• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 2714 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۵ اسفند

هشدار امريكا به ايران

تحريم‌هاي تازه در راه است؟

پس از انتشار گزارش ادعايي رويترز مبني بر اينكه ايران سلاح‌هايي ادعايي را به مسكو ارسال كرده است، دولت بايدن روز پنجشنبه به تهران درباره واكنش «سريع و شديد» جامعه بين‌المللي در صورت ارايه موشك‌هاي بالستيك به روسيه هشدار داد. اين درحالي است كه جان كربي، سخنگوي امنيت ملي كاخ سفيد در يك كنفرانس مجازي با خبرنگاران مدعي شد كه واشنگتن هنوز سندي مبني بر انتقال موشك‌ها از ايران به روسيه را دراختيار ندارد. با اين حال رويترز روز چهارشنبه در گزارشي اختصاصي و به نقل از شش منبع كه حتي نام‌شان فاش نشده، مدعي شد كه ايران تعداد زيادي موشك بالستيك قدرتمند زمين به زمين را دراختيار روسيه قرار داده است، اقدامي ادعايي كه نشان‌دهنده تعميق همكاري نظامي بين تهران و مسكو است؛ دو بازيگري كه هدف تحريم‌هاي ايالات‌متحده قرار دارند. كربي مدعي شد: «در اين گزارش مطبوعاتي، ايراني‌ها به وضوح نشان مي‌دهند كه موشك‌هاي بالستيك را به روسيه ارسال خواهند كرد و ما هيچ دليلي نداريم كه باور كنيم آنها چنين فعل (ادعايي) را انجام ندهند.» 
او افزود: ما به سهم خود اين موضوع را در شوراي امنيت سازمان ملل مطرح خواهيم كرد. ما تحريم‌هاي (ادعايي) بيشتري را عليه ايران اجرا و گزينه‌هاي واكنشي را با متحدان و شركاي خود در اروپا و جاهاي ديگر هماهنگ مي‌كنيم.» 
در همين راستا سه منبع ايراني به رويترز گفتند كه ارايه حدود 400 موشك از سوي ايران شامل بسياري از تسليحات بالستيك كوتاه‌برد فاتح-110 مانند ذوالفقار است. 
كارشناسان مي‌گويند اين موشك متحرك جاده‌اي قادر است اهدافي در فاصله بين 300 كيلومتر تا 700 كيلومتر (186 مايل و 435 مايل) را هدف قرار دهد. يكي از منابع ايراني گفت، ارسال اين محموله‌ها اوايل ژانويه و پس از نهايي شدن توافق در جلسات تهران و مسكو در اواخر سال گذشته بين مقامات نظامي و امنيتي ايران و روسيه اجرايي شد. به ادعاي ناظران، پهپادهاي شاهد ساخت ايران كه به مسكو عرضه مي‌شوند، نقش مهمي در حملات روسيه به شهرها و زيرساخت‌هاي اوكراين ايفا كرده‌اند، اما عرضه موشك‌هاي بالستيك نشانه‌اي از همكاري عميق‌تر خواهد بود. 
كربي مدعي شد كه ايران تعداد قابل‌توجهي پهپاد، بمب‌هاي هوايي هدايت شونده و مهمات توپخانه را به روسيه مي‌دهد كه روسيه از آنها براي حمله به اوكراين استفاده مي‌كند. 
به ادعاي كربي: «در پاسخ به حمايت مداوم ايران از جنگ روسيه، در روزهاي آينده تحريم‌هاي بيشتري را عليه ايران اعمال خواهيم كرد و در صورت فروش موشك‌هاي بالستيك ايران به روسيه، آماده هستيم كه بيشتر از اين پيش برويم.» 
محدوديت‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد براي صادرات برخي موشك‌ها، پهپادها و ساير فناوري‌هاي ايران در ماه اكتبر به پايان رسيد. با اين حال، ايالات‌متحده و اتحاديه اروپا تحريم‌ها عليه برنامه موشكي بالستيك ايران را حفظ كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون