي‌انديشند كه اصالتا به آنها تعلق دارند. 
واقعيت هم همين است؛ كساني كه در اين هفتاد و پنج سال، اراضي فلسطين را اشغال كرده و به عنوان موطن خود برگزيده‌اند هيچ پيوند زباني، فرهنگي، قومي، مذهبي و حتي نژادي با ذات اين منطقه از جهان ندارند. حال اما به جبر زمانه و انبوه پروژه‌هاي شكست‌خورده‌شان ناگزير از ترك سرزميني خواهند بود كه از اساس به آنها تعلق نداشته است و اين اتفاق دير يا زود خواهد افتاد هرچند تحولات اخير حتما در تسريع آن اهميتي بي‌بديل خواهد داشت. 
اين مهم نتيجه سال‌ها مجاهدت‌هاي محور مقاومت و همه گروه‌هاي زير مجموعه آن‌ متشكل از مجاهدان مومن - اعم از سنّي و شيعه - است‌كه براي سال‌ها به مبارزه عليه ظلم و جنايتِ رژيم جعلي و اشغالگر مبادرت ورزيدند. 
اكنون اما به نظر مي‌رسد به ثمر نشستن شجره طيبه مقاومت از هر زمان ديگري نزديك‌تر شده و رژيم اشغالگر قدس پس از دهه‌ها براي نخستين‌بار است كه آشكارا از به خطر افتادن اصل موجوديتش سخن مي‌گويد. اين در حالي است كه تا همين يكي دو ماه پيش نيز سخن از عادي‌سازي روابط برخي كشورهاي اسلامي با رژيم اشغال‌گر قدس مطرح بود و حالا سران اين رژيم در عزاي از دست دادن اصل اعتبار جعلي‌اي به سر مي‌برند كه براي خود ساخته بودند. 
البته در اين ميان ملت‌هاي اسلامي راه متفاوتي از دولت‌هاي خود پيمودند. آنها هيچگاه راضي به اصل رابطه با رژيم اشغال‌گر قدس نبودند و به طريق اولي از عادي‌سازي روابط دولت‌هاي‌شان با اين رژيم غاصب، سخت خشمگين‌ بودند. لذا آنچه در فرياد توده‌هاي انبوه ملت‌هاي مختلف اسلامي امروز مي‌شنويم، ريشه در همين نارضايتي كهنه‌اي دارد كه از روابط پنهان و آشكار دولت‌هاي‌شان انباشته شده بود و حالا مجال بيان يافته است. 
واقعيت اين است كه دولت‌هاي اسلامي در طول دهه‌هاي گذشته كارنامه قابل قبولي در مقابله با رژيم اشغال‌گر قدس و حمايت از ملت مظلوم فلسطين نداشته‌اند. چنان‌كه در سخنراني اخير سيد مقاومت - سيد حسن نصرالله (حفظه‌الله) - نيز به اين نقيصه بزرگ اشاره و بر ضرورت قطع همكاري‌هاي اقتصادي - به ويژه فروش نفت و مواد غذايي - تاكيد شد. با اين همه اما ملت‌هاي اسلامي كه تحت حاكميت همان دولت‌ها قرار دارند از اين وضعيت رضايتي نداشتند و در هر فرصتي كه يافتند از بيان نارضايتي خود و فرياد خشم‌شان عليه رژيم غاصب و سفاك صهيونيستي دريغ نورزيدند. ضمن اينكه به نظر مي‌رسد اراده‌اي كه به عادي‌‌سازي روابط تمايل داشت سال‌ها قبل شكل گرفته بود و شايد مهم‌ترين مانع تحقق اين اراده، همانا افكار عمومي ملت‌هاي مسلماني بود كه در تقابل با دولت‌هاي‌شان و سياست‌هايي قرار داشت كه در اين زمينه پيش مي‌گرفتند. 
در ميان ملت‌هاي اسلامي البته نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، از همان آغاز راه ديگري را برگزيد و به شهادت تاريخ در همه اين سال‌ها همواره تنها دولتي بوده كه نه تنها در هيچ عرصه‌اي اصل وجود رژيم اشغال‌گر قدس را به رسميت نشناخت بلكه در طول همه چهل و چهار سالي كه از عمرش مي‌گذرد از هر فرصتي براي تضعيف اين رژيم غاصب و تقويت ملت مظلوم فلسطين نهايت بهره را برده و در اين راه از هيچ كوششي فروگذار نبوده است. 
نظام جمهوري اسلامي ايران كه همواره بر اهميت بي‌بديل مساله «وحدت اسلامي» تاكيد كرده و دهه‌ها است كه در ايام مبارك ولادت پيامبر عظيم‌الشان اسلام (ص) ميزبان علما، فقها و سران كشور‌هاي اسلامي است در عمل هم اين مهم را در دستور كار خود قرار داده است. چنانكه دوست و دشمن امروز شهادت مي‌دهند كه جمهوري اسلامي ايران به عنوان پايگاه اصلي تشيع امامي در جهان، بزرگ‌ترين حامي برادران اهل سنت خود در فلسطين اشغالي است و اين نقش را در همه قريب به نيم‌قرن گذشته ايفا كرده است. 
البته نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بر هيچ ملتي، منتي نداشته و ندارد و معتقد است كه در اين مسير تنها و تنها به وظيفه شرعي و ديني خود عمل كرده و اين وظيفه را بر آمده از آموزه‌هايي مي‌داند كه از مكتب اهل بيت رسول‌الله (صلّي‌الله عليه و آله و سلّم) فرا گرفته است. چنان‌كه در تراث حديثي ما از قول پيامبر عظيم‌الشان اسلام (ص) نقل شده است: «منْ سمِع رجُلاً يُنادی يا للْمُسْلِمينْ فلمْ يُجِبْهُ فليْس بِمُسْلِم»؛ هر كس صدای مظلومی را بشنود كه از مسلمانان كمك می طلبد و به كمك او نشتابد مسلمان نيست». (الكافي، كلينی، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، محقق / مصحح: غفاری، علی اكبر، آخوندی، محمد،‌دار الكتب الإسلاميه، تهران، ‏1407 قمري، چاپ: چهارم، ج ‏2، ص 164، باب (الاهتمام بأمور المسلمين و النصيحه لهم و نفعهم) 
٭ معاون امور بين‌الملل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون