• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3302 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ مرداد

ظريف در عراق:

هيچ خطري از جانب ايران هيچ‌كس را تهديد نمي‌كند

 

گروه ديپلماسي| آخرين مقصد از تور منطقه‌اي رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان با سفر به عراق به اتمام رسيد. محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان كه روز يكشنبه تور منطقه‌اي خود را با سفرهايي چند ساعته به كويت و قطر آغاز كرده بود، بامداد روز گذشته به عراق رفت. كشوري كه رييس‌جمهور و نخست وزيرش در طول سه ماه نخست سال 94، به تهران آمده‌اند و به گفته مسوولان عالي دو كشور، روابط آنها با يكديگر به شكل درهم پيچيده و استراتژيك تبديل شده است و طي آن ظريف در خصوص افزايش همكاري‌هاي دوجانبه تهران و بغداد در زمينه مبارزه جدي با تروريسم و گروهك افراطي داعش با مقامات عراقي به رايزني پرداخت. رييس دستگاه ديپلماسي ديروز ابتدا وارد نجف اشرف شد و بلافاصله از نجف براي زيارت عتبات عاليات عازم كربلاي معلي شد. او در كربلاي معلي پس از زيارت بارگاه امام حسين(ع) و حضرت اباالفضل‌العباس(ع) در مراسم‌هاي سينه‌زني و مناجات‌خواني زايران ايراني حاضر در اين اماكن مقدس شركت كرد و به ابراز احساسات زايران ايراني و غيرايراني پاسخ داد.

گفت‌وگوي هسته‌اي با آيت‌الله سيستاني

وزير خارجه كشورمان پس از زيارت حرم امام علي(ع) به نجف اشرف بازگشت و به ديدار با علما و مراجع رفت. نخستين ديدار ظريف، ابتدا با آيت‌الله سيدعلي سيستاني، مرجع تقليد بزرگ ايراني‌تبار صورت گرفت. وي در ديدار با آيت‌الله سيستاني، گزارشي از روند و نتيجه مذاكرات و توافقات حاصله در موضوع هسته‌اي ارايه كرد. رييس دستگاه ديپلماسي همچنين در اين ديدار، درباره اوضاع عراق و مسائل جهان اسلام با اين مرجع عالي‌قدر شيعيان در عراق گفت‌وگو و تبادل‌نظر كرد. ظريف روز دوشنبه پس از ملاقات با آيت‌الله سيستاني در جمع خبرنگاران در نجف اشرف گفت: افراط‌گرايي و تروريسم به تهديدي براي همه كشورهاي منطقه تبديل شده و بايد با هماهنگي و همكاري و انسجام بين كشورها، با اين تهديدها مقابله كرد. وي بر نقش موثر مراجع و علماي دين در مقابله با افراط و تروريسم تاكيد كرد و افزود: مراجع و علماي دين همواره در مبارزه با تروريسم و افراط‌گري نقش سازنده و برجسته داشته‌اند. وزير امور خارجه همچنين با اشاره به ديدار خود با آيت‌الله سيستاني به نقل از اين مرجع عاليقدر شيعه در عراق گفت كه ايشان بر ايجاد وحدت رويه و تحركات منسجم در راستاي برقراري صلح و ثبات در منطقه تاكيد كردند. ظريف ادامه داد كه در اين ديدار، گزارشي كلي از روند مذاكرات و توافقات حاصله در پرونده هسته‌اي خدمت آيت‌الله سيستاني ارايه كرده و با ايشان در‌خصوص مسائل مهم منطقه و بين‌المللي گفت‌وگو و تبادل‌نظر كرده است. وي افزود كه موضوع ايجاد صلح و ثبات در منطقه نظر همه مراجع و علماي دين است و همواره مراجع و علماي دين در كنار تلاش‌هايي كه وحدت را در جامعه اسلامي تقويت مي‌كند، ايستاده‌اند. وزير امور خارجه به حمايت تهران از تلاش‌هاي دولت عراق در مبارزه با تروريسم تاكيد كرد و گفت: جمهوري اسلامي در جنگ با افراط‌گري و تروريسم همچنان در كنار عراق خواهد ماند. وي در خصوص اهداف سفر منطقه‌اي خود نيز عنوان كرد كه اين سفر، نخستين ديدار از منطقه پس از توافقات هسته‌اي است و طي آن بر ايجاد روابط دو جانبه و گفت‌وگوهاي مستمر در جهت منافع منطقه‌اي و صلح جهاني تاكيد مي‌شود. پس از اين ديدار، رييس دستگاه ديپلماسي با تعداد ديگري از مراجع عاليقدر نجف از جمله آيت‌الله محمد اسحاق فياض، آيت‌الله بشير نجفي، آيت‌الله سيد محمد سعيد حكيم و حجت‌الاسلام والمسلمين سيد عمار حكيم، رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق به‌صورت جداگانه ديدار و درباره مسائل عراق و منطقه گفت‌وگو كرد.

هيچ مشكلي با همسايگان خود نداريم

وزير امور خارجه كشورمان پس از ديدار با علما و مراجع تقليد در نجف اشرف، عازم بغداد پايتخت عراق شد و با مسوولان بلندپايه اين كشور از جمله فواد معصوم رييس‌جمهور، حيدر العبادي نخست‌وزير، سليم جبوري رييس مجلس و ابراهيم جعفري وزير امور خارجه عراق ديدار كرد. نخستين ديدار محمدجواد ظريف در بغداد با ابراهيم جعفري، وزير امور خارجه عراق بود. وي در كنفرانس خبري مشترك با همتاي عراقي خود گفت: دولت و ملت ايران در جنگ عليه تروريسم در كنار عراق خواهند بود. ظريف گفت: توافق هسته‌اي ايران مشكلات مشترك با كشورهاي منطقه را حل كرده است. ظريف افزود: هيچ مشكلي با هيچ يك از همسايگان نداريم و امنيت هريك از كشورهاي منطقه به مثابه امنيت ما است، ما هر تلاشي براي تقويت اين امنيت جمعي خواهيم كرد و هيچ خطري از جانب ايران هيچ‌كس را تهديد نمي‌كند. مردم ايران براي ساختن آينده بهتر‎ گذشته‌ها را فراموش كردند. وزير خارجه كشورمان در ادامه گفت: ابري كه متاسفانه از اين مشكل هسته‌اي بر اين منطقه سايه افكنده بود امروز در حال كنار رفتن است و مي‌توانيم به اولويت اساسي خود كه همكاري با كشورهاي همسايه و كشورهاي منطقه است، بپردازيم‎. لذا آنچه تغيير مي‌كند تلاش بيشتر ما براي پيگيري سياست هميشگي تعامل و گفت‌وگوي سازنده با همسايگان و جهان و جهان عرب است‎. ابراهيم جعفري، وزير خارجه عراق نيز در اين كنفرانس با بيان اينكه نزديكي روابط بين بغداد و تهران ادامه خواهد يافت، گفت: عراق امروز در نبرد با داعش سربلند است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون