• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5663 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۶ دي

اگر حوادث سال گذشته رخ نمي‌داد، ثبت‌نام نمي‌كردم

حسن روحاني، در ادامه ديدار‌هاي دوره‌اي خود با استانداران دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم، همگان را مخاطب بيانات اخير مقام معظم رهبري درباره انتخابات دانست و گفت: هيچ كس نمي‌تواند بگويد من مخ‍اطب فرمايش مقام معظم رهبري نيستم. رهبر انقلاب به همه خطاب كردند بايد يك انتخابات پرشور و رقابتي برگزار شود.
رييس‌جمهور ايران در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم با تاكيد بر اينكه راهي غير از صندوق راي و انتخابات نداريم، افزود: صندوق راي يعني نه به ديكتاتوري و آنارشيسم. مقام معظم رهبري بيان دقيقي داشتند كه اگر انتخابات نباشد يا ديكتاتوري رخ مي‌دهد يا هرج‌و‌مرج پيش مي‌آيد. هر كدام باشد خطرناك است. با اين همه تلاش و زحمت از روز اول نهضت اسلامي در سال ۴۱ تا امروز، همه اميد‌ها اين بود نظامي كه به دست مي‌آيد، مردم‌سالاري ديني باشد.
ممكن است اشكالاتي هم داشته باشد كه بايد آن را رفع كنيم و آن هم از طريق صندوق راي امكان‌پذير است. اصل انتخابات موجب قدرت و عظمت كشور و نشاط و اميدواري مردم مي‌شود. همه كشور‌ها به‌ويژه همسايگان به ما نگاه مي‌كنند، بنابراين هر مقدار بتوانيم انتخابات را پرشور كنيم ولو ۳۵درصد مشاركت‌كننده بشود ۳۶درصد، ما موفق شده‌ايم.
وي با بيان اينكه جذب مردم براي شركت در انتخابات سخت و نيازمند استدلال است، اظهار داشت: بايد به مردم بگوييم كه شما مي‌خواهيد چه كار كنيد؟ در انتخابات شركت نكنيد به عنوان اعتراض؟ بگوييد نمي‌آييم تا به اين نظام نشان دهيد كارش ايراد و اشكال دارد؟ اينكه اين اقدام چقدر تاثير دارد، بحث ديگري است. آيا راه ديگري نداريم؟ مي‌توانيم در شرايطي مردم را تشويق كنيم راي اعتراضي دهند. اگر فرد صالحي بود، مردم را تشويق كنيد به او راي بدهند ولو انتخاب هم نشود، اما راي به او اعتراض به شيوه موجود باشد. پس دو نوع مي‌شود اعتراض كرد؛ يكي اينكه فرد در انتخابات شركت نكند كه معلوم نيست چقدر موثر خواهد بود يا در انتخابات شركت كند و به كانديدايي راي دهد كه تغيير و تحول مي‌خواهد و از وضع موجود ناراضي است.
روحاني افزود: راي ما بايد راي به تغيير و تحول باشد. مقام معظم رهبري به تحول اشاره كردند كه از تغيير مهم‌تر است. ما بايد دنبال تحول باشيم. بايد به هر كس كه سمبل تغيير و تحول باشد، راي دهيم. البته بايد بتوانيم از طريق فضاي مجازي يا نخبگاني كه بر اذهان عمومي اثرگذار هستند مردم را تشويق به حضور در انتخابات كنيم.
رييس دولت تدبير و اميد اظهار داشت: اگر مردم در اين شرايط ببينند مجلس شوراي اسلامي شكل مي‌گيرد كه در آن اقليت ۵۰ نفره‌اي صداي اكثريت مردم هستند، در مجلس اقليتند، اما صداي اكثريت مردم هستند، اميدواري ايجاد مي‌كند. اگر در خبرگان مردم ببينند از ۸۸ نفر عضو خبرگان ۸ نفر صداي اكثريت مردم هستند، خيلي تاثيرگذار است. مردم، چون به‌طور طبيعي از اقدامات خبرگان خبر ندارند و شرايط خبرگان هم ويژه است، تشويق به راي در انتخابات خبرگان خيلي سخت‌تر از مجلس شوراي اسلامي است. همه بايد در اين شرايط حساس كمك كنيم تا مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان آينده پشتوانه خوبي از راي مردم داشته باشند.
روحاني ثبت‌نام خود در انتخابات ششمين دوره مجلس خبرگان را عمل به وظيفه دانست و بيان كرد: در اين دوره انتخابات، با خيلي از دوستان شور و مشورت كردم. واقعيت اين بود كه اگر من قبلا عضو خبرگان نبودم و تازه مي‌خواستم عضو خبرگان شوم شرايط متفاوت بود. اما من كه ۲۵ سال است عضو خبرگان هستم، بعد از ۲۵ سال به چه دليل ثبت‌نام نكنم؟ طرف ديگر ماجرا حوادث سال گذشته بود.
اگر حوادث سال گذشته رخ نمي‌داد و كشور امن و آرام و آسوده بود شايد خيلي احساس وظيفه نمي‌كردم كه ثبت‌نام كنم. من با يكي از دوستان اصلاح‌طلب صحبت مي‌كردم كه موافق ثبت‌نام نبود و دليل مي‌آورد، گفتم همه اشكالاتي را كه شما شمرديد من صددرصد قبول دارم، اما راه‌حل شما چيست؟ اينكه همه ما عقب بكشيم و برويم كنار و بگوييم خودشان مي‌دانند.
اين انقلاب كه مال فلان گروه و فلان جبهه نيست. عده‌اي از آنها در انقلاب هم نبودند. در جنگ هم عده زيادي از آنها نبودند، در روز‌هاي سخت كشور هم آنچنان حضور فعال نداشتند. آيا بايد كشور را واگذار كنيم به يك عده و بگوييم آنها كشور را گرفتند و ديگر نمي‌شود كاري كرد؟ در اين شرايط ما ناچاريم فكر كنيم و براي انتخابات خبرگان يا مجلس شوراي اسلامي امسال تلاش كنيم. بحث ما فقط مربوط به انتخابات امسال نيست. به هر حال ما انتخابات‌هاي متعددي پيش رو داريم. دو سال ديگر كه انتخابات رياست‌جمهوري و شورا‌هاي اسلامي شهر و روستا است شبيه همين اشكالات آن موقع هم هست. ما اگر الان نياييم و حضور پيدا نكنيم، دو سال ديگر هم نياييم و حضور پيدا نكنيم و سال‌هاي بعد هم حضور پيدا نكنيم؟ نتيجه آن چه خواهد بود جز نااميدي و ديكتاتوري؟ اگرچه حضوري كه فرد مطمئن باشد تاثير فوق‌العاده دارد الان نيست، ولي حضور ما از عدم حضور بهتر است يا نه؟ فعال شدن ما از عدم فعال شدن بهتر است يا نه؟
روحاني خاطره‌اي از ديدار با امام خميني(ره) در نوفل‌لوشاتو در سال ۵۷ بازگو كرد و گفت: با امام(ره) در پاريس مشورت كردم كه به ايران برگردم. ايشان فرمود شما اينجا در دانشگاه‌ها فعاليت مي‌كنيد؟ گفتم بله. فرمود نرويد، در ايران الان افراد زيادي هستند، اينجا ما كسي را نداريم، اينجا فعال باشيد. ايشان فرمود اگر با دو نفر خارجي يا ايراني صحبت كنيد و آنها را به حمايت از انقلاب متمايل كنيد، وظيفه‌تان را انجام داده‌ايد. الان هم اين وظيفه بر دوش ماست كه انتخابات را از حالت سردي دربياوريم. حتي اگر در تهران به جاي ۳۰ نفر، ۱۰ نفر نامزد داشته باشيم. در خبرگان تهران به جاي ۱۶ نفر، ۳ نفر يا يك نفر داشته باشيم. اگر كسي نباشد كار ما بسيار سخت مي‌شود. نتيجه كاري كه هيات‌هاي نظارت و شوراي نگهبان انجام مي‌دهند، مهم است و اميدوارم تعداد قابل توجهي نامزد در همه حوزه‌ها براي هر دو انتخابات داشته باشيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون