• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۸ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5701 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۵ بهمن

رييس اتاق ايران:

شوراي نگهبان مصوبه مالياتي مجلس را رد كرد

رييس اتاق تهران اظهار داشت: شوراي نگهبان مصوبه «بند ۳ تبصره ۶ لايحه بودجه سال ۱۴۰۳» با موضوع انسداد حساب موديان مالياتي به منظور كسر از حساب اين افراد براي پرداخت بدهي مالياتي را رد كرد. محمود نجفي‌عرب ديروز در دوازدهمين جلسه هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران به جلسه ۱۰ بهمن فعالان اقتصادي با مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: بعد از اين جلسه موضوعات اصلي بيانات ايشان را استخراج كرديم كه عمدتا همه نكاتي است كه ما بايد به عنوان مطالبه‌گر دنبال كنيم و تلاش مي‌كنيم از بيانات ايشان در جهت توسعه راهبردي اتاق استفاده كنيم و بتوانيم اصلاحات مسير اقتصادي را به سهم خودمان انجام دهيم. پيش از برگزاري اين جلسه نمايشگاهي هم برگزار شد كه برخي از دوستان هم در آن حضور داشتند و جالب اين بود كه مقام معظم رهبري تاكيد بسيار جدي به واگذاري كار‌ها به بخش خصوصي داشتند و حتي ستاد اجرايي فرمان حضرت امام را هم خصوصي تلقي نكردند و تاكيد بر واگذاري كار‌ها به بخش خصوصي خالص داشتند. وي ادامه داد: دومين نكته تاكيد بر ايجاد زمينه‌هاي مشاركت مردم در تمام حوزه‌هاي اقتصادي با هدف كاهش فقر و افزايش اشتغال بود. توجه به بهبود فضاي كسب و كار و برطرف كردن موانع آن نكته بعدي بود كه ايشان به آن اشاره كردند. جالب اين است كه دولتمردان هم روي اين موضوع تاكيد دارند، ولي در عمل ما چيزي نمي‌بينيم؛ بخشنامه‌ها و آيين‌نامه‌هاي زيادي بدون مشورت با بخش خصوصي صادر مي‌شود كه مورد اعتراض ماست. حتي در خصوص تدوين لايحه بودجه در سنوات گذشته سازمان برنامه و بودجه از مشورت اتاق‌ها استفاده مي‌كرد و ما مشاركت داشتيم، ولي الان چند سال است كه هيچ نظرخواهي صورت نمي‌گيرد.

نجفي عرب ادامه داد: بازگشت دولت به جايگاه نظارتي و عدم دخالت در امور اجرايي و اقتصادي هم موضوع ديگري است كه همواره مد نظر ما است و بايد توجه بيشتري به آن شود. واگذاري مديريت شركت‌ها به بخش خصوصي و مردم نكته بعدي فرمايشات رهبري بود. اتفاقا در جلسه‌اي هم كه اعضاي هيات‌رييسه اتاق ايران و تهران با رييس مجلس داشتيم يكي از پيشنهادات همين بود كه شركت‌هاي دولتي و شبه‌دولتي حداقل از نظر مديريت به بخش خصوصي واقعي واگذار شوند. رييس اتاق تهران تصريح كرد: نكات بعدي كه رهبري بر آن تاكيد داشتند كاهش حجم ديوانسالاري‌ها دولتي و حاكميتي و هماهنگي سران قوا براي برطرف كردن مشكلات اقتصادي و تعارضات موجود بين دستگاه بود.

 

همه فعالان اقتصادي امسال مشكل نقدينگي داشتند

وي همچنين اظهار كرد: نكته ديگري كه رهبري به آن اشاره كردند تلاش در جهت كنترل رشد نقدينگي با تاكيد بر تخصيص عادلانه منابع بانكي در بين تمام شركت‌هاي بخش خصوصي و دوري از اختصاص منابع بر اساس رانت محوري بود. اما در اجرا خيلي جالب است به شكل ديگري عمل مي‌شود. نجفي عرب ادامه داد: در آخرين جلسه شوراي گفت‌وگو كه با رييس كل بانك مركزي برگزار شد، اتفاقا يكي از نكاتي كه اشاره كرد اين بود كه براي كنترل نقدينگي سيستم انقباضي را در سيستم بانكي حاكم كرده‌اند؛ همان زمان من يادداشتي نوشتم و به همراهشان دادم كه با اين سيستم پدر بخش خصوصي را در آورده‌ايد، زيرا همه فعالان بخش خصوصي و كسب و كار‌ها امسال در تامين نقدينگي دچار مشكل بودند و فعالان بخش خصوصي براي دريافت وام و سرمايه در گردش با چالش‌هاي بسياري مواجه هستند. نجفي عرب نكته آخري كه مقام معظم رهبري در سخنان‌شان مورد تاكيد قرار دادند را توسعه بازار‌هاي صادراتي با كمك و نظارت دولت و تقويت ديپلماسي اقتصادي با همكاري بخش خصوصي عنوان كرد و گفت: تحقق نكاتي كه مقام معظم رهبري بر آنها اشاره داشتند در شرايطي ممكن مي‌شود كه دولت‌ها به الزامات ضروري اقتصاد مانند اصلاح رويه‌هاي مالياتي، بانكي و تامين اجتماعي تن دهند و هم‌زمان نظام يارانه‌اي كشور اصلاح و بازنگري شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون