• ۱۴۰۳ شنبه ۱۳ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5662 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۵ دي

«اعتماد» آخرين اخبار در خصوص تصمیم شورای نگهبان را بررسي مي‌كند

لايحه حجاب و عفاف دوباره به مجلس عودت داده شد

گروه سياسي|«لايحه حجاب و عفاف دوباره به مجلس عودت داده شد» اين تيتر خبري از زمان بررسي لايحه حجاب و عفاف در مجلس يازدهم تا به امروز بارها در ويترين خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي گروهي نشسته است. تنها در يكي از عودت‌ها، شوراي نگهبان بيش از 142 ايراد، غلط، ابهام و نارسايي در لايحه ارايه شده از سوي بهارستاني‌ها تشخيص داد و لايحه را براي اصلاح به مجلس بازگرداند. موضوع ابهامات، نارسايي‌ها، ايرادات و حتي اغلاط املايي لايحه حجاب و عفاف به اندازه‌اي وسعت پيدا كرد که باعث انتقاد از نمايندگان شد و حسن نوروزي يكي از نمايندگان عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس، لايحه ارايه شده به شوراي نگهبان را دستپخت مجلس ندانست و اعلام كرد برخي افراد و جريانات اين لايحه را دستكاري كرده‌اند. هرچند اين اظهارنظر توسط موسي غضنفرآبادي رييس كميسيون حقوقي و قضايي و عضو كميسيون ويژه بررسي اين لايحه تكذيب شد، اما اعضاي جبهه پايداري از جمله علي خضريان در اظهارنظرهاي متعدد، دستكاري لوايح توسط برخي افراد و گروه‌ها را تاييد كرد و حتي آدرس آن را نيز داد. ديروز طحان‌نظيف سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به آخرين وضعيت لايحه موسوم به عفاف و حجاب اظهار كرد: «هنوز برخي ايرادات و ابهامات وارده به اين لايحه پابرجا است و به همين خاطر، بار ديگر لايحه را براي اصلاح موارد باقي مانده به مجلس ارجاع داديم.» سخنگوي شوراي نگهبان گفت: هر زمان كه مجلس، همين ايرادات و ابهامات باقي‌مانده را اصلاح كند، ما نيز لايحه اصلاح‌شده را مجددا بررسي و نظر نهايي شوراي نگهبان را اعلام خواهيم كرد.

 

پاسخ عضو جبهه پايداري به اغلاط املايي لايحه حجاب و عفاف

مرتضي آقاتهراني، رييس كميسيون فرهنگي مجلس يازدهم در واكنش به مشكلات لايحه حجاب و عفاف مي‌گويد: لايحه عفاف و حجاب ايرادات املايي نداشت، البته شايد منظور واژه‌هاي بيگانه است كه بايد معادل فارسي آن استفاده شود و بايد از كلمات و واژه‌هاي غربي و بيگانه در قانون‌نويسي پرهيز شود. از «ابهام در عبارات» تا «مغايرت برخي مفاد با قوانين شرعي»، اين طيف ايراداتي است كه بنابر گفته مرتضي آقاتهراني، رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، شوراي نگهبان به لايحه عفاف و حجاب وارد كرده است. لايحه‌اي كه تاكنون چندبار با دست رد شوراي نگهبان روبه‌رو شده و طبق گفته‌هاي مرتضي آقاتهراني با وجود اينكه ايرادات گرفته شده به لايحه تحت نظر اعضاي حقوقدان شوراي نگهبان برطرف شد اما مجددا شوراي نگهبان آن را رد كرد. آقاتهراني در پاسخ به اين پرسش خبرآنلاين كه چقدر اين ايرادات شوراي نگهبان ماهيت لايحه را متفاوت خواهد كرد و از نظر مجلس اين ايرادات وارد و بجا است يا خير؟مي‌گويد: «لايحه عفاف و حجاب به شوراي نگهبان يك بار رفت و برگشت داشته و اصلاحاتي روي آن داشته‌اند كه به كميسيون قضايي ارجاع داده‌اند. البته لايحه عفاف و حجاب دو وجهه فرهنگي و قضايي داشت كه امور فرهنگي بيشتر ايجابي، دستورالعمل و قانون براي دستگاه‌هاي دولتي است. موارد مذكور در ۴۰ ماده اول لايحه عفاف و حجاب لحاظ شده، در اين ميان تنها چند مورد وجود داشت كه اصلاح شده و فكر نكنم ديگر بر آنها ايرادي باشد. اما ايراداتي كه در بخش آخرين لايحه عفاف و حجاب بود، بيشتر مربوط به جرم‌انگاري است كه كميسيون قضايي مسوول بررسي و اصلاح آن است و مسووليت فراجا و قوه قضاييه را جداگانه مشخص كرده است.

او ادامه مي‌دهد: در مجموع ايرادات به لايحه عفاف و حجاب به اين ترتيب است که گاه در مواردي ابهاماتي است كه البته رفع ابهام شده است. اگر در قانون موضوع يا حكمي ابهامي داشته باشد، قطعا شوراي نگهبان به آن ايراد مي‌گيرد كه صريح و شفاف بيان شود، براي مثال اگر از بدحجابي يا بي‌حجابي سخني داشتيم بايد حد و حدودش را به درستي بيان كنيم كه منظور چيست و غيره. برخي ديگر از ايرادات مربوط به واژه‌هاي بيگانه است كه بايد به جاي واژه بيگانه از واژه خودي استفاده كرد. همچنين تعدادي از ايرادات ناشي از بي‌توجهي به قوانين بالادستي مانند قوانين شرع مقدس، قانون اساسي، ديدگاه‌هاي امامين انقلاب و غيره است. علاوه بر اين گاه برخي مصوبات هفتاد و پنجي مي‌شود، يعني بار مالي به دولت تحميل مي‌كند كه اين حق مجلس نيست و پذيرش دولت را مي‌طلبد. از اين‌رو شوراي نگهبان ايراد مي‌گيرد. آقاتهراني با اشاره به اينكه قبل از ارسال لايحه عفاف و حجاب از اعضاي كميسيون حقوقي امضا گرفته شد، يادآور شد: « اما در مجموع در مورد لايحه عفاف و حجاب همه مواردي كه شوراي نگهبان درباره آنها نظر داده، اصلاح شده است. البته در اين رفت و آمدها توفيقي داشتيم كه به صورت غيررسمي با حقوقدانان شوراي نگهبان در كميسيون قضايي مجلس جلساتي داشته باشيم تا كه قانون دقيق‌تر و حساب‌شده‌تر بسامان برسد. همه اين موارد تا چهارشنبه صبح، يعني حدود بيش از يك ماه و نيم پيش، تمام شد و از اعضاي كميسيون قضايي امضا گرفته شد و ۲۰ روز بعد از آن، مجلس لايحه عفاف و حجاب را به شوراي نگهبان فرستاد و مشخص شد كه شوراي نگهبان لايحه مذكور را تا ۴ دي ماه به مجلس ارسال مي‌كند. به قاعده لوايح و طرح‌ها پس از ارسال به شوراي محترم نگهبان چندباري بين مجلس و شورا رفت و آمدي خواهد داشت تا در‌نهايت قطعي شود.»

اين عضو جبهه پايداري در‌خصوص اغلاط املايي فراوان در لايحه گفت: «خير، لايحه عفاف و حجاب ايرادات املايي نداشت، البته شايد منظور واژه‌هاي بيگانه است كه بايد معادل فارسي آن استفاده شود و بايد از كلمات و واژه‌هاي غربي و بيگانه در قانون‌نويسي پرهيز شود، اگر بي‌دقتي شود، شوراي نگهبان آن را اشكال مي‌گيرد.» بايد ديد سرانجام اين لايحه كه مسير پر فراز و نشيبي را از قوه قضاييه تا دولت و سپس مجلس و شواري نگهبان پيموده و انتقادات فراواني از مسوولان قضايي تا اساتيد دانشگاهي، حقوقدانان و پژوهشگران به آن وارد شده، چه سرانجامي پيدا مي‌كند. آيا از سد شوراي نگهبان عبور مي‌كند يا اينكه روند ايرادات ادامه خواهد داشت؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون