• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۸ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5701 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۵ بهمن

فايننشال‌تايمز همزمان با ديدار بايدن و پادشاه اردن فاش كرد

پشت پرده سفر محرمانه روساي سيا و موساد به قاهره

بايدن روز دوشنبه اعلام كرد كه اسراييل نبايد بدون «برنامه معتبر» براي حفاظت از بيش از يك ميليون نفر كه در رفح پناه گرفته‌اند، اين شهر واقع در جنوب غزه را هدف حملات زميني‌اش قرار دهد.
به نوشته نيويورك تايمز، بايدن پس از ديدار با ملك عبدالله دوم پادشاه اردن، يكي از چهره‌هاي كليدي در تلاش براي برقراري آتش‌بس در نوار غزه، در كاخ سفيد موضع خود را در اين باب عريان كرد. اين اولين گفت‌وگوي رو در رو بين دو رهبر دو كشور از زمان آغاز جنگ اسراييل و حماس بود. 
بايدن در ديدار با ملك عبدالله گفت: «بسياري از مردم اين منطقه آواره شده‌اند -چندين بار آواره شده‌اند، به واسطه خشونت‌ها به شمال گريخته‌اند و اكنون در رفح در معرض آسيب جدي قرار گرفته‌اند.» «آنها بايد محافظت شوند.» 
اين ديدار درحالي انجام شد كه ملك عبدالله به دنبال حمايت بين‌المللي از آتش‌بس فوري در غزه است؛ آتش‌بسي كه به ‌طور دايمي به درگيري‌ها پايان دهد. اما جو بايدن ايده آتش‌بس عمومي را رد كرده و گفته است كه اسراييل حق دفاع از خود را دارد. اما او براي توقف درگيري‌ها كه مي‌تواند به آزادي گروگان‌ها و وقوع شرايطي پايدار منجر شود، فشار مي‌آورد. به گفته ناظران، بخش عمده‌اي از جمعيت اردن به لحاظ قوميتي فلسطيني هستند و اين كشور -به عنوان متحد نزديك ايالات‌متحده كه با اسراييل معاهده صلح دارد- در موقعيت دشواري قرار گرفته و تلاش دارد تا از پيامدهاي جنگ عبور كند.
ناظران مي‌گويند درحالي كه انتقاد بايدن از فرآيند جنگ بيشتر شده است، اما ايالات‌متحده به دنبال تغيير سياست خود در ارتباط با اسراييل يا مشروط كردن كمك‌هايش به تل‌آويو نيست. فعلا بايدن و ملك عبدالله تنها راه پايان درگيري‌ها را اجراي راه‌حل 
دو دولتي مي‌دانند، راه‌حلي كه بايدن آن را ضامن امنيت رژيم اسراييل در بلندمدت قلمداد مي‌كند.
در اين ميان مصر و قطر كه به عنوان واسطه بين اسراييل و حماس عمل مي‌كنند، مذاكراتي را با هدف توقف درگيري‌ها و آزادي گروگان‌ها در غزه رهبري كرده‌اند. 
دولت بايدن به ‌طور فعال در آن مذاكرات شركت داشته و به ‌طور علني و در پشت صحنه تلاش مي‌كند تا توافق آتش‌بس را پيش ببرد. روز دوشنبه، بايدن گفت كه ايالات‌متحده در تلاش براي تعريف پيش‌نويس توافق ميان اسراييل و حماس است؛ توافقي كه مي‌تواند حداقل يك وقفه شش هفته‌اي به همراه داشته باشد. در همين راستا، يكي از مقام‌هاي ارشد سيا كه نخواست نامش فاش شود به نيويورك تايمز گفت كه كارگردان اين فيلمنامه ويليام برنز است كه روز سه‌شنبه براي رايزني در باب گروگان‌ها راهي قاهره شد. 
در همين راستا نشريه فايننشال‌تايمز به نقل از منابع آگاه با انتشار گزارشي از ديدار محرمانه روساي سيا و سازمان جاسوسي موساد اسراييل با مقامات ارشد مصري و قطري خبر داد؛ ديداري كه هدفش احياي مذاكرات بر سر توافق جهت توقف جنگ اسراييل و حماس و آزادي گروگان‌ها است.  به نوشته اين نشريه، اين مذاكرات كه احتمالا در قاهره برگزار مي‌شود، يك هفته پس از آن صورت مي‌گيرد كه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل، درخواست‌هاي حماس براي توافق را رد كرد و مدعي «پيروزي كامل» در جنگ شد. 
ناظران اميدوارند كه برنامه ديويد بارنيا، رييس موساد براي سفر به مصر، نشانه‌اي باشد دال بر اينكه علي‌رغم لفاظي‌هاي نتانياهو، اسراييل همچنان براي مذاكره درباره توافق احتمالي آماده است.  يكي از ديپلمات‌ها كه نخواست نامش فاش شود، در باب رايزني‌ها گفت: «مذاكرات سازنده بوده و تمايلي براي مصالحه وجود دارد. بارنيا در مذاكرات شركت نمي‌كند مگر اينكه اجازه داشته باشد.» 
بايدن نيز روز دوشنبه تاكيد كرد كه «عناصر كليدي توافق روي ميز است.»
 او افزود: «شكاف‌هايي باقي مانده است، اما تلاش براي توافق سرعت گرفته است.» هفته گذشته حماس طرح آتش‌بس چهار ماهه و نيم پيشنهاد كرد كه طي آن گروگان‌هاي باقي‌مانده را در مراحل مختلف 
در ازاي آزادي هزار و 500 اسير فلسطيني آزاد مي‌كند. 
حماس همچنين از نيروهاي اسراييلي خواست در مرحله اول آتش‌بس از مراكز بزرگ شهري غزه عقب‌نشيني كنند و در مرحله دوم به ‌طور كامل از نوار محاصره شده خارج شوند. مذاكراتي كه با ميانجيگري ايالات‌متحده، قطر و مصر انجام شد، هفته‌ها به دليل رد اصرار حماس از سوي اسراييل مبني بر اينكه هرگونه معامله بايد با آتش‌بس دايمي خاتمه پيدا كند، با مشكل مواجه شده است.
ديپلمات‌هاي آگاه اما ناشناس مدعي‌اند كه نقطه‌هاي بحراني همچنان مرتبط با مساله آتش‌بس دايمي است، گزاره‌اي كه آزادي گروگان‌ها و خروج نيروهاي نظامي اسراييل از نوار غزه را شامل مي‌شود. با اين همه اميدهايي در باب سازش وجود دارد. 
ويليام برنز، رييس سيا، ماه گذشته با مقامات قطري و مصري در پاريس گفت‌وگو داشت و طي آن با چارچوب توافقي كه خواستار توقف شش هفته‌اي خصومت‌ها براي مبادله گروگان‌ها و زندانيان بود، موافقت كردند، اما اين ترتيب، آتش‌بس دايمي را تضمين نمي‌كند، بالاخص آنكه نتانياهو اخيرا مدعي است كه تنها راه‌حل نظامي گره‌گشا است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون