• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۸ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5701 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۵ بهمن

رييس‌جمهوري پيشين امريكا دست به دامان دادگاه عالي شد

سرنوشت سياسي ترامپ در دستان 9 قاضي

به گزارش سي‌ان‌ان، روز دوشنبه ترامپ از ديوان عالي ايالات‌متحده درخواست كرده تا به ‌طور موقت حكم دادگاه استيناف حوزه كلمبياي ايالات‌متحده امريكا مبني بر عدم مصونيت كيفري ناشي از تلاش او براي براندازي انتخابات 2020 را معلق كند. 
اين پيشنهاد 39 صفحه‌اي سرنوشت پرونده كيفري او در واشنگتن دي‌سي را دقيقا در دستان 9 قاضي‌اي قرار مي‌دهد كه سه نفر از آنها را خود ترامپ در دوران رياست‌جمهوري‌اش نامزد اين مقام كرده بود.
در اين پرونده، وكلاي ترامپ مدعي‌اند كه حكم هفته گذشته دادگاه استيناف حوزه كلمبيا مبني بر اينكه ترامپ مستحق مصونيت كيفري نيست، نقض شگفت‌آور هنجارهاي تاريخي است. 
ترامپ از دادگاه عالي مي‌خواهد كه حكم استيناف حوزه كلمبيا را متوقف كند، اقدامي كه روند رسيدگي به اين پرونده را در دادگاه بدوي نيز متوقف مي‌كند. رسيدگي به اين پرونده به مدت دو ماه به تعويق افتاده است، درحالي كه ترامپ در مورد مصونيت كيفري طرح دعوي كرده است و تاريخ اوليه محاكمه برنامه‌ريزي شده در 4 مارس نيز قبلا به تعويق افتاده بود. اگر قضات سريعا درخواست ترامپ را رد كنند، پرونده به دادگاه بدوي بازگردانده مي‌شود و رييس‌جمهور سابق بايد در اوايل بهار امسال در مورد اتهامات فدرال متمركز بر انتخابات 2020 محاكمه شود. اما اگر قضات اجازه تعليق رسيدگي به اين پرونده را صادر كنند، اين امر احتمالا منجر به ماه‌ها تاخير براي هر محاكمه‌اي مي‌شود كه تقريبا تضاد با كنوانسيون ملي جمهوري‌خواهان در جولاي يا اوج گرفتن فصل انتخابات عمومي رياست‌جمهوري در اواخر تابستان يا پاييز را آشكار مي‌كند. 
اعطاي مصونيت به دونالد ترامپ نيازمند حكم پنج قاضي دادگاه عالي است. جك اسميت، بازپرس ويژه، قبلا از دادگاه عالي درخواست كرده بود كه به اين پرونده با فوريت رسيدگي كند و در ماه دسامبر 2023 از قضات خواسته بود كه حتي قبل از رسيدگي دادگاه تجديدنظر به موضوع مصونيت، به سرعت به اين پرونده رسيدگي كنند. در آن زمان قضات بدون هيچ توضيح عمومي يا مخالفتي، درخواست بازپرس ويژه را ناديده گرفته بودند.  طرح ترامپ همچنين تنها چند روز پس از استماع استدلال‌هاي قضات درباره تلاش‌ راي‌دهندگان كلرادو و فعالان ضدترامپ براي حذف ترامپ از صندوق راي به دليل نقش‌اش در دامن زدن به خشونت در ساختمان كنگره، موسوم به كاپيتول، در 6 ژانويه 2021 ارايه شد. 
به نظر مي‌رسد كه قضات آماده رد اين تلاش‌ها باشند، اما تلاش براي كنار گذاشتن ترامپ از صندوق راي‌گيري جدا از پرونده‌هاي كيفري ديگر ترامپ است. قضات هنوز نگفته‌اند كه چگونه مي‌توانند به موضوع مصونيت يا ساير موارد مرتبط با پرونده‌هاي قضايي ترامپ كه اكنون در جريان است يا ممكن است طي چند ماه آينده به پايان برسد، برخورد مي‌كنند.
همان‌طور كه گفته شد پرونده جديد ترامپ در ديوان عالي همچنين خواستار اقدامي است كه مي‌تواند تاخير بيشتري را در رسيدگي به اين پرونده ايجاد كند. 
او از قضات درخواست مي‌كند كه به تعليق روند رسيدگي به اين پرونده راي دهند و اقدامات بيشتري در مورد مصونيت كيفري او را تا زماني كه دادگاه استيناف حوزه كلمبيا درباره آن تصميم بگيرد كه آيا ادعاي مصونيت را در مقابل هيات كامل 11 قاضي دادگاه تجديدنظر كند يا نه، متوقف كنند. چنين جلسات تكراري «به صورت هيات كامل از 11 قاضي دادگاه عالي» نادر است، اما اقدام رسمي در مورد درخواست ترامپ ممكن است هفته‌ها طول بكشد، به‌ويژه اگر هر يك از اعضاي دادگاه تجديدنظر بخواهند نظر يا نظراتي را ارايه دهند كه مي‌تواند با راي همكاران خود مخالف باشد. در همين رابطه، وكلاي ترامپ در اعلاميه‌اي نوشتند كه اگر به دونالد ترامپ براي پيگيري «هيات كامل 11 قاضي دادگاه عالي» براي بازبيني در حكم دادگاه استيناف حوزه كلمبيا اجازه داده شود، اين امر فرصتي براي بررسي متفكرانه در دادگاه بدوي نيز فراهم مي‌كند تا به موضوعات «بديع، پيچيده و مهمي» كه در اين درخواست تجديدنظر مطرح است، رسيدگي كند. ستاد انتخاباتي ترامپ به سرعت اين موضوع را اعلام كرد و گفت كه اقدام ديوان عالي براي اطمينان از اينكه مخالفان سياسي رييس‌جمهور نمي‌توانند از تهديد پيگرد قانوني آتي سلاحي عليه ترامپ بسازند و عملا از او باج‌گيري و اخاذي كنند تا بر حساس‌ترين و مهم‌ترين تصميماتش تاثير بگذارند، ضروري است. 
ازسوي ديگر، بازپرس ويژه وزارت دادگستري امريكا مدعي است كه چنين مصونيتي در قانون اساسي امريكا يا دادگاه‌هاي متبوعه سابقه نداشته است. 
او مي‌افزايد كه مجموعه اقداماتي كه ترامپ در پس از انتخابات انجام داده است با هدف تغيير نتايج انتخابات به نفع خود بوده است، بنابراين، او نه در مقام رييس‌جمهور كه در مقام يكي از نامزدها دست به چنين اقداماتي زده است و اين امر شامل مصونيت براي او نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون