• ۱۴۰۳ شنبه ۱۳ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5662 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۵ دي

سيد حسن خميني از تلاش برخي افراد و جريانات براي كمرنگ كردن بحث بنیانگذار جمهوری اسلامی مي‌گويد

غفلت از ميراث امام (ره)

بحث امام به حدي كمرنگ است كه آدم بعضي وقت‌ها فكر مي‌كند اين غفلت نمي‌تواند ناشي از يك ندانم‌كاري باشد؛ شايد يك تحليلي پشت داستان است

   اگر امام را بگيرند، جمهوري اسلامي هيچ چيزي براي بقا ندارد

 

گروه  سياسي

«ميراث امام (ره) براي جامعه ايراني»؛ موضوعي است كه اين روزها بسياري از اساتيد، عالمان و تحليلگران در ضرورت آن سخن گفته و ابعاد و زواياي گوناگون آن را تحليل مي‌كنند. بسياري از تحليلگران اما معتقدند، «جمهوري اسلامي»، «مردمسالاري» و «حاكميت قانون» مهم‌ترين ميراث امام براي جامعه ايراني و نسل‌هاي آينده اين كشور است. با يك چنين پيشينه‌اي، زماني كه اين عبارت از زبان يادگار امام (ره) شنيده مي‌شود كه «بحث امام به حدي كمرنگ است كه آدم بعضي وقت‌ها فكر مي‌كند اين غفلت نمي‌تواند ناشي از يك ندانم‌كاري باشد؛ شايد يك تحليلي پشت داستان است.» بايد نگران نفوذ برخي افراد و جريانات براي زدودن اين ميراث شد، چراكه براي كم كردن دامنه تاثيرگذاري امام (ره) در جامعه ايراني بايد ميراث باقي‌مانده از بنيانگذار جمهوري اسلامي را در فراموشخانه ناخودآگاه جمعي جامعه نشاند. براي درك چرايي «كمرنگ كردن بحث امام» كه سيد حسن آن را نيازمند «تحليل» مي‌داند، بايد ديد كدام افراد و گروه‌ها به دنبال جايگزيني «جمهوري اسلامي با حكومت اسلامي»؛ جايگزيني «حاكميت قانون با حاكميت فردي» و جابه‌جايي اراده و خواست اكثريت با اراده و خواست اقليتي معدود بوده و همچنان نيز هستند؟ پيگيري ردپاي اين افراد و گروه‌ها، به اين پرسش بنيادين پاسخ خواهد داد كه كمرنگ كردن ميراث امام‌(ره) به نفع كدام جريان خاص بوده است.

سيد حسن خميني اما با بازخواني نقش امام در ايجاد اتحادي فراگير ميان مردم مي‌گويد: « الان ۱۰ نفر را در ميان معارضين جمهوري اسلامي پيرامون يك نكته نمي‌توانيد دور هم جمع كنيد. اما به اعتماد امام ۹۸درصد از مردم به جمهوري اسلامي راي دادند. او با بيان اينكه مردم به خاطر علي بن مهزيار يا مقبوله عُمر بْن حنْظله به جمهوري اسلامي راي ندادند، به خاطر امام راي دادند، گفت: اتفاقا ضدانقلاب، بيروني‌ها و كساني كه بوق دست‌شان است درست تشخيص داده‌اند و از راه تمسخر وارد شده‌اند كه اين قداست را بشكنند.»

يادگار امام (ره) با تاكيد بر اينكه همه هويت ما جمهوري اسلامي و بزرگ‌ترين سرمايه ما امام است، افزود: «مردم به خاطر علي بن مهزيار، خيران خادم يا مقبوله عُمر بْن حنْظله به جمهوري اسلامي راي ندادند، به خاطر امام راي دادند. خيلي از مراجع همين فتواها را هم قبول نداشتند. مردم اسلام سياسي يا اسلام حكومتي، حكومت اسلامي و جمهوري اسلامي را در قالب اين شخصيت ديدند و به خاطر او راي دادند و اتفاقا ضدانقلاب، بيروني‌ها و كساني كه بوق دست‌شان است درست تشخيص داده‌اند و از راه تمسخر وارد شده‌اند كه اين قداست را بشكنند.»

حجت‌الاسلام سيد حسن خميني كه اين اظهارات را در ديدار با دست‌اندركاران برگزاري هفته فرهنگي «بر آستان آفتاب»، مطرح كرد، در ادامه گفت: بحث در مورد امام سهل و ممتنع است. امام همه هويت انقلاب و جمهوري اسلامي است و به خاطر همين هم بيشترين هجمه‌ها حتي تا امروز به امام است و اگر هم قرار است كاري براي بقاي جمهوري اسلامي و انقلاب شود، باز بايد راجع به امام كار كرد. اگر از من بپرسند كه بزرگ‌ترين كار امام چه بود؟ يا بگويند بين اسقاط سلطنت و از بين بردن رژيم ستمشاهي و برپايي جمهوري اسلامي كدام‌يك مهم‌تر بود؟ خواهم گفت كه دومي به مراتب از اولي مهم‌تر است. تخريب، كاري سخت ولي در قياس با ساختن كار بسيار راحتي است. نمونه سال گذشته را ببينيد كه همه ايادي دشمن وقتي مي‌خواستند به جمهوري اسلامي هجمه كنند، با هم بودند، ولي وقتي خواستند يك جمله مشترك بگويند و سراغ ايجابي حرف زدن رفتند، تمام شد؛ يعني 10 نفر هم دور هم جمع نمي‌شوند. براي اينكه بگويند جمهوري اسلامي را نمي‌خواهيم، دور هم جمع بودند، ولي به محض اينكه پيرامون يك جمله ايجابي جمع شدند دعواها شروع و به فاصله چند هفته طومار كل قصه جمع شد؛ چون مي‌خواستند بگويند چه چيزي مي‌خواهيم. لذا آنها كه توان براندازي «جمهوري اسلامي» را ندارند، اگر هم به فرض داشته باشند، ديگر توان ايجاد چيزي غير از آن را ندارند. امام، هم رژيم شاه را ساقط كرده و هم با راي 98درصد از مردم نظام بعدي را ايجاد كرده است. يعني از دل مبارزيني كه ماركسيست، ملي‌گرا، چپ و راست بودند. همه آنها تحت تفوق امام كه گفته جمهوري اسلامي نه يك كلمه كم و نه يك كلمه زياد، 98درصد ايجابي راي داده‌اند.

يادگار امام (ره) تاكيد كرد: اگر كسي مي‌خواهد امام را بشناسد، بايد به قدرتي توجه كند كه توانست تجميع‌كننده تمام نيروهايي باشد كه مخرب يك سيستم فاسد بودند و از دل نفي‌هاي مختلف به يك نكته ايجابي برسد و بلافاصله بعد از اسقاط يك حكومت فاسد، يك سيستم جديد را ايجاد كرده است. الان 10 نفر را در ميان معارضين جمهوري اسلامي پيرامون يك نكته نمي‌توانيد دور هم جمع كنيد. اما به اعتماد امام 98درصد از مردم به جمهوري اسلامي راي دادند؛ اين خيلي امر مهمي است. دل‌هاي مردم به لطف خدا در يك نفر جمع شده و يك نفر «كانون اعتماد» و «محل عشق» مردم روستا و شهر، كوچك و بزرگ شده است. انقلاب اسلامي سال 57 يك ويژگي خيلي بزرگ دارد كه هيچ انقلابي ندارد؛ انقلاب طبقاتي نيست. يعني جامعه را بالا به پايين قطع نكرده؛ هفت، هشت دهك پايين كه صددرصد تابع جمهوري اسلامي و امام بودند، ولي طرفداران جمهوري اسلامي در دهك اول هم به اندازه دهك‌هاي دوم و سوم بودند؛ پولدار، غيرپولدار، دانشگاهي، حوزوي، سنّي، شيعه، همان چيزي كه امام با تعبير لطيف خودشان «همه با هم» مي‌گفتند.

بُعد علمي امام بسيار ناشناخته است

سيد حسن در ادامه به ابعاد ناشناخته امام اشاره كرد و گفت: بُعد علمي امام بسيار ناشناخته است. يعني حجاب معاصريت و سياست روي عمق ذهني امام در بحث‌هاي فقهي، اصولي، فلسفي و عرفاني ايشان پنهان شده است. اگر اين عظمت كار سياسي امام نبود، كار علمي، قدرت فقه، اصول، فلسفه و كلامش بيشتر بروز مي‌كرد. اما مثل يك درخت بسيار عظيمي به نام سياست و انقلاب و جمهوري اسلامي ايجاد شده و بقيه شاخه و برگ‌هاي پاييني ديده نمي‌شود. هر شاخه و برگ اين پايين از بسياري درختان ديگر بزرگ‌تر است. اما همين امامي كه يك فيلسوف است كه دانش او غرق اصطلاحات اصولي و فقهي هم هست، طوري با مردم حرف مي‌زند كه روستايي هم مي‌فهمد و اصلا گنگ حرف نمي‌زند. سيد حسن خميني با تاكيد بر اينكه همه هويت ما جمهوري اسلامي و بزرگ‌ترين سرمايه ما امام است، افزود: مردم به خاطر علي بن مهزيار، خيران خادم يا مقبوله عُمر بْن حنْظله به جمهوري اسلامي راي ندادند؛ به خاطر امام راي دادند. خيلي از مراجع همين فتواها را هم قبول نداشتند. مردم اسلام سياسي يا اسلام حكومتي، حكومت اسلامي و جمهوري اسلامي را در قالب اين شخصيت ديدند و به خاطر او راي دادند و اتفاقا ضد انقلاب، بيروني‌ها و كساني كه بوق دست‌شان است درست تشخيص داده‌اند و از راه تمسخر وارد شده‌اند كه اين قداست را بشكنند. وي ادامه داد: متاسفانه متوليان عرصه فرهنگي ما به ‌شدت نسبت به اين امر غفلت‌زده هستند. بحث امام بسيار كمرنگ است و به حدي است كه آدم بعضي وقت‌ها فكر مي‌كند نمي‌تواند اين غفلت ناشي از يك ندانم‌كاري باشد و شايد يك تحليلي پشت داستان است. سرود جمهوري اسلامي وقتي تصويب شده اسم امام داخل آن نبوده و مقام معظم رهبري گفتند امام را داخل آن بگذاريد. خود ايشان يك روز به من گفت غير از حسينيه فاطمه الزهرا (س) كه در مصلا است، هر چيزي در هر جايي ساخته‌ام به نام امام ساخته‌ام. با چنين پيشينه‌اي، توجه نكردن نهادهاي فرهنگي ما اصلا قابل فهم نيست. نسل اولي كه در زمان انقلاب بودند و آن را لمس كردند تا وقتي در قيد حيات هستند، مي‌توانند ارزش‌ها را منتقل كنند. به اين جهت وجود آقاي درّي نجف‌آبادي در استان مركزي يك سرمايه است. واقعا هم پدر معنوي هفته فرهنگي «بر آستان آفتاب» ايشان هستند. ولي قصه اين است كه تا وقتي اين مجموعه هستند بايد كار را به صورت مشترك و پررنگ همه پيش ببرند؛ تنوع هم بدهند.

 

گرفتار دعواهاي سياسي شده‌ايم

يادگار امام (ره) با اشاره به اينكه گرفتار دعواهاي سياسي شده‌ايم، گفت: متاسفانه تحليل‌هاي غلط سياسي كه همه را گرفتار كرد؛ اين تحليل‌ها به خصوص در سال‌ها و دوره‌هايي، بيشتر لطمه زد و مصداق «يكي بر سر شاخ بن مي‌بريد» شد. اين درحالي است كه اگر امام را از جمهوري اسلامي بگيرند، جمهوري اسلامي هيچ چيزي براي بقا ندارد. اين دقيقا همان مطلبي است كه رهبري دو سال پيش در حرم گفتند كه «امام روح و جان جمهوري اسلامي است»؛ يعني بدون روح مي‌ميرد و يك كالبد بي‌روح است. چقدر روي اين كار كردند و براي آن برنامه گذاشتند؟! اصلا بحث پول گذاشتن نيست؛ بلكه سوال اين است كه چه مقدار سياست‌هاي شما اين بوده؟ چقدر به اين نكته توجه شده است؟ هفته فرهنگي خمين يكي از نكاتي است كه اين موضوع را زنده مي‌كند. كارهاي خوبي براي بحث بيكاري، آبرساني و بحث‌هاي ديگر شهر خمين انجام شده ولي بايد خيلي بيشتر براي آن كار شود. هفته فرهنگي خمين هم مرتبط با امام و همچنين مردم خمين است. اين‌طور كه گزارش دادند، آقاي استاندار در اين زمينه آستين را بالا زده و با روحيه انقلابي بسيار خوبي به اين كار وارد شده است؛ ريشه اين را طوري بگذاريد كه تا سال‌ها ادامه پيدا كند. ظرفيت‌هاي پايه را بايد در استان مركزي پيش برد و يك جشنواره ملي را به آنجا منتقل كرد. مثلا در اصفهان يك جشنواره كودك و نوجوان هست؛ يكي از جشنواره‌ها را در همين هفته فرهنگي برگزار كنيد.

 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون